Möss invasion

Opartisk

Trådstartare
:eek: Mössen tar ju över nu. Stallet är knökfullt utav möss.Var morgon får jag städa av bänkar och golv då möss river ner mina skålar,skiter på bänkarna.Hade man inte haft plast tunnor med lock hade man inte kunnat förvara sitt foder någonstans. Vad gör man?
Kan inte ha musfällor i stallet för så många går inte att ha... Katten är för gammal och trött, råttgift är livsfarligt med tanke på hundarna. Hur gör ni?

Sv: Möss invasion

ring antecimex o hör med dom vet att det finns nåt som är bra som inte skall vara så faligt för vovvisarna sen gömmer de giftet på ställen där de inte kommer åt...

:eek: Mössen tar ju över nu. Stallet är knökfullt utav möss.Var morgon får jag städa av bänkar och golv då möss river ner mina skålar,skiter på bänkarna.Hade man inte haft plast tunnor med lock hade man inte kunnat förvara sitt foder någonstans. Vad gör man?
Kan inte ha musfällor i stallet för så många går inte att ha... Katten är för gammal och trött, råttgift är livsfarligt med tanke på hundarna. Hur gör ni?

Burar är bra. Men då måste man kunna ta livet av dom sen också.
I slutna rum är det enklare, som foderrum och sadelkammare där inga katter och hundar vistas. Där kan man lägga fram lite torr betfor på ett fat. Inte giftigt. Men det dör av det, precis som med råttgift.
Sen finns det ju också såna där ljudgrejer som möss inte gillar.
Ja huvele! Det är ett riktigt råttår i år!

jag ringde antisimex när jag stod i förra stallet för där åt de ALLT... vissa täcken är helt sönder för att asen har gnagt.. de sa råttfällor å gift... that's it.
å att man har RENT, inget foder å sånt som de kan komma åt..

kan du inte köpa 1-2 katter till?

har alltid haft flera katter (just nu 5 st) och under de åren, 12 år, som vi bott här har jag sett 2 möss. Grannen som bor 500 m bort har alltid haft gott om möss, men så började två av mina katter besöka henne, nu ser hon knappt några möss. Så katt är det bästa!!!:smirk:

Har alltid haft en mer eller mindre blodtörstig katt och aldrig problem med möss. Visst finns dom även här, har till och med sett när en pytteliten näbbmus for ut från foderrummet - men dom är så pass få att dom inte gör någon skada.

Mitt tips är att i skaffar en till katt, en som gillar/ids att jaga:devil:

Vi har katt och på de ställen han inte kommer åt små "giljotiner" från GG. Hittills har vi fångat tre i fälla i år, och det är nog ett topprekord. Brukar inte vara mycket till musskit heller.

Tror på den här pluggen man sätter i ett eluttag som avger ett ljud som mössen inte klarar av speciellt länge, djurvänligt! Ska inte vara någon fara för de andra djuren, så länge du inte har en mus/råtta/hamster i en bur i stallet, men vem har det?

Där kan man lägga fram lite torr betfor på ett fat. Inte giftigt. Men det dör av det, precis som med råttgift.

Oj det visste jag :crazy: Är det för att betforen sväller då den blir fuktig i råttans mun/strupe/mage?

KL*

Nja anticimex är väl knappast någon mening då det är frågan om stallet. De dras ju till ev foderspill,hö,halm you name it.

Men det där med Befor lät intressant. Bara ren och skär betfor mao?
Katt vill jag helst inte skaffa fler.Har liksom tröttnat på kattsläktet. Ohygieniskt när de pissar överallt bland hö etc....

Vi har gift. Och fällor. Och två hundar. Inga som helst problem, giftet ligger i dosor som ställs där hundarna inte kommer åt dem. Dessutom äcklas hundarna av döda möss, så det är ingen fara för det.

Spelar ingen roll var man ställer giftet, mössen är som tokiga i det och tar sig in var som helst för att få dö. Och sedan dör de någonannanstans, för hittills har vi inte sett ett lik (i år).

Tog en med fälla i bilen i natt! Jippy!

Jo då, visst hjälper det med Anticimex i ett stall! Vet inte ett enda stort stall eller lagård, som inte tar hjälp av Anticimex med skadedjur.

Men jag skulle nog börjat md två nya kissar.

Oj det visste jag :crazy: Är det för att betforen sväller då den blir fuktig i råttans mun/strupe/mage?

Yes. Dessvärre. Men min teori är att det inte är värre plågor än råttgift, och inga andra djur blir förgiftade på kuppen.

Här dränker dom sig i hästarnas vattenhinkar alldeles själva :eek: Det har nog minskat med 10 stycken bara genom drunkning.

Här dränker dom sig i hästarnas vattenhinkar alldeles själva :eek: Det har nog minskat med 10 stycken bara genom drunkning.

Ja så hade jag det också ett tag, mössen drunknade i vattenhinkarna, kunde inte förstå hur förens jag såg hur shettisen stod och buttade ner dem när de försökte ta sig upp!!! :crazy:
Ja sen låg det en och annan död mus i boxen som hon dödat också... mördarshettis :devil:.

Har tre katter i stallet, suveränt! :bow:

Men jag skulle nog hellre ta ut anticimex om det är så många möss!!!
Jag tror faktiskt att deras gift dödar snabbare än betfor... de har så bra fällor så hundarna tar sig inte in i dem!

Det enda som hjälper om mössen verkligen har blivit så många är att ge dem gift. Ring till antecimex så kommer de med gift och lådor som man lägger ut det i. Vi har det i stallet och har både katt och hund. Det är inga problem. För några år sedan hade vi en liknande situation. Vi ville inte lägga ut gift och det som hände var att råttorna flyttade hit också och det är inte kul. Vi gav upp och la ut gift sedan har vi aldrig haft problem. Katter kan hålla efter det till en viss gräns men till slut blir de för många. Inte katterna utan mössen och råttorna.

Men ärligt om man nu har gift och även katt. Vad händer då om katten tar en mus som har käkat gift? Blir inte katten dålig och dör?

De där jättestora trekantiga svarta giftlådorna som finns på granngården och lite olika ställen som man preppar med turkosa giftblock är också jättebra.

Skaffa fler katter!!!
(jag har 2 kattungar över :angel:)

Vi har alltid haft runt 2-3 jktbenägna katter som bor i huset fångar möss i stallet. Har nästan aldrig haft problem med möss- så istället har katterna gett sig av till dammen och fångat ödlor istället.
Men förra hösten och denna hösten när vår bästa musjägare fått kattungar och vi inte haft ngn annan (antingen förung för att släppa ut eller som förra året när en blev tagen av räven och en annan blev påkörd :cry:) Så blev det direkt fullt med möss!!

Och det resulterade i att jag som har förliten sadelkammare (läs: förmycket saker) men väldigt stort foderrum har ställt in två stora bokhyllor med massor av nya täcken och shabrak därpå.... på en helg hade mössen ätit upp/sönder shabrak/täcken för flera tusen :cry:.

Men vi har också satt in ngt i vägguttaget som ska göra ifrån sig ett ljud som mössen avskyr, men som människor/hästar/hundar INTE störs utav!!!! Det är också att rekommendera! Vet dock inte vad det heter, men funkar det gör det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka