motion av dräktigt sto

videnlis

Trådstartare
har ett islanssto till hälften som är dräktig för 4 gången.
de 3 föregående dräktigheterna har hon bara varit,inte blivit riden.
detta är första gången jag medverkar i en hästdräktighet( fölet är inte mitt,utan den som äger andra halvan ska ha det), och jag undrar hur ni motionerar era ston,hur länge är det okej att rida överhuvudtaget och hur länge kan man rida rätt så normalt?hon var i rätt så bra kondition före hon betäcktes,reds 3-4 ggr i veckan.

Sv: motion av dräktigt sto

man brukar märka när de tycker att de är jobbigt, en barbacka skritttur brukar dock uppskattas även när magen är som störst!

Jag brukar motionera mitt gamla sto varannan dag, ridning omväxlande med tömkörning, longering och promenader. Rider tills hon själv säger ifrån, det är en tydlig häst som är lätt att förstå, och därefter promenerar jag med henne eller låter henne få springa av sig på ridbanan.
Första dräktigheten sa hon ifrån två veckor innan beräknad fölning, andra två månader innan så det är olika från år till år.

Min medryttarhäst reds normalt fram tills dess att hon började kännas tung. Vi fortsatte alltså som innan till dess. Vi märkte att hon blev tung då hon blev mer markbunden än tidigare, och hon blev mer ansträngd av "det vanliga" än tidigare. Efter detta fortsatte vi rida, det blev ju dock lättare pass, och vi höll oss till skritt och trav. Sedan blev hon ännu tjockare, och sadeln gick inte på... :angel: Så då blev det barbacka skritturer, ibland lite trav om hon bjöd in till det, och den sista tiden blev det bara promenixer. :)

Så "normal" ridning fram till ungefär december, sen ingen galopp till februari, och sedan bara skritt till fölning (i april). Ungefär.

Jag tror nog att du märker rätt lätt när det är dags att "tona ner" ridningen och så, var bara lyhörd :)

tack för svar!
fölningen är väntad till midsommar,slutet på juni först,så jag hade tänkt att man kan rida rätt så normalt till årsskiftet, sen kanske lätta lite och från februari bara skritta.hur låter det i era öron, som har erfarenhet?
det är klart att säger stoet ifrån i fortare så gör vi ju givetvis så.men just iomed att hon bara behövde bekymra sej för att bära fölena alla tidigare dräktigheter, så vet man ju inte vad man har att vänta!

Låter som en bra idé! Oftast mår de bara bra av måttlig motion!

Tror inte att du bara behöver skritta redan i februari om hon inte är enorm eller visar att hon inte vill.

vi får se hur vi gör! när det dessutom inte är bara min häst och inte alls mitt föl så får jag väl lyssna på den andras åsikter lite oxo:angel:

När min dam var dräktig (beräknad till mitten på juni) hade jag precis som du planen att vid nyår var det nog dags att dra ner rejält på ridningen. Hon blev dock bara piggare och piggare så jag fortsatte rida på hobbynivå (distansträning var inte aktuell vid någon tidpunkt). I februari började jag allvarligt fundera på vad hon höll på med men visst ville hon springa så fick hon väl det. Jag märkte att ju längre dräktigheten gick att hon blev mer och mer flåsig så turerna blev lugnare även om hon helt plötsligt kunde få för sig att ”nu rejsar vi uppför den där backen matte” visst blev hon oftast trött mitt i backen men då var det ju bara för henne att sakta av (vilket hon självmant gjorde). Ungefär 8 veckor före fölningen märkte jag att nu räckte det. Då började hon tappa ryggen vid skritt turer och visade tydligt att nu var det bra.
Man får lyssna på sin häst och inse att vissa dagar är det jobbigare, andra dagar är det bara att rida. Man får även titta på hur vältränad hästen är innan. Dräktigheten kanske inte är det optimala tillfället att rida igång en häst som inte gjort något på många år. Givetvis kan man oftast rida lite lätt även på otränade märrar men man kanske inte ska satsa på någon regelrätt träning.

tack igen!
hon har varit vår i dryga 2 år, så den tiden har hon blivit riden rättså regelbundet, men innan dess stod hon av olika orsaker i många år.

men hon är än så länge pigg och käns helt normal på ridturerna.

precis som med gravida människor så är lagom motion bra!
en kropp som är i vettig kondis vare sig människa som häst klarar en förlossning/fölning och läkning bättre. du märker när det är dags o sänka ribban...

Mitt solid paint sto rids ca 2 ggr i veckan sedan blir det tömkörning 2 ggr men hon är redan ganska tung även om hon betäcktes i mitten på juni. Men det brukar märkas när det inte går att rida dem.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 329
Senast: Otherside
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 391
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka