Mös eller råtta xD ?

MadicDomino

Trådstartare
Skall skaffa någon av dem :) Så nu har jag lite frågor :d!

Vad äter en råtta/mus?
Hona eller hane ?
Partner eller eller ensamen?
Leksaker ?
Bur?
Kostar?
Ras?
Hur går det med andra djur som hund?
Strö?
Temprament?
Bittiga?
Vad får de äta och vad får de inte äta ?

Men kan komma :)

Mvh
Emma

Sv: Mös eller råtta xD ?

Jag är inte så insatt i mössens värld (men misstänker att den är ganska lik råttornas), men jag kan svara för råttor:

Vad äter en råtta/mus?
Råttor är allätare och ska äta en varierad kost, gärna enligt tallriksmodellen. Många ger müsli (innehållande de fyra sädesslagen, majsflingor och ev. russin/torkad frukt) som basfoder och kompletterar med rester från den egna människomaten.

Hona eller hane ?
Tja, det sägs ju att hanar är lite lugnare i temperamentet men jag vet inte. Däremot är ju hanar större än honor, och luktar mer också.

Absolut inte ensammen.

Leksaker ?
Allt! Tunnlar, tidningspapper, krukor, klätterställningar etc. etc. Råttor är nyfikna och undersöker gladeligen det mesta som kommer i deras väg.

Bur?
Så stor som möjligt, med bra klättermöjligheter. D.v.s. det gör absolut ingenting om den har en ganska liten bottenyta om den bara är hög. En större fågelbur (parakitbur) brukar fungera bra.

Kostar?
Buren eller råttorna? :p
En bur kostar i alla fall ofta ganska mycket i en affär, men det brukar gå att få tag i en bra bur hyfsat billigt på begagnatmarknaden.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad en råtta kostar. Men räkna på några hundra per råtta om du köper av en seriös uppfödare (vilket rekommenderas).

Ras?
Det finns bara en ras. ;) Däremot olika hårlag, teckningar och färger. Men det får man välja efter eget tycke och smak.

Det beror på hunden. Min hund fungerade jättebra med mina råttor, men så är han också världens snällaste hund. Och min katt satte råttorna själva på plats genom att bita honom i tån när han var uppe och klängde på buren. :D Han var dock bara kattunge då.

Strö?
Oj, det finns en del att välja på. Aspflis, Toa-Lätt (papperspellets), tidningspapper, spån från lövträd o.s.v.

Temprament?
Är så himla olika! Alla råttor har sina egna personligheter. Men överlag är det väldigt trevliga djur. Pigga, snälla och nyfikna.

Bittiga?
Normalt - nej.

Råttor kan äta det mesta. Jag kan just nu inte ens komma på någonting jag hört är strängeligen förbjudet...

Vad äter en råtta/mus?
Mina råttor får fri tillgång på Euroshoppers fruktmüsli med hundmat nerblandat.
Har ingen mus men ska köpa en om en vecka och han kommer få samma sak.
Och så självklart vanlig färskmat också - matrester enligt tallriksmodellen, typ.

Hona eller hane ?
Just med råttor ska det först och främst gälla honor eller hanar - de är flockdjur ;)
Hanar är hur som helst större, inte lika pigga och framåt som honor utan tenderar att bli goseklumpar. Nackdelen är att hanar luktar mer och en del bli så lata så de ligger kvar och pissar i hängmattan istället för att gå någon annanstans :angel:
Med möss har jag fattat det som att hanar är lugnare, men att de luktar förjävligt :p

Råttor ska som sagt bo i flock.
Mushonor ska också bo i flock, hanar däremot tenderar att bråka och måste bo ensamma. Dock finns det uppfödare som har hanar som kan bo ihop.
Själv har jag 8 råtthonor i en flock, 4 råtthanar i en flock och ska köpa en mushane som kommer bo själv.

Leksaker ?
Allt, det är bara fantasin som sätter gränserna :) Dock brukar hängmattor hos råttor vara näst intill ett krav :D

Bur?
Så stor som möjligt :p

Kostar?
Kostar vad? Inköp? Tillbehör? Mat? Annat?

Ras?
Finns inga raser, bara olika varianter.
Sen vilken/vilka varianter du vill ha bestämmer du själv, det är ingen skillnad. Dock måste jag starkt avråda från nakenråttor/möss iom att de saknar tymuskörtel vilket tar bort immunförsvaret. Dubbelrexar är inte heller att rekommendera, de är så pass ömtåliga.

Dumbo är precis som vanliga råttor egentligen men iom att de är så populära har det blivit en hel del dålig avel på de så dåligt temperament odyl är rätt vanligt trots att det inte hänger ihop med just dumbogenen. Dock finns det seriösa uppfödare som föder upp dumbo på ett vettigt sätt.
Roan har problem med blodkärl som brister också. Det händer väl inte direkt alla roans om man säger så, men händer gör det...

Beror på de andra djuren :p Här hemma finns hund och det går alldeles utmärkt. Han får dock bara hälsa på råttorna när jag håller i de, han är bara valp än så länge och är rätt vild om man säger så...

Strö?
Papperspellets (tex Toa Lätt, Majsans Remiss), tidningspapper eller diverse dammfritt spån av lövträ. Inget dammigt iom att de har känsliga luftvägar.

Temprament?
Beror på vilka gener de har :p

Bittiga?
Råttor bits som regel aldrig. Undantag finns förstås men den risken är som störst om du köper råttor från zooaffär eller oseriösa uppfödare.
Som jag har fattat det brukar inte möss heller bitas.

Får äta nästan allt möjligt :p
Här finns bra info ang mat för råttor: http://ratfanclub.org/diet.html

Är lite osäker på möss än sålänge, har aldrig haft det innan så det blir min första mus på lördag :)

Kan även tipsa om råttforumet på http://r8forum.kanske.net samt ifokus; http://rattor.ifokus.se och http://mus.ifokus.se

Råttor ligger nånstans mellan 80 och 200 kr. Möss 50 - 100?

orkar inte svara på alla frågor, men jag har sett möss från typ 30 kr och uppåt på djuraffärer.

Beror på var man köper de. Råttor kan man få för en tia från ormmatsuppfödare, men då får man förstås räkna med att risken för framtida veterinärbesök blir desto högre - med högre kostnader totalt. Möss har jag sett för som lägt typ 5 kr... Även det från oseriösa uppfödare och/eller ormmatsuppfödare.
Hos en SRS-registrerad råttuppfödare får man betala 2-300 kr, hos en del oregistrerade kan man få betala allt mellan 100-200 kr. Själv har jag sålt råttor för 100 kr men då var de tjuvparningsresultat med dålig/okänd bakgrund.

Möss har jag inte så stor koll på, uppfödaren (som är registrerad i svemus) jag ska köpa från tar iaf 75 kr för en mus så jag antar att priserna ligger runt den summan från seriösa uppfödare.

Finns det någon sida där det finns länkar till uppfödare av mös och råttor :) ?

Mvh
Emma

Jag har haft både möss och råttor, och jag kan starkt rekommendera råttorna! Intelligenta, roliga och personliga -något jag inte kände att mössen var. Men köp från en seriös srs-uppfödare! Dels kan du få hjälp i framtiden, dels får du friska råttor(med största sannolikhet iaf) och så har du lite mer färger att välja mellan. Det är väl värt de två hundralappar det kostar per råtta, det är ju trots allt familjemedlemmar man skaffar.

Vad äter en råtta/mus?
Mina råttor åt specialmat från djuraffären, grönsaker dög ibland, ca 2-3 ggr/vecka fick de t.ex. kokt ägg, korv eller liknande, och så hade de gnagarstänger och en saltsten i buren. Barnmat var också populärt :) Jag vet inte exakt vad man ska ge möss dock.. finns väl specialmat för möss i djuraffären antar jag? Min kompis gav sina möss vissa matrester.
Hona eller hane ?
Ingen aning när det gäller möss, men jag har hört att hanråttor blir tamare och lever längre än honor, vet dock inte om det stämmer ..?
Råttor: MINST två, alltid!
Möss: vet inte.. säkert mår de bättre av sällskap.

Leksaker ?
Pringlesburkar var superroligt åt mina råttor. Hyllor, tjocka kvistar, "grottor", hängmatta.. listan kan göras lång :) WC-pappersrulle utan papper på med godis inuti är en garanterad succé!
Bur?
För råttor: Stor, hög med bra klättermöjligheter. Bra inredd med t.ex. hängmatta, hyllor, leksaker och bo. T.ex. en fågelbur är bra.
För möss: glasbur med gallertak, hade min kompis iaf, möss är så små att de klämmer sig igenom gallerburar. Tunnlar, leksaker.. och bo såklart.

Kostar?
Råtta i djuraffär: ca 15 euro (ca 150 kr tror jag..)
Uppfödare: oftast dyrare
Bur: ca 100 euro för en bra bur (ca 1000 kr), bättre om man bygger en egen tycker jag för då får man den större och bättre.

Ras?
Tror inte det finns någon särskild ras för råttor/möss?
Hund & mus/råtta tror jag inte funkar, iaf inte med mus. Råtta & katt funkar bra, vad jag vet. Råttor ska man inte låta vara lösa med mindre djur som möss och hamstrar, de blir uppätna direkt.
Strö?
Råttor: strö från lövträd (absolut inte tall lr gran!). Jag hade aspflis åt mina, något som veterinären gillade :)
Temprament?
Olika från djur till djur. Mina råttor var väldigt pigga och aktiva.
Bittiga?
Nä, inte om de vänjer sig vid att bli hanterade av människor. Mina bet dock i början eftersom de inte var tama från början (de var från en djuraffär).
Råttor är allätare och kan äta animaliskt (kött, mjölkprodukter..). Man ska dock inte ge dem t.ex. för kryddig mat (som pizza) och inte heller människo-godis. Finns bra sidor på nätet för vidare information, t.ex. www.rattor.iFokus.se. Annars kan man ju alltid googla ;)

Jag skulle föredra mus, lättskötta! :) men visst, om du vill ha nått lite mer sällskapligt o ha i koppel så blire nog råtta! :)

Ingendera! Köp två gerbiler vettja! :idea:

Mus defenitift! jag har 2 Gerbiler dom är de bästa mössen jag haft :laugh: så jag rekomenderar också Gerbil:bow:

Hur länge är kanin honan gravid? :D

Hej! jag har en Dvärg vädur och en Japansk vädur, dvärgen är hanen och den Japanska är honan å då eftersom Dvärg väduren (Teddy) är mindre en den Japanska väduren (Happy) så kommer han inte ricktigt upp så de blir aldrig några ungar :cry: men nu får dom springa lösa på gården så nu helt plöttsligt är Happy gravid :eek: :laugh: å de jag undrar är hur länge ungefär dom går med ungarna i magen? :) blir tacksam om jag får svar :laugh:

jo de är en sak till.. om vi säger att hon får dom om 2 månader, då får hon dom i December. Kommer dom överleva då? buren står i höns huset utan element å utan upp värmning? eller måste jag flytta in hon?

:laugh: tacksam om jag får svar på båda :laugh::d

Det här är ju en rått/mustråd. Inget för kaniner.

Men iaf, Japansk vädur finns det ingen ras som heter.

och sära på kaninen, jag lovar att det inte är så att hanen inte "kommer upp" i höjd att para, för det gör han jag lovar. Det är väldigt oansvarigt att ha en okastrerad hane tillsammans med en hona.

dom går med ungarna ca 1 månad i magen, och du behöver inte flytta henne, se bara till så hon har ordentligt med halm att boa med så går det nog bra.

Men se till att sära på dom bums

TS: förlåt för OT

En jätte bra hemsida där nästan allt om råttor står är www.ratpower.se eller .com venne vilket. XD Men råttor ska alltid hållas i par eller fler. Tänk på att råttor är ett flockdjur som måste få leva ut sitt naturliga beteende. Mus honor ska man ha tillsammans då de oxå är flockdjur. Men mus hanar kan ibland döda varan när de slåss så det e inte så smart att ha flera mus hanar. Sedan är det nog ganska självklart att råttorna/mössen ska vara av samma kön. ;) Att köpa möss eller råttor av en zoo affär är bland det dummaste man kan göra. Värre är det nog med råttor. De i zoo-affärer är oftast avsedda för att bli orm mat och har därför inte avlats på friska individer med ett bra temperament. Det finns hemska (sanna) historier om vad de råttorna har gått igenom som berättas av zoo-affärs ägare/arbetare. :cry: Sådana råttor kan bli "elaka" och bitas då de inte har ett bra temperament. Så det är obligatoriskt att köpa av en uppfödare. En mycket bra uppfödare med fina och bra råttor bor i halland men åker ofta till gbg.. länk raderad av moderator är hennes hemsida. :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Så det är obligatoriskt att köpa av en uppfödare. En mycket bra uppfödare med fina och bra råttor bor i halland men åker ofta till gbg.. ***** är hennes hemsida. :rofl:

Jag måste bara få påpeka att en uppfödare som föder upp både naket och manx inte är en bra uppfödare, av den enkla anledningen att naket och manx inte är djurvänligt att avla på.

Manx får svårare att reglera temperaturen eftersom det bland annat är det svansen är till för. Hanar kan kompensera det med större pung i vissa fall, honor däremot har desto större problem. De blir snabbare varma och det tar längre tid för de att kyla av sig - tester har visat att det tar en timme längre än normalt att komma ner till normal kroppstemp.
Ofta har de inre missbildningar vilket får till följd att manxhonor inte ens går att avla på då de inte kan föda - det om något säger väl en del om hur djurvänligt det är...
Manx är mindre än vanliga råttor dessutom, och små råttor kan få problem med inre organ.

Nakenråttor finns i flera olika gener med olika problem - Rnu/Rnu ger njurfel i tidig ålder, Fz/Fz likaså men lever lite längre och Shn/Shn saknar thymus (thymus är körteln som ger råttan sitt immunförsvar - utan thymus kan de alltså inte bilda antikroppar vilket leder till att de bär på smittor hela livet som dels tar död på de själva men även leder till att andra råttor omkring den smittas).

Och nej, det är inte obligatoriskt att köpa av uppfödare. Det är visserligen bättre men man är ändå inte tvungen. Och så beror det förstås på vilken uppfödare man köper från - den du nämner kan lika gärna ersättas av en zooaffär, det är samma skrot och korn ändå.

(Jag tog bort adressen i citeringen ifall ditt inlägg plockas bort så inte mitt också måste följa med, eftersom man inte får göra reklam på forumet. Jag ser liksom gärna att det här inlägget får ligga kvar med tanke på hur många som gärna köper naket och manx för att de är söta utan att ha en aning om vilka problem de faktiskt har)

Jag ser att du har fått en hel del bra svar.

Vill bara tillägga att honor är att föredra och ja, dom kan bitas om dom har det tempramentet. Jag har en råtta som jag gärna skulle vilja avliva då han inte går att ta i, eller gå i närheten av då han attackerar och hugger såfort han får chansen. Men jag kan inte avliva honom eftersom han har en partner som då kommer sörja honom väldigt mycket. Råttor har väldigt intima och starka förhållanden till sin flock.

Inte för att skrämma dig eller så :)
Om du har oturen att få en mördarråtta som jag så kan du vara lugn, de lever inte så jättelänge.. hehe

Varför skulle honor vara att föredra menar du?
Visst är det skillnader mellan könen, absolut - men vad som passar en själv är ju personligt. Själv föredrar jag hanar :p Gillar deras lugn och att det är lite att ta i. Enda nackdelen är att de inte blir tanter som honor blir, det är något väldigt speciellt med tanter :love:

Skaffar du ny kompis till den som blir kvar så tvivlar jag starkt på att det blir några som helst problem om du bestämmer dig för att avliva. Visst kan den sörja, absolut, men jag tvivlar på det iom att det inte verkar vara så vanligt. Jag sätter min högra arm på att många råttor vars kompisar dör inte sörjer kompisen, utan snarare mår dåligt över att ha blivit ensamma.
Har själv haft drygt 60 råttor genom åren nu, och har aldrig haft en sörjande råtta... Vilket jag antar beror på att de allra flesta bott i större flockar, så de har helt enkelt inte blivit ensamma när någon dött :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 548
Senast: Asko
·
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Bexzor
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar