Möte med lös hingst

Shaggy

Trådstartare
Idag hände en av mina mardrömmar. Jag var ute och gick med mitt sto som troligen är på väg in i brunst. Plötsligt insåg jag att det gick en lös hingst på ett gärde. Jag försökte skynda mig iväg innan den såg oss men självklart kom den springandes. Som tur var är det en ponnyhingst (B-C) så den var iallafall i relativt hanterlig storlek.
Frågan är nu vad gör man egentligen. Det jag kom på var att försöka hålla märra med huvudet mot hingsten och använda käppen som vägg mellan dem. Självklart lyckades han så småningom ta sig upp i röven på henne men vi snurrade och slutligen sparkade hon så han kom inte till. Tyvärr fick jag dänga iväg honom med spöt tillslut. Strax efter kom ägarna och fångade in honom. Jag är för övrigt jäkligt stolt över min häst som uppförde sig så bra.
Som sagt vad gör man och vad gör man om kraken är större eller man sitter på märra?

Idag hände en av mina mardrömmar. Jag var ute och gick med mitt sto som troligen är på väg in i brunst. Plötsligt insåg jag att det gick en lös hingst på ett gärde. Jag försökte skynda mig iväg innan den såg oss men självklart kom den springandes. Som tur var är det en ponnyhingst (B-C) så den var iallafall i relativt hanterlig storlek.
Frågan är nu vad gör man egentligen. Det jag kom på var att försöka hålla märra med huvudet mot hingsten och använda käppen som vägg mellan dem. Självklart lyckades han så småningom ta sig upp i röven på henne men vi snurrade och slutligen sparkade hon så han kom inte till. Tyvärr fick jag dänga iväg honom med spöt tillslut. Strax efter kom ägarna och fångade in honom. Jag är för övrigt jäkligt stolt över min häst som uppförde sig så bra.
Som sagt vad gör man och vad gör man om kraken är större eller man sitter på märra?
Ber alla böner man kan oavsett om man tror eller inte, släpper hästen och hoppas på det bästa. En taggad hingst vill jag verkligen inte börja slåss med. :crazy: :eek:

Nu är jag väldigt rationell i mitt svar...not. Men jag hade absolut använt mitt ridspö som försvar, utan tvekan. Och inte dragit mig för att drämma till den, bara för att "komma fri" från den. Sen hade jag ringt Polisen.

Om det var en liten och "hanterlig" hingst så hade jag "slagit för allt vad tygen håller" med spöet för att skrämma iväg den. Hade det inte fungerat, eller hingsten var av större och kanske aggressivare sort så hade jag släppt stoet och låtit det ske som troligen kommer att ske och sedan hade jag använt abortspruta. Jag hade inte utsatt mig eller sto för några stora risker då det faktiskt är möjligt att spruta stoet i efterhand.

Sitter du uppepå och det är öppet så kan du ju försöka att gasa ordentligt och rida ifrån den. Annars säger jag som Similitude - släpp stoet och håll dig undan. Hon har lättare att skydda sig om hon inte behöver ta hänsyn till en liten människa, och hingsten kommer dra efter henne och inte bry sig om dig.

I bästa fall sticker hon hem och hingsten tröttnar på att jaga efter, blir det en betäckning finns abortspruta, förhoppningsvis blir det inga större fläk- eller sparkskador.

Visst kan du rappa på med pisken hur mycket du vill, men är det en stor hingst som redan är på gång så skulle jag inte lita på att ett det stoppar den.

Hade jag suttit på så hade jag försökt få med mig tränset av så det inte kan trassla in sig i stoets ben. Nu rider jag western så det är enkelt att dra av tränset i farten. Lite knepigare med spännen och dylikt... :crazy:

Har också råkat ut för lös hingst. Var i stallet med ett par andra och vi såg att längre bort på vägen hände nåt... Det var ett gäng personer som försökte fånga in tre lösa hästar från en gård längre bort som rymt och var på väg mot vårt stall - hästarna var ett b-ponnysto, ett större sto och en PRE-hingst.
Hingsten jagade stona som inte var särskilt sugna på en dejt så det var ganska upprörd stämning kan man väl säga. Jag fick tag i det större stoet (som sparkade efter hingsten så han höll sig lite mer på avstånd) och en annan från stallet fick tag i det mindre, hingsten fick vi däremot inte tag i så han cirkulerade runt och gjorde försök att hoppa på b-ponnyn, tjejen som höll det stoet fick dänga kedjegrimskaftet i huvudet på hingsten för att få nån reaktion.
Till slut kom hästarnas ägare och hon körde in bilen (!) mellan och skar av vägen för hingsten, fick sen tag i honom.
Puuh, sånt jäkla kaos. Skitfarlig situation och ja, i efterhand kunde man ju tänka att det hade varit bättre att inte fånga in dem utan mer dyka i säkerhet.

Har också råkat ut för lös hingst. Var i stallet med ett par andra och vi såg att längre bort på vägen hände nåt... Det var ett gäng personer som försökte fånga in tre lösa hästar från en gård längre bort som rymt och var på väg mot vårt stall - hästarna var ett b-ponnysto, ett större sto och en PRE-hingst.
Hingsten jagade stona som inte var särskilt sugna på en dejt så det var ganska upprörd stämning kan man väl säga. Jag fick tag i det större stoet (som sparkade efter hingsten så han höll sig lite mer på avstånd) och en annan från stallet fick tag i det mindre, hingsten fick vi däremot inte tag i så han cirkulerade runt och gjorde försök att hoppa på b-ponnyn, tjejen som höll det stoet fick dänga kedjegrimskaftet i huvudet på hingsten för att få nån reaktion.
Till slut kom hästarnas ägare och hon körde in bilen (!) mellan och skar av vägen för hingsten, fick sen tag i honom.
Puuh, sånt jäkla kaos. Skitfarlig situation och ja, i efterhand kunde man ju tänka att det hade varit bättre att inte fånga in dem utan mer dyka i säkerhet.
För ponnyn var det nog tur att ni var flera som kunde hantera situationen, hon kunde dött annars. :crazy:

Tur att jag aldrig hamnat i den situationen! :nailbiting:

Jag hade kastat mig av, spöat på hingsten och försökt få loss ena tygeln så jag kunde försökt leda iväg stoet utan att själv gå så himla nära. Hade situationen ändå eskalerat hade jag släppt stoet och fort försökt tillkalla hjälp.
Det jag har fått lära mig är att i en sån situation är det första man ska göra att kasta sig av så man inte får hingstens hovar i skallen ifall han försöker klättra. Det andra man ska göra är att med alla medel som behövs dänga hingsten.

Jag skulle nog dra mig för att dänga till en stor hingst som är "på gång", inbillar mig att han skulle lika gärna blir förbannad på mig och gå till attack..?
Fy fan vad scary, tur man har valacker..
Det var en av orsakerna till att jag inte ville gå på honom med spöt. Det kändes som om risken för att han skulle snetända var rätt stor.

Hade hingsten varit större så hade jag troligen släppt stoet men eftersom hon sökte skydd hos mig och han trots allt var relativt hanterlig så kändes det korkat att ta den risken. Troligen hade hon sprungit hem och då måste hon korsa en 90 väg. Precis i den korsningen skedde det krock med häst för några år sedan med mycket olycklig utgång.

Fy, vilken sits!

Jag har varit i en nästan liknande situation då gårdens lilla shettishingst kommit lös, precis när vi var ett gäng som skulle ta ut flertalet islandsston till hagen. I just det här fallet var det ju den lilla shettisen vi oroade oss för, så han inte skulle bli sparkad rätt i nyllet av islandsdamerna.

Lyckligtvis gick alla de här stona i samma flock, så det var "bara" för en av oss att ta över alla grimskaft och hålla i ett knippe ston medan en person fångade shettisen (han hade grimma på sig), och en tredje stod emellan stoflocken och hingsten som en barriär med armarna utsträckta.

Vi hade rätt bra med tur den gången då det var vinter och inget av stona var i brunst, plus att de alla var äldre och erfarna, så de höll sig lugna trots att en enda stackare fick hålla i sex hästar. Det var värre för den person som försökte hålla i hingsten i enbart grimman och leda honom därifrån. Han reste sig, försökte bita henne i magen och var totalt överallt .. Hade det inte varit en shettis hade vi nog varit ganska körda för jävlar vad den lille höll på.:nailbiting:

Nuförtiden jobbar jag på en hästgård som har flertalet stora hingstar i varierande åldrar, och eftersom det finns många hästar i omlopp kan man ibland inte undvika att "komma för nära" t ex ett sto eller annan hingst. Just därför har vi väldigt stränga regler för våra egna hingstar och de vet bättre än någon annan häst vad ordet "nej" betyder. Ibland kan det räcka med en snabb ögonkontakt för att de ska ge sig.

Om någon av våra hingstar skulle komma lös och springa mot ett sto med ryttare så skulle jag springa mot dem, och samtidigt hojta åt ryttaren att det är fritt fram att ryta och morra och drämma till hingsten med spöt. Ett sto som inte vill bli betäckt kan sparka hårt och vara skoningslös, så ett rejält slag med pisken är liksom fullt befogat i de här lägena.

Med andra ord kan det finnas ganska goda chanser att en lös hingst man möter är just "hingstdrillad" till att lyssna till en människas röst. Även om ett argt, högt och rytande "NEJ FÖR I HELVETE" bara leder till att hästen stannar upp för ett ögonblick och blir uppmärksam, så kan just det lilla ögonblicket leda till att man får en snabb kontakt med hingsten och kan ge en distraktion och en ögonkontakt. Och därifrån flytta fokuset från stoet till människan.

Allt ovan förutsätter förstås att stoet inte är brunstigt :p Om jag hade suttit på ett sto i hög brunst så hade jag suttit av och låtit naturen ha sin gång, och därefter sprutat. Om stoet däremot inte varit brunstigt hade jag suttit kvar och låtit henne hjälpa mig att hålla hingsten borta :angel:

Fy vilken mardröm :eek:

Hur jag hade gjort beror på situation och vad det är för hingst. Förmodligen testat att hålla den borta med spöet först, om det inte vore en hingst på 170, då är det nog bättre att släppa och hålla sig undan.

Vilken tur att det ändå gick bra med hänsyn till situationen, att ingen blev allvarligt skadad och att han inte lyckades betäcka henne. :eek:

Har också mött en lös hingst (han hade slitit sig från skötaren) som röjde omkring på stallplanen då jag kom runt hörnet med ett sto. Jäklar i min låda vad snabbt jag vände om för det var ingen trevlig hingst med respekt för folk och fä ens när han inte var taggad. Även om jag säkert inte borde gjort det hade jag förmodligen försökt slå undan honom ändå fast det kunde slutat illa. Jag vet att det säkert inte är den bästa lösningen (stor, aggressiv varmblodshingst) men det är svårt att handla rationellt när adrenalinet kickar in. Stoet, också ett stort varmblod, blev väldigt nervöst och uppjagat så jag har svårt att tro att hon stått för honom utan hon hade förmodligen tagit av i full galopp över stallbacken där en massa hästar och kuskar var ute. Jag tror aldrig han hann uppfatta henne, men hjärtat slog rätt hårt på mig där ett tag med tanke på hur mycket hon kunde skadat sig under min försorg. :nailbiting:

En annan hingst i stallet trängde sig förbi skötaren och ut genom boxdörren en gång och rusade rätt in i en grupp ston som två skötaren kom med från hagen längre bort - efter ett enormt kaos med ett virrvarr av hovar överallt lyckades ett sto komma lös och han jagade henne efter motionsslingan - behöver jag säga att synen av ett tiotal personer utrustade med plankor, skyfflar och gripar som går i samlad trupp mot hingsten som kom i full fart och säger 'Slå honom i huvudet med plankan om du måste!' är rätt surrealistisk? :rofl:

Kan ju tillägga att ingen av hästarna fick några skador och stoet blev inte heller betäckt. Det var nog tur i just det momentet att kvinnan som ledde henne släppte henne, annars hade nog skötarna blivit skadade. Men att klappa till en taggad hingst med kedjegrimskaft eller pisk har jag inte en enda moralisk betänklighet över. Alls.

Usch vad obehagligt :eek: !
Tur att det var en mindre och hanterbar hingst . Om det hade hänt mig hade jag utan tvekan försökt slå bort hingsten med grimskaft / spö vad jag nu skulle ha tillgång till. Men hade det vart en större hingst över 160 som hade vart igång och vart aggressiv mot mig hade jag inte riskerat mig och stoet och antaligen släppt henne. Tur att allt gick bra för dig och din häst :)

Jag smiskade ner fullblodshingsten Judex från en märr genom att slå honom på manken med en sopborste. Som publik hade jag Flyinge Flamingo, Magini och en hingst till. Det var på Bollerup och en anställd tjej tappade honom och han klättrade upp på ett av stona i seminspiltorna. Jag hade helgtjänstgöring och stod i fram och snackade med en nervös märr och här kommer han på bakbenen och vrålar, jag blev så förbannad så jag fick tag på en sopborste. Resten av personalen hade fullt upp med rädda undan sig själva och ultraljudsmaskinen - han höll på att klämma fast vetrinären. Jag fick ner honom och höll undan honom med sopborsten tills tjejen fick tag på grimskaftet igen. Hur fan man kan få för sig att leda en avelshingst i grimma 2 meter från högbrunstande märrar vete sjutton.

Jag smiskade ner fullblodshingsten Judex från en märr genom att slå honom på manken med en sopborste. Som publik hade jag Flyinge Flamingo, Magini och en hingst till. Det var på Bollerup och en anställd tjej tappade honom och han klättrade upp på ett av stona i seminspiltorna. Jag hade helgtjänstgöring och stod i fram och snackade med en nervös märr och här kommer han på bakbenen och vrålar, jag blev så förbannad så jag fick tag på en sopborste. Resten av personalen hade fullt upp med rädda undan sig själva och ultraljudsmaskinen - han höll på att klämma fast vetrinären. Jag fick ner honom och höll undan honom med sopborsten tills tjejen fick tag på grimskaftet igen. Hur fan man kan få för sig att leda en avelshingst i grimma 2 meter från högbrunstande märrar vete sjutton.

Inga som helst problem. Det ska en hingst klara. Min hingst stod lös på gräsmattan när jag duschade honom innan tävling. Hans ena betäckningssto i full högbrunst stod 2 meter ifrån. Han tittade inte ens åt henne.

Kl*

Om kommer en lös hingst, för det första HOPPA AV!!!! Det är inte alls säkert att du kan få stoet därifrån, är hon brunstig så kan hon få ståreflex och då kanske du inte hinner hoppa av innan hingsten är uppe. En del hingstar kan dessutom hoppa upp i farten.

Om stoet inte är brunstig så för i helvete akta dig! Ston som inte är mottagliga är livsfarliga i närheten av hingstar! De sparkar gärna både med frambenen och bakbenen, och fort så in i helvete går det.

När det gäller att själv försöka få bort hingsten så är jag osäker... Är det en tokig hingst så gäller det att gå på ganska hårt. Men bäst är nog att låta stoet säga ifrån.

På väg in i brunst spelar ingen roll, antingen så är hon brustig eller så är hon inte. Antingen så tillåter hon betäckning eller så gör hon det inte. Det finns inga mellanlägen riktigt, förutom i brunsten då. Vissa ston vill ju inte då heller!

Inga som helst problem. Det ska en hingst klara. Min hingst stod lös på gräsmattan när jag duschade honom innan tävling. Hans ena betäckningssto i full högbrunst stod 2 meter ifrån. Han tittade inte ens åt henne.

Om stoet inte är brunstig så för i helvete akta dig! Ston som inte är mottagliga är livsfarliga i närheten av hingstar! De sparkar gärna både med frambenen och bakbenen, och fort så in i helvete går det.
Nu har jag läst det här gång på gång och får inte ihop det. En hingst ska utan problem kunna stå lös intill ett brusntigt sto men ett sto går inte att träna till att inte lappa på sin omgivning med framfötterna? Troligen känner man ju sitt sto som man känner sin hingst och vet om hon har en tendens att slå med frambenen (nej min gör inte det däremot slog hingsten med frambenen).

På väg in i brunst spelar ingen roll, antingen så är hon brustig eller så är hon inte. Antingen så tillåter hon betäckning eller så gör hon det inte. Det finns inga mellanlägen riktigt, förutom i brunsten då. Vissa ston vill ju inte då heller!
Ja om hon står för betäckning är anting av eller på men vad jag sett så kan de börja lukta intressant tidigare= hingsten blir mer på.

Nu har jag läst det här gång på gång och får inte ihop det. En hingst ska utan problem kunna stå lös intill ett brusntigt sto men ett sto går inte att träna till att inte lappa på sin omgivning med framfötterna? Troligen känner man ju sitt sto som man känner sin hingst och vet om hon har en tendens att slå med frambenen (nej min gör inte det däremot slog hingsten med frambenen).

Ja om hon står för betäckning är anting av eller på men vad jag sett så kan de börja lukta intressant tidigare= hingsten blir mer på.

Om man inte har sett sitt sto tillsammans med en hingst innan så är det ju omöjligt att veta hur hon kommer reagera. Att hon inte slår med frambenen tillsammans med andra ston/valacker säger noll och inget om hur hon är med en hingst.

De flesta tränar ju inte sina ston att vara snälla mot hingstar direkt. Så har du inte tränat det så är det bästa att akta sig noga!!

Jag kan ta Pselma som ex. Världens snällaste häst, främmande ston och valacker kan använda hennes rumpa som en bromskloss och hon säger inte ett ljud.
Fille (som är hingst) tittade på henne på fel sätt en gång, på 5 meters håll. Hon tvärvände och gjorde världens utfall med öppna käkar.

Har du inte tränat ditt sto att vara snäll NÄRA hingstar så vet du inte. Och det är inte värt risken. En lös hingst lär dessutom komma betydligt närmare än 2 meter.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 412
Senast: anglahund
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 942
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar