Möss invasion

Sv: Möss invasion

Men ärligt om man nu har gift och även katt. Vad händer då om katten tar en mus som har käkat gift? Blir inte katten dålig och dör?

Det var ganska länge sedan vi pratade med dem från Antecimex om det men vad jag kommer ihåg så ska det inte vara farligt för de får i sig så lite. Jag tror också att mössen drar sig undan så att katterna inte får tag i dem. Vi har lagt ut gift i flera omgångar och det har inte drabbat våra katter. Den ena katten avlivade vi visserligen i höstas men det var en gammal katt som flyttade in samtidigt som vi flyttade hit. Han blev minst 17 år gammal. Vår andra katt är det absolut inte något fel på och vi har haft honom ända sedan vi la ut giftet för första gången för flera år sedan. Han är annars bra på att jaga och tar en hel del möss.

*Knapplån*
VIDRIGT!

HUR kan ni föreslå att bara lägga ut torr betfor?? Stackars möss!! :eek:
Det spränger ju djuret inifrån :eek: och måste vara extremt plågsamt!! Varför inte avliva häst också på det viset i så fall? Stor dos betfor så slipper man ju betala för avlivning!! Hästen lider nog inte mindre än en mus!!

Usch, detta gör mig verkligen upprörd! Visst, möss förstör och jag förstår mycket väl om man inte vill ha sådana i stallet, men man behöver för den skull inte plåga ihjäl dem. Är inte för gift heller, ofta också plågsamt.

För er som vill ha HUMANA tips på hur man blir av med mössen:

1. Placera allt mjukt (tyg, täcken) högt och en bit i från väggen, gör det svårt för mössen att ta sig upp.

2. Håll RENT, städa och sopa, ta alltid bort spill i form av foder/sädesslag direkt.

3.Undvik sopor i stallet, släng dessa direkt och en bit ifrån - inte bara på gödselhögen om det är i direkt anslutning.

4. Om man inte har katt själv (vilket jag inte har) så kan man fixa en låda som lånas ut till grannens/kompisens katt några dagar. Använd ej så luktabsorberande sand och dela upp det du "får" (huvdsakligen urin) i små behållare som ej sluter tätt på flera ställen i stallet. Jag har mina bakom plankor i ett par boxväggar, under taket och bakom fodertunnor. Lukten av urin håller mössen på avstånd. Byt ut när effekten avtar, allt från 2-3 veckor till några månader. LUKTFRITT för människor eftersom det är så små mängder.

5. Ha spillfria krubbor till hästarna, förhindrar att det blir rester kvar i boxen.

6. Köp ett gäng fällor. Dödande eller med fångstgård. Dödande ställer man så att inga andra djur än det det är avsett för skadar sig. Jag använder med fångstgård och när jag har fångat en mus tar jag med den långt ut i skogen (ca 6 km eller mer) och släpper den. Alternativt får någon annan ha ihjäl den, men då på ett snabbt och smärtfritt alternativ.

7. Tättslutande dörrar och springor som är ordentligt tätade med t e x betong gör det åtminstone svårare för mössen att ta sig in. Upptäcker du nya hål - fyll igen dem omedelbart och innan dess lägger du lite "färsk" kattsand bakom (med urin såklart).

Lite mer jobb än att bara lägga gift, men betydligt snällare.

//En med ett numera mycket musfattigt stall som aldrig haft varken dödande fällor, gift, katt eller betfor på golvet...

*Knapplån*
VIDRIGT!

Det spränger ju djuret inifrån :eek: och måste vara extremt plågsamt!! Varför inte avliva häst också på det viset i så fall? Stor dos betfor så slipper man ju betala för avlivning!! Hästen lider nog inte mindre än en mus!!

Usch, detta gör mig verkligen upprörd! Visst, möss förstör och jag förstår mycket väl om man inte vill ha sådana i stallet, men man behöver för den skull inte plåga ihjäl dem. Är inte för gift heller, ofta också plågsamt.

6. Köp ett gäng fällor. Dödande eller med fångstgård. Dödande ställer man så att inga andra djur än det det är avsett för skadar sig. Jag använder med fångstgård och när jag har fångat en mus tar jag med den långt ut i skogen (ca 6 km eller mer) och släpper den. Al

Visst är det vidrigt att döda råttor och möss med invärtes dödande metoder som råttgift och betfor.
Men här pratar vi ju faktiskt om att döda, och i år är det råttår och tro det eller ej, men jag har provat att fånga möss i burar, och det kunde vara upp till 10 st varje morgon i den!!
Och hälften var redan döda. Av vätskebrist. För de överlever inte lång stund utan vätska, ofta inte ens över natten. Då gav jag upp.
Innan gjorde jag som du, släppte ut dem i skogen påväg till jobbet varje morgon.
Och hur kul var det då de vid ett par tillfällen smet ut och försvann i bilens innanmäte :eek:
Tugg tugg tugg på inredningen och muslortar överallt. För att inte tala om muspinkstanken!! Jag vågade knappt ha passagerare under den perioden. Och inte kunde jag erkänna vad jag höll på med heller!
Då hade man ju blivit en visa på bygden för all evig tid :D

Och att du inte värderar råttor annorlunda än hästar får stå för dig.
Avliva hästar med torr betfor! :eek:
Ring du jordbruksverket och lägg fram det lysande förslaget, för det kom alldeles bara från dig :cool:
Jag skulle också använda någon human metod om det bara fanns någon.

Jag har två stallkatter. Honor. Och de gör sitt jobb så mycket de bara kan, men det förslår inte ett år som detta.

Sen är mitt stall inte ett tillslutet stall, utan ett öppet lösdriftsstall.
Oisolerat, så det går inte att bygga bo i väggarna.

Rent och snyggt, fritt från foderrester så mycket man nu bara kan få det. Men de hittar säkert något litet i gödslet, och inomhustemperaturen är säkert något högre än utanför i allafall.

Men ett råttår är ett råttår. Och halm är jättemysigt att bygga små bon i :angel: Och man kan slita små mysiga tussar från fodret i täckena, och gnaga på sadlarna, aldrig blir man sysslolös i ett stall!
Om inte annat, kan man pissa ner överallt.

Om du fick se sizen på mina storråttor, som inte ens katterna vågar sig på, kan vi ju ta en ny runda i diskussionen efter det.
De är så orädda, så de ligger och slåss uppe på bjälkarna och skriker helt ogenerat kan jag tala om!

Vilken jäkla tur att man inte har råttskräck. Välkommen hit att bese årets gnagarcirkus!
(medtag gärna råttätande hund)

Men allvarligt, är det mer hygiensikt med råttavföring och söndergnagda prylar än en katt till? Men det måste vara en hona, hannarna slöar bara.
Annars får du väl låna en bra råttkatt? Om det är en utekatt som inte är rädd för nya miljöer så rensar den stallet över natten... min gamla hona slutar inte när hon när mätt, när vi flyttade t nytt stall låg det högar med stora svarta råttor överallt , ibland bet hon av huvudena på dom, men oftast orkade hon inte ens det.
Annars finns ju terrierlösningen, men hundar är inte lika uthålliga som katter, och tar sej fram sämre. Tysk jaktterrier eller en bra jack russel kan lösa problemet.. mina tom gräver fram musbona och biter ihjäl ungarna.
Gift och fällor i stall är bara bökigt och onödigt.

*Knapplån*
VIDRIGT!

För er som vill ha HUMANA tips på hur man blir av med mössen:

1. Placera allt mjukt (tyg, täcken) högt och en bit i från väggen, gör det svårt för mössen att ta sig upp.

2. Håll RENT, städa och sopa, ta alltid bort spill i form av foder/sädesslag direkt.

3.Undvik sopor i stallet, släng dessa direkt och en bit ifrån - inte bara på gödselhögen om det är i direkt anslutning.

4. Om man inte har katt själv (vilket jag inte har) så kan man fixa en låda som lånas ut till grannens/kompisens katt några dagar. Använd ej så luktabsorberande sand och dela upp det du "får" (huvdsakligen urin) i små behållare som ej sluter tätt på flera ställen i stallet. Jag har mina bakom plankor i ett par boxväggar, under taket och bakom fodertunnor. Lukten av urin håller mössen på avstånd. Byt ut när effekten avtar, allt från 2-3 veckor till några månader. LUKTFRITT för människor eftersom det är så små mängder.

5. Ha spillfria krubbor till hästarna, förhindrar att det blir rester kvar i boxen.

6. Köp ett gäng fällor. Dödande eller med fångstgård. Dödande ställer man så att inga andra djur än det det är avsett för skadar sig. Jag använder med fångstgård och när jag har fångat en mus tar jag med den långt ut i skogen (ca 6 km eller mer) och släpper den. Alternativt får någon annan ha ihjäl den, men då på ett snabbt och smärtfritt alternativ.

7. Tättslutande dörrar och springor som är ordentligt tätade med t e x betong gör det åtminstone svårare för mössen att ta sig in. Upptäcker du nya hål - fyll igen dem omedelbart och innan dess lägger du lite "färsk" kattsand bakom (med urin såklart).

Lite mer jobb än att bara lägga gift, men betydligt snällare.

//En med ett numera mycket musfattigt stall som aldrig haft varken dödande fällor, gift, katt eller betfor på golvet...

Vet du överhuvudtaget hur rättgift fungerar? Då sprängs de visserligen inte inifrån utan blöder ihjäl invärtes istället... Så det känns som om det går på ett ut.

Får säga att min finska lapphund är grym på att ta möss. Katthonan vi har tycker det är meningslöst att jaga såna där.

Men allvarligt, är det mer hygiensikt med råttavföring och söndergnagda prylar än en katt till? Men det måste vara en hona, hannarna slöar bara.
Annars får du väl låna en bra råttkatt? Om det är en utekatt som inte är rädd för nya miljöer så rensar den stallet över natten... min gamla hona slutar inte när hon när mätt, när vi flyttade t nytt stall låg det högar med stora svarta råttor överallt , ibland bet hon av huvudena på dom, men oftast orkade hon inte ens det.
Annars finns ju terrierlösningen, men hundar är inte lika uthålliga som katter, och tar sej fram sämre. Tysk jaktterrier eller en bra jack russel kan lösa problemet.. mina tom gräver fram musbona och biter ihjäl ungarna.
Gift och fällor i stall är bara bökigt och onödigt.

Det är inte bara att låna en katt hursomhelst. Vem skulle förresten låna ut sin katt? Ingen som jag känner iaf. Och frågan är om ska köpa ännu fler djur som ska ha skötsel med vaccinationer, avmaskningar, märkningar, mat, vatten, tillsyn och sovplatser.
Nä, jag tror jag har gården full med djur redan som det är.
Hästar, hundar, katter och får. Det får räcka.
Jag tror råttinflyttningsfasen snart är över.
Jobbar man på med bekämpning redan tidigt, brukar det lugna ner sig och ebba ut såsmåningom.

:smirk:Vem har skrivit att jag inte är allvarlig?:angel:

Nej att låna katt är uteslutet,dels för att katten går hem igen och dels för att "låna" katt för mössinvasionen tror jag inte ett dugg på.Katter är smartare än så. Nej jag skaffar inte djur som jag inte vill ha, hur rättvist är det för djuret???

Ska faktiskt prova betfor.Fällor ska inhandlas idag både,nät och slag.. De vi har nu räcker inte.De är överallt just nu.Hundarna jagar som galningar utan framsteg (stora och klumpiga hundar)
Katten gör faktiskt så gott han kan /orkar såg jag idag. Han är trots allt 18år stackarn.

Visst är det vidrigt att döda råttor och möss med invärtes dödande metoder som råttgift och betfor.
Men här pratar vi ju faktiskt om att döda, och i år är det råttår och tro det eller ej, men jag har provat att fånga möss i burar, och det kunde vara upp till 10 st varje morgon i den!!
Och hälften var redan döda. Av vätskebrist. För de överlever inte lång stund utan vätska, ofta inte ens över natten. Då gav jag upp.
Innan gjorde jag som du, släppte ut dem i skogen påväg till jobbet varje morgon.
Och hur kul var det då de vid ett par tillfällen smet ut och försvann i bilens innanmäte :eek:
Tugg tugg tugg på inredningen och muslortar överallt. För att inte tala om muspinkstanken!! Jag vågade knappt ha passagerare under den perioden. Och inte kunde jag erkänna vad jag höll på med heller!
Då hade man ju blivit en visa på bygden för all evig tid :D

Och att du inte värderar råttor annorlunda än hästar får stå för dig.
Avliva hästar med torr betfor! :eek:
Ring du jordbruksverket och lägg fram det lysande förslaget, för det kom alldeles bara från dig :cool:
Jag skulle också använda någon human metod om det bara fanns någon.

Jag har två stallkatter. Honor. Och de gör sitt jobb så mycket de bara kan, men det förslår inte ett år som detta.

Sen är mitt stall inte ett tillslutet stall, utan ett öppet lösdriftsstall.
Oisolerat, så det går inte att bygga bo i väggarna.

Rent och snyggt, fritt från foderrester så mycket man nu bara kan få det. Men de hittar säkert något litet i gödslet, och inomhustemperaturen är säkert något högre än utanför i allafall.

Men ett råttår är ett råttår. Och halm är jättemysigt att bygga små bon i :angel: Och man kan slita små mysiga tussar från fodret i täckena, och gnaga på sadlarna, aldrig blir man sysslolös i ett stall!
Om inte annat, kan man pissa ner överallt.

Om du fick se sizen på mina storråttor, som inte ens katterna vågar sig på, kan vi ju ta en ny runda i diskussionen efter det.
De är så orädda, så de ligger och slåss uppe på bjälkarna och skriker helt ogenerat kan jag tala om!

Vilken jäkla tur att man inte har råttskräck. Välkommen hit att bese årets gnagarcirkus!
(medtag gärna råttätande hund)

Jo, jag värderar hästar och råttor helt olika. Dock är ETT LIV alltid just ETT LIV (och antagligen det enda för innehavaren...) och det är alltid illa att ta det ifrån någon, oavsett om det tillhör en råtta eller en häst. Visst, jag skulle hellre avliva en råtta än en häst, men om man ser till djuret så är nog både hästen och råttan väldigt angelägna om att få behålla sina liv. Du vet råttan kanske vill ha sitt rått-liv ;) Jag tror inte att lidandet för en mus är mindre för en mus än en häst faktiskt. Det gör knappast mindre ont på musen/råttan bara för att den är råtta. Vad säger att så skulle vara fallet? - Båda är varmblodiga däggdjur med mycket välutvecklat nervsystem och detta faktum borde leda till att de behandlas lika vad gäller avlivningsmetoder. Vill väldigt gärna ha ett BRA svar på varför det är okej att plåga ihjäl en mus/råtta, men inte en häst?

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att plåga ihjäl någotdera (!!) men jag vill gärna veta var i skillnaden ligger??? Den som kan svara på det och ge en bra motivering... Skulle vara mycket intressant att läsa.

Som jag ser det finns det endast en enda förklaring och det är hur människor värderar djuren/arten utifrån 1. deras mängd 2. deras ev. användingsområde 3. deras beteende.

Finns djurslaget i en större mängd, blir det billigare (alt. gratis och hatat) och därmed mindre ansett. Har det, förutom stor mängd och inget/få användningsområden, ett beteende som går stick i stäv med vad som anses "okej" (d v s förstör saker ex) så är det SJÄLVKLART att detta djur lider mindre. Givetvis :cool:

Mycket skrämmande synsätt!!

Att fånga råttor levande är inte nödvändigt, så som du beskriver det så kunde du väl valt fällor som avlivade direkt istället? Katt är okså bra, så länge den skyndar sig på med avlivningen och inte leker ihjäl djuren :mad: Hund kan funka, men svårt att lämna ensam i stallet.

Jo då, jag vet hur det funkar. Anledningen till att jag vägrar att använda gift :cool: Betfor är lika illa, ogillar båda metoderna! Djurplågeri är vad det är.

Vi hade något sorts gift som gjorde att de torkade ut inneifrån och innan de dog sökte de sig ut för att dricka och avled alltså ute...

Nu kör vi med burfällor och våra katter är som tokiga på morgonen då de får färsk mus till frukost...
Alltså, vi släpper ut musen/mössen från burfällan till katterna som själv fångar dem och sen äter upp dem...:devil:

Vill väldigt gärna ha ett BRA svar på varför det är okej att plåga ihjäl en mus/råtta, men inte en häst?

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att plåga ihjäl någotdera (!!) men jag vill gärna veta var i skillnaden ligger??? Den som kan svara på det och ge en bra motivering... Skulle vara mycket intressant att läsa.

Jag förstår att du är en sensibel människa som värnar varmt om allt liv.
Jag tror att du kanske ska börja förfrågningen om varför världen ser ut på detta sätt genom att ringa Anticimex och fråga varför hästar inte finns med på deras skadedjurslista.
Någonstans måste varje levande varelse sätta en gräns för andra djurarter när de inkräktar för mycket förstörande på deras liv. Och första försöket brukar te sig i att skrämmas. Funkar inte det, brukar djur ta till våld.
Och vi är djur vi med.

:eek: Mössen tar ju över nu. Stallet är knökfullt utav möss.Var morgon får jag städa av bänkar och golv då möss river ner mina skålar,skiter på bänkarna.Hade man inte haft plast tunnor med lock hade man inte kunnat förvara sitt foder någonstans. Vad gör man?
Kan inte ha musfällor i stallet för så många går inte att ha... Katten är för gammal och trött, råttgift är livsfarligt med tanke på hundarna. Hur gör ni?

Jag höll på med musfällor. Tömde ständigt och ändå var eländet överallt och de små liken var inget kul att ta reda på. Det enda som på lång sikt hjälpte var katter. Två bjässar till hanar som håller stallet rent. Tror även då att mössen inte heller kommer på tanken att bosätta sig på ett så farligt ställe. Så det blir nog inte så mycket dödande ändå. Så en ny fräsch kompis till gammelkissen är väl bästa lösningen.

Hälsning Maja

Hej
I mitt gamla stall brukade mössen ha party i sadelkammaren, skåpen var full av musbajs och södertuggade svampar. Jag köpte en en "musskrämmare" på Claes Olsson som man kopplade in i eluttaget, den täckte ca 25 m2, inte en mus hade vi efter det och vare sig katter, hund eller hästar stördes av "ljudet".
Har till nya stallet köpt en lite större variant som håller både möss o råttor borta på ca 80 m2 öppen yta och via elledningarna ca 200 m2 (väggar/tak), än så länge inga gnagare men vi får väl se i vinter.

Äckligt är det! Kan ju inte göra så mycket åt det. Har satt i träbit som leder upp men pållarna tycker det är skitkul att plocka bort den.

:eek:Huga jag hatar möss och liknande! Jag måste bara få fråga dig Lovisa, hur? Har du fällor i bilen? Är din bil ett mus/rått ställe?

Vi har både Anticimex och katt, har inte sett en levande i stallet, katten kommer med en del som hon tar på ängarna....våra granngårdar har också Anticimex och mkt katter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka