Möte av annan hund

P

plymen

Nåja, kära hundvänner...

Nu har jag bestämmt mig att på allvar ta tag i vårt lilla problem...
Jag börjar från början, för 1,5 år sedan blev min flat påhoppad av en annan hund. Det hände inget, men både jag och hunden blev något rädda. Ägaren till den andra hunden stod och skällde ut mig ör att jag inte lät min hund hälsa/leka, medan jag försökte hålla min 10 månaders i schack och samtidigt mota bort hans morrande hund:cool:

Sen dess har vi haft mer eller mindre problem att möta andra hundar. Hon drar i kopplet så mycket hon orkar och skall fram till den andra hunden. Hon är inte aggressiv. Jag har aldrig låtit henne snusa på andra hundar då vi är på promenad. Då hon är lös med andra hundar springer hon fram och gör lekinviter och sedan kastar hon sig på sida/rygg. (systern är likadan så det var kul när båda låg på rygg med nosarna mot varandra och svansarna gick som propellrar:D )

I övrigt så går hon i kopplet som en ängel. Människor och cyklister är det ingen sak att möta, hon kan titta lite extra på dem, men gör inga försök att dra iväg mot dem.

Själv är jag lite inne på att hunden är lite osäker(eftersom jag inte klarade av situationen sist) och försöker förebygga missöden genom att själv gå först fram och visa sig liten och snäll?? Vad tror ni?

Jag har nu med alla mina krafter börjat hålla henne bakom mig då vi möter andra hundar och tycker mig se en liten förbättring. Hon blir sitt vanliga jag direkt efter den andra hunden gått förbi. Hon börjar då lugnt snusa osv..

Vad tror ni?? Är det nåt att fortsätta med?? Har ni andra råd hur jag ska ta itu med saken???

Sv: Möte av annan hund

Jag ska börja med att säga att jag inte vet... däremot har jag några uppslag. Min hund är likadan... eller tja nästan, han ska i alla fall fram till allt... (också en flat... hmmmm...)

Eftersom jag bor i stan och oftast möter andra hundar på smala trottoarer så har jag personligen bestämt mig för att bara gå förbi och låtsas som om ingenting hänt och att den andra hunden inte är där, om jag så har honom hängades i halsbandet gående på två ben så ignorerar jag bara hela situationen. Bättre är ju såklart när det går att bara hålla kopplet kort för säkerhets skull och hunden på utsidan och kliva på... Det brukar oftast vara så för min del nu för tiden tack och lov...

Egentligen så tror jag att tekniken att göra ett litet ljud och vända och springa åt andra hållet är bäst... att helt enekelt få hunden att tänka på något annat, dock ville jag inte göra det eftersom jag bara har plats till det i 50% av fallen (lite för farligt bredvid genomfartsleden eftersom det alltid blir lite yvigt springande med min vovve) och bestämde mig för att nu ska jag bannemig vara konsekvent, så då blev det en lugnare variant.

En annan som fungerat i många många fall och som kan kombineras med min variant att ignorera situationen... Är att när jag ser en hund så komenderar jag fot och gullar och matar med godis när han går fot och håller kontakten, då kan man tillochmed gå förbi utan att han märker hunden, förrän efteråt och efteråt har han inga problem med... men det är ju olika från hund till hund...

Min vovve har det tagit lite tid med men jag tycker att han börjar bli bättre och bättre, det går att möta andra hundar utan att han drar armarna av mig och visst, vissa hundraser är värre, hans egna hundkompisar är ju jobbigt (dom bara MÅSTE han ju leka med, enlight honom själv) och i vissa fall retrivers, men även där har det bättrat på sig, men en rottis, schäfer eller wippet går oftast riktigt bra...

Hoppas det hjälpte lite i alla fall. Några uppslag har du fått, men inga svar tyvärr...

Ja det verkar ju vara en bra idé om det funkar...

Jag har som standard att min hund skall gå fint vid sidan/strax bakom när vi möter andra människor eller hundar. Jag är hans ledare och han får inte ta egna insiativ gällande främmande hundar och människor...

Om du misstänker att din hund är osäker och inte litar på att du styr upp i eventuella problem, så skall du ju helt klart visa att du gör det igenom att gå först/hälsa först osv.. Och hunden skall skälvklart korrigeras när den gör "övertramp" på dina uppgifter.. Drar man i kopplet så rycks man till baka?.. Snabbt och effektivt. Eller kanske vänder och går åt andra hållet snabbt "med ett ryck".. Det man säger till sin hund då, är att du måste ha koll på mig, vara följsam och inte dra i kopplet... Andra hundar är inte heller ett skäl till att dra i kopplet.. Andra hundar är bara förbjudet godis, inget att bry sig om.. Viktigt att du som ledare inte bryr dig nämnvärt heller (lätt att stressa upp sig själv när man vet att det blir probem.) Skall man komma nånstans med detta är det konsikvens och taiming som är nyckel, Ryck till/vänd riktning precis när hunden är ifärd med att dra iväg.. Och varje gång hunden drar i kopplet...

Om hunden har fullt förtroende och tillit för sin ledare så uppstår inte sådan här problematik. När man hamnar i sådana lägen så kan det vara lämpligt att sätta hunden i något osäkra situvationer För att låta hunden upptäcka att man visst reder ut bekymmret, att man är förmögen att skydda hunden mot eventuella faror.

Jag har inte haft sådan här problematik men har en dominant rottis hanne som är aningen hanhundsagrissiv. Vi fick på kurs praktisera ledarskap igenom att lägga ena dominanta hanhunden med baken vänt mot den andra dominanta hanhunden. Hundarna fick jätte problem... Båda vill "käka varandra" (munnkorg andvändes av säkerhetsskäl) och båda var livrädda att den andra skulle hinna före.. Vi var envisa konsikventa och gjorde om övningen tills det funkade.. Detta ökade förtroendet till mig från min hund massor. Jag fick chansen på ett lugnt och bra sätt visa att jag är kapabel till att skydda min hund, att det går att lita på att jag inte sätter honom i skiten... (viktigt också om nu någon får för sig att göra övningen är att se till att hundarna ALDRIG får sammandrabbas i en fait, att man kan garantera att ingen skadas, viktigt att ingenting går snett då övningen får motsatt effekt och i värsta fall kan ju hundarna skada varandra.)

jag vet inte om man kan skapa en situvation för din hund mellan varven som bygger på att stärka din roll som ledare.? Läggande (på mage;) ) med kontakt med dig med baken vänt mot två lekande hundar alternativ en hund som leker med en männsika? gå kurs bland andra hundar kan ju ibland räcka för att skapa kontakt, tillit bland andra hundar?...

Har jag förstått det här rätt. Du är rädd när ni ska möta andra hundar, men inte din hund. Eftersom du skriver att din hund drar i kopplet och försöker komma fram till dem.
Jag har svårt att läsa något problem, men jag läser kanske som en kråka. Vidareutveckla det gärna.
Det finns två saker du kan göra.
Låta någon annan hålla i kopplet. Eftersom din osäkerhet smittar av sig. Nu menar jag inte att ni alltid ska vara 2 när ni går ut med hunden. Men om du vet tider och platser där det finns mycket hundar i rörelse kanske du kan få med en kompis och då kan studera din hund på lite avstånd.
Att ha hunderna lösa. Då gör dem upp själva utan att behöva tänka på matte/husse. Att göra upp menar jag inte med slåss utan rangordna sig.
Min förra hund var väldigt hanilsken. Men var dem båda lösa och man rörde på sig gick det bra (oftast:crazy: )

jag tror också att det är du som är "boven i dramat" TS.
När du ser en annan hund komma gående , tänker du då att din hund kommer att börja agera som den inte borde? Bara en sån sak gör sig klart och tydligt som osäkerhet...eller kan du med handen på hjärtat säga att du är stencool när du promenerar förbi en annan jycke? Om så är fallet så är det ju uppenbarligen hunden som trasslar. Men det är så lätt att skylla ifrån sina egna missöden på vovven..det gör väl alla ibland.

Jag tycker att det ofta är så.. Att man påverkar hunden utan att man vet om det..

Håller i kopplet för hårt, blir nervös. Ibland har jag lyckats trigga igång agrissivitet om jag har varit för "klen" eller haft för dålig taiming i min korrigering.. Och det är ju för 17 inte hundens fel:crazy: ..

Man får mental träna sig själv helt enkelt... Andas och slappna av i sitt förhållande till hunden.. Att man kan ha kopplet i lagom längd men utan att "hålla i hunden" altså slagt koppel, och att man kan slappna av även om man är beredd på utfall och korrigering...

En bra förare till sin hund får ingen hund som trasslar....

Jag är ingen hundexpert övht. Inte ens speciellt kunnig. :D Men jag svarar ändå.

I regel tycker jag att det alltid är nr 1 att relationen hund-människa är korrekt. Att det finns en trygghet i den relationen där hunden inte har det huvudsakliga ansvaret och är trygg med sin människa som ledare. Där tror jag att det i regel alltid brister när ett sånt här problem uppstår. Så där tycker jag att man alltid ska börja.

Fö är det viktigt att känna av sin hund. Jag har nog aldrig träffat på en hund som INTE blir mer upprörd/osäker om den är kopplad än om den inte är det. Och blir än mer osäker/upprörd ju mer man tar i den. Förutom att ett koppel hindrar den från att både försvara sig och fly - den tappar kontrollen - vilket i sig är riktigt otäckt för en hund, så har också hunden ett antal punkter runt halsen som också stressar den vid beröring. Alltså påverkar dina drag i kopplet dessa punkter = stress utlöses. På väldigt stressade hundar kan man använda sele istället för halsband för att minsta stressmonetet som ett halsband kan utgöra för dem.

Iaf så är alltså nr 1. att sluta dra i kopplet. Eller ja, det kan ju vara en ide.

Jag tycker dessutom att man ska kunna kontrollera sin hund på lika villkor, alltså utan tvång. Det ska fungera för att hunden accepterar människan som ledare och trygghet. Sen är det såklart inte fel att ha koppel.

Sen kan man fundera på hunden i övrigt, hur den beter sig. Flatar är ju väldigt aktiva hundar och ofta understimulerade. Det kan göra sitt. Hur uppfistrad är den i vardagen? Går den på dig när du kommer in genom dörren - av glädje? Eller går den före ut genom dörren.. alla såna här småsaker spelar roll för er relation och hundens trygghet.

Fö brukar jag alltid sätta min hund under kommando när jag möter en annan hund. Då är han koncentrerad på mig, jag slipper ta i kopplet och jag är tydligt dominant på ett sätt som han inte är van vid att bryta.

Tack alla som svarat!! Fick massor med goda råd!!

I alla andra vardagssituationer beter sig hunden exemplariskt, inomhus är hon lugn och fin, hoppar aldrig på mig eller försöker kräva någonting. Jag går före genom dörrar och hon lyssnar fint på kommando!

Understimulerad är hon nu eftersom hon blivit opererad men problemet har inte blivit värre sen dess att hon blev sjukledig. Före hon blev sjuk tränade vi lydnad små stunder alla dagar(det har jag tagit upp nu igen) och så tränade vi inför jaktprov 1-2 dagar i veckan.

Jag är inte rädd för situationen, men visst ändrar jag på mig för att förbereda mig på att hon flyger iväg...:crazy: Har ni några förslag hur jag kan ändra på det?? Jag menar jag väger 48kg och hunden 32 så ja måste vara beredd och ta i med alla krafter för att inte själv flyga omkull..:(
Ibland (om det finns möjlighet) går jag av vägen då det kommer en hund imot och försöker få henne att ta kontakt.

Det blir så svårt när byn vi bor i är så liten så vi möter 1-2 hundar i veckan. Skulle va lättare att öva om det var lite hundtätare här..
Ni får gärna ge mera tips!!:)

Hur menar du med att ha hundarna lösa??? Då är det ju inga problem utan problemet uppstår då vi ska gå förbi en mötande hund..

Eftersom som du skrev att du tyckte att det var jobbigt att möta andra hundar efter det mötet med den morrande hunden. Är hundarna lösa brukar dem inte morra åt varandra utan kan göra upp rangordningen på ett lite finare sätt.
Kopplet stör ganska mycket. Jag vet inte exakt varför, men det har något med att matte/husse håller i det och hunden kan då bli aggressiv. Vet av egen erfarenhet. Därför är det också bra att man rör på sig, så att hundens revir blir så lite som möjligt. Alltså mindre att vakta.
Om det var min hund som skötte sig bra annars men gjorde utfall när den träffade andra (utan att vara rädd eller så, eller aggresiv) skulle rycka tillbaka som bara f*n, och sen fråga den andra hundägaren om dem fick träffas lösa. Alltså min hund är under min kontroll=då får den leka med andra, men det ska vara för att jag säger att det är ok. Usch vad jag låter som Gestapo, men man kan vara snäll och hård samtidigt.
Fast inte om man frågar mamma, då är man bara elak.

Okej, jag tycker bara att man belönar hunden om den får leka med den andra hunden.. Vill ju att vi ska kunna gå förbi utan att hälsa!

Jag har som sagt haft samma bekymmer med utfall (fast på grund av hanhundsagrissivitet då...)

Jag håller kopplet ganska kort med båda händerna lodrätt övanvarandra framför min egen navel. Noga att jag aldrig håller i, så att kopplet blir sträckt. jag har också strypkedja. Och den ser jag till att den sitter där den ska, ganska högt upp.

Sen har jag inställningen till att andra hundar inte är någonting än Förbjudet godis.. Min hund går inte på köksbankarna hemma, för att man bara inte gör så, samma sak gällande andra hundar.. Man gör inte utfall och ignonerar matte för att man inte bara gör så.. Det bara är så... Självklart... Och när det blev självklart för mig så blev det självklart för min hund.

Altså när jag slutade förvänta mig att han skulle göra utfall, gå fint positionen får han gå i lite rätt vad det är, viktigt att inte signalera täcken till hunden att nu händer nått!
Vi Tränar inte att inte gå på diskbänken! Altså tränar vi inte att möta andra hundar heller.. Jag förväntar mig helt enkelt att han uppför sig korrekt!

Man kan träna in detta sätt att hålla koppel, samt att gå fint eller fot eller vad man nu vill kalla det utan hund möten.. Och man kan träna följsamheten i koppel genom att byta riktning, vända om osv. Viktigt att det Aldrig blir segdragande i kopplet...

I den positionen kan jag också slappna av fysigt sett och bara vara beredd mentalt, för att jag vet att jag kan korrigera och få med honom på min noter.

Jag väger 55 kg min hund 58 kg.. Det går! det handler bara om att vara snabb och korrekt i sina korrigeringar, och ha rätt inställning.. Hade min hund fått hänga i kopplet hade det varit kört..

Sen kan man åka till hundtäta områden för en promenad, om man vill ha mkt hundmöten..

Men som jag skrev tidigare kunde jag inte riktigt "läsa" vad du hade för problem. Du skrev att du hade en obehagligt möte med en annan hund och jag trodde då att du/ni ville komma över den händelsen. Du skrev senare också att ni bra träffar hundar 1-2 ggr i veckan. Din hund kanske är medveten om det och känner att det här är sista gången på några dar och måste ge allt för att få träffa en av sina egna. Det blir ju bara spekulationer från min sida eftersom jag inte vet exakt vad du villl och hur eran situation ser ut. Se det positiva i det hela, din hund tog ingen skada av ert dåliga möte. Det är värre att försöka lära en hund och träffa någon den är rädd för. Om det är till någon tröst. Men jag har inga råd att ge dig hur du ska göra.

Så som fler varit inne på så läser jag ett "matteproblem" i din text, inte ett hundproblem.

Kontakta brukshundsklubben eller någon annan som jobbar med hundar som kan hjälpa dig. Jag tycker inte att det verkar vara något stort problem.

Du måste kunna lita på att din hund inte far iväg, och din hund måste kunna lita på att matte inte stressar upp.
Det är tämligen ganska snabbt fixat på en vanligt lydnadskurs.

Jag tycker själv att alla tips som inkluderar "sträckt, eller kort" koppel är förkastliga, då sänder du verkligen ut dåliga signaler till din hund, att "Nu minsann händer det något.."

Vet inte om du missuppfattade mig?

Jag skrev att kopplet Aldrig får bli sträckt och seg dras i.. Utan tillräckligt kort för att man skall kunna korrigera utan att tappa greppet om en hund som gör utfall/skall dra iväg till en annan hund. Altså hängande/löst koppel.. Om man tränar in gå fint (behöver ju inte vara linförighet med hundra % kontakt) och gör det i andra sammanhang än när det händer nått/kommer andra hundar så talar man inte på nått sätt om för hunden att "det kommer att hända något"..

Har man långt hängande koppel så är hunden 1 1/2 meter ifrån en innan man hinner reagera och då korrigerar man deffenetivt inte i rätt sekund...

Jag menar givetvis om man har en hund som man har problem med att hålla, Plymem beskrev ju att hon var orolig att fara om kull...

Tack igen all jätte mycket!! Hunden har inga problem med hundar då den är lös, det är bara då jag går med hunden i koppel och någon kommer imot som vi har problem!! Jag menade att vi på promenaden möter en annan hund 1-3 gånger i veckan och jag tror det bidrar till problemet när det är så sällan! Skulle vi möta hun var femte minut hade de varit enklare att öva!!:idea:
Någon skrev att det inte är ett stort problem, men jag tycker det är jävligt jobbigt när hunden drar så den står på två ben...:crazy:
Det har alltså fungerat bättre då jag har kopplet kort, typ 2cm:angel: Och håller hunden bakom mig med alla krafter. Är kopplet så mycket som 10cm så flyger hon iväg som en kanon....:( Jag ska i höst på kurs med hunden så man får hoppas det reder ut sig senast då!!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar