Motion av dräktigt sto

vinkelina

Trådstartare
OBS detta gäller dock inte mitt sto utan en bekants men eftersom jag blev nyfiken så tänkte jag ställa några frågor ,

Hur skall man hålla igång ett dräktigt sto, alla säger att då stoet själv visar klart och tydligt att de inte längre vill bli ridet så skall man låta bli. Men om stoet blir "deprimerat" av att inte röra på sig (promenader räcker tydligen inte) Är ett äldre sto, 17 år som väntar föl, är beräknad i juli (mins dock ej när men nån gång mitt i) Fått ett föl som 10 åring

Att gå på mammaledigt tycks inte vara ett alternativ, man riktigt ser hur hästen lyser upp då sadel och träns plockas fram. Hon är inte så stor då hon är betäckt med en mindre hingst. Vanlig sadelgjord kan användas ännu (ja hon rids lättare pass i alla gångarter dagligen) tycks stelna till om man inte "jobbar" henne. Blir oxå betydligt stelare om hon bara promeneras för hand, tycks kräva genomgång av alla gångarter.

och hur snabbt kan man lägga "igång" dem efter förlossning? lättare pass som nu, kanske 20-30 min/dag. Möjlighet att rida på fölsäker inhägnat område finns så fölet kan komma med och springa loss. Just för att stoet inte skall stelna till så mycket, en veckas vila brukar göra att hästen nästan ser trebent ut innan den kommit i gång (genomgången av veterinär, inga fel hittade utan är troligen ålder och slitage)

Hoppsan, nu blev det långt :angel: men blev började fundera på detta efter en diskusion
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 165
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 265
Senast: animalasia
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp