Möte med lös hingst

En av våra mycket ouppfostrade äldre lipizzaner hingstar, som aldrig betäckt kom lös. Han störtade ut i minishettishagen där han möttes av Zita - ministo på 80 cm som sa till honom att dra åt helvete genom att ställa sig mellan honom och flocken och titta på honom. Han stod där tills vi kom fram och tog fast honom. Han hade inte en chans mot den gamla tantens auktoritet.

Om man inte har sett sitt sto tillsammans med en hingst innan så är det ju omöjligt att veta hur hon kommer reagera. Att hon inte slår med frambenen tillsammans med andra ston/valacker säger noll och inget om hur hon är med en hingst.

De flesta tränar ju inte sina ston att vara snälla mot hingstar direkt. Så har du inte tränat det så är det bästa att akta sig noga!!

Jag kan ta Pselma som ex. Världens snällaste häst, främmande ston och valacker kan använda hennes rumpa som en bromskloss och hon säger inte ett ljud.
Fille (som är hingst) tittade på henne på fel sätt en gång, på 5 meters håll. Hon tvärvände och gjorde världens utfall med öppna käkar.

Har du inte tränat ditt sto att vara snäll NÄRA hingstar så vet du inte. Och det är inte värt risken. En lös hingst lär dessutom komma betydligt närmare än 2 meter.
De ston som jag träffat som skriker slår kring både ston valacker och hingstar då de hälsar. Enligt dig bör jag släppa mitt sto och riskera en allvarlig trafikolycka hellre än hålla i henne trots att hon aldrig skrikit då hon hälsat på en annan häst än mindre slagit med frambenen (nej inte när hon träffade sin far heller). Hennes mor var exakt likadan. Jag såg henne slå med frambenen vid ett tillfälle i livet och det var mot en valack som hon hatade vid första ögonkastet. Trots att hon var extremt osäker/rädd kring hingsten som sen blev far till min nuvarande märr visade hon aldrig något annat än att slänga med huvudet mot honom och slicka öronen.
Jag tror helt enklet att det där är olika och till viss del ärftligt.
By the way som jag skrev ovan min dam har träffat hingst tidigare och han visade tydligt att han var intresserad av henne och hon sket rätt högaktningsfullt i honom. Oavsett tycker jag det är mycket oansvarigt att ge de rekomandationer du ger utan att ha någon koll på situationen. Människor som bara ska åka för att hälsa på en vän kan faktiskt dö helt i onödan pga av dina råd. En krock med 400-600 kg häst kan sluta extremt illa. I min värld är det faktiskt vår förbannade plikt att försöka hålla ordning på våra djur och inte släppa en normal trevlig häst bara för att den kanske går mot sin natur och beter sig på ett sätt som är helt mot dess personlighet.

De ston som jag träffat som skriker slår kring både ston valacker och hingstar då de hälsar. Enligt dig bör jag släppa mitt sto och riskera en allvarlig trafikolycka hellre än hålla i henne trots att hon aldrig skrikit då hon hälsat på en annan häst än mindre slagit med frambenen (nej inte när hon träffade sin far heller). Hennes mor var exakt likadan. Jag såg henne slå med frambenen vid ett tillfälle i livet och det var mot en valack som hon hatade vid första ögonkastet. Trots att hon var extremt osäker/rädd kring hingsten som sen blev far till min nuvarande märr visade hon aldrig något annat än att slänga med huvudet mot honom och slicka öronen.
Jag tror helt enklet att det där är olika och till viss del ärftligt.
By the way som jag skrev ovan min dam har träffat hingst tidigare och han visade tydligt att han var intresserad av henne och hon sket rätt högaktningsfullt i honom. Oavsett tycker jag det är mycket oansvarigt att ge de rekomandationer du ger utan att ha någon koll på situationen. Människor som bara ska åka för att hälsa på en vän kan faktiskt dö helt i onödan pga av dina råd. En krock med 400-600 kg häst kan sluta extremt illa. I min värld är det faktiskt vår förbannade plikt att försöka hålla ordning på våra djur och inte släppa en normal trevlig häst bara för att den kanske går mot sin natur och beter sig på ett sätt som är helt mot dess personlighet.
Ursäkta, men vart skrev jag att du skulle släppa stoet?
Jävligt magstarkt att påstå att jag orsakar trafikolyckor med mina råd. Är det bättre att hålla kvar till varje pris då? Och kanske hamna mellan sto och hingst och dö själv? Då kommer hästarna lösa iaf liksom.

Att ett sto kan vända i humör ruskigt fort mot en hingst vet varenda hingstägare som tar emot ston på betäckning. Givetvis är det olika, något annat har jag inte sagt. Men grejen är att om ett sto väl säger ifrån till en hingst så gör hon det REJÄLT. Det är ju en hyfsat vanlig dödsorsak på hingstar att de får något ben avsparkat av en orsak.

Ursäkta, men vart skrev jag att du skulle släppa stoet?
Jävligt magstarkt att påstå att jag orsakar trafikolyckor med mina råd. Är det bättre att hålla kvar till varje pris då? Och kanske hamna mellan sto och hingst och dö själv? Då kommer hästarna lösa iaf liksom

Om stoet inte är brunstig så för i helvete akta dig! Ston som inte är mottagliga är livsfarliga i närheten av hingstar! De sparkar gärna både med frambenen och bakbenen, och fort så in i helvete går det.
Jag kan inte tolka det här på annat sätt än "släpp och spring" om du inte menar det så får du gärna ormformulera dig.

Jag kan inte tolka det här på annat sätt än "släpp och spring" om du inte menar det så får du gärna ormformulera dig.
Varför ska jag omformulera mig när det är du som tolkar in saker som inte står?
Att akta sig betyder inte att man nödvändigtvis springer därifrån. Man får ju givetvis anpassa sig efter den rådande situationen. Jag tänkte inte att jag behövde förklara det, men uppenbarligen hade jag fel då antar jag.

Varför ska jag omformulera mig när det är du som tolkar in saker som inte står?
Att akta sig betyder inte att man nödvändigtvis springer därifrån. Man får ju givetvis anpassa sig efter den rådande situationen. Jag tänkte inte att jag behövde förklara det, men uppenbarligen hade jag fel då antar jag.
Vi lägger uppenbarligen väldigt olika värde i ord. Hade du skrivit "akta dig de kan slå både fram och bak" så hade jag inte reagerat men att skriva "för i helvete akta dig" är en rejäl förstärkning som för mig betyder spring åt andra hållet.

Vi lägger uppenbarligen väldigt olika värde i ord. Hade du skrivit "akta dig de kan slå både fram och bak" så hade jag inte reagerat men att skriva "för i helvete akta dig" är en rejäl förstärkning som för mig betyder spring åt andra hållet.
Det är en rejäl förstärkning eftersom många ston reagerar med dödligt våld mot hingsten. Då tycker jag att akta dig för helvete är befogat.

Idag hände en av mina mardrömmar. Jag var ute och gick med mitt sto som troligen är på väg in i brunst. Plötsligt insåg jag att det gick en lös hingst på ett gärde. Jag försökte skynda mig iväg innan den såg oss men självklart kom den springandes. Som tur var är det en ponnyhingst (B-C) så den var iallafall i relativt hanterlig storlek.
Frågan är nu vad gör man egentligen. Det jag kom på var att försöka hålla märra med huvudet mot hingsten och använda käppen som vägg mellan dem. Självklart lyckades han så småningom ta sig upp i röven på henne men vi snurrade och slutligen sparkade hon så han kom inte till. Tyvärr fick jag dänga iväg honom med spöt tillslut. Strax efter kom ägarna och fångade in honom. Jag är för övrigt jäkligt stolt över min häst som uppförde sig så bra.
Som sagt vad gör man och vad gör man om kraken är större eller man sitter på märra?
Det där är min värsta mardröm, eftersom jag kör min häst. Jag vet inte vad jsg skulle göra om det kom en lös häst och i värsta fall en lös hingst...

usch vilken mardröm!!

jag arbetade på en gård där det fanns en hingst som ibland försökte klättra över box väggen (stängd lucka) för att komma till ston som gick utanför hans box. om han hade kommit lös när jag red eller gick med ett sto hade jag sprungit därifrån!! usch vilken hemsk tanke.

jag såg ägaren använda en sopborste för att lungna ner en annan hingst när han skulle betäcka ett sto för första gången och blev lite för exhalterad. han blev lugn och kunde ta en time out. så jag tror jag hade kollat efter en borste eller grep eller nått liknande, försökt peta på hästen med skräckslagen blick och darrande arm, det hade inte fungerat så jag hade gett upp och låtit det hända.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 412
Senast: anglahund
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 942
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar