Morötter istället för betfor?

mumrikan

Trådstartare
För att balansera Ca-P-halten brukar jag använda vetekli och betfor som kompletterande foder. Men här finns det inte betfor att köpa och jag vill börja ge min häst vetekli. Kan jag ge morötter istället? Någon som vet näringsvärde (främst Ca och P-värden) på morötter? Kan 1 kg morötter vara lämpligt att ge per dag?

Sv: Morötter istället för betfor?

100 g morot (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 39.9kcal/166.8kJ
Vatten: 87.5g
Protein: 0.6g
Fett: 0.24g varav mättat: 0.05g, enkelomättat: 0g, fleromättat: 0.14g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 8.69g, varav sockerarter: 7.75g
Fibrer: 2.4g
Vattenlösl. vitaminer: C: 6mg, Folat: 14mcg, Niacin: 0.77mg, B2: 0.037mg, B1: 0.038mg, B6: 0.115mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 6800mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.455mg
Mineraler: Fosfor: 26.7mg, Järn: 0.43mg, Kalcium: 22.1mg, Kalium: 204mg, Magnesium: 14mg, Natrium: 19.2mg, Selen: 0.6mcg, Zink: 0.3mg

Räcker detta? :)

Immer

i planks hästens utfodring står det
1.7 MJ
9 smbrp
0.4 ca g
0.4 Pg

per kg ..
Alltså måste man ge rätt stora mängder för att det ska göra någon väsentlig skillnad mineral mässigt

Men det ser ut som ganska olika siffror, de ni har. Kan det i Plancks bok vara värden för lite grövre fodermorötter, och på Livsmedelsverket, värden för lite "finare" morötter människor äter? Jag hittade också precis värden för morötter, men de var också ytterligare annorlunda:
1,5MJ 7,0smrp 0,4g Ca 0,3g P

Det min fråga handlade om, nämligen om morötter har bra Ca/P-balans skiljer ju också i de värden vi fått fram. Enligt det jag har, finns det iaf mer Ca än P, Fjordinghanna har lika och Immer har mer P än Ca. Varför är det så?

Men det spelar kanske ingen roll, för som du säger, Fjordinghanna måste man ge stora mängder för att det alls ska synas i foderstatsräkningar.

Tja, vi hämtar våra morötter på Mariannes söder om Ängelholm. De morötter som kommer ut på transportbandet efter tvätten är de som sorterats bort på grund av att de är för långa, korta, tjocka, smala, brutna, trebenta eller konstiga på något annat sätt.

De övriga går till grönsaksdiskarna i våra livsmedelsaffärer :cool:

Immer

Vi ger våraan häst obesprutade morötter istället för betfor, går att köpa i stor säckar, dom är dessutom kanon goda, tycker jag.

Har ni köpt honom nu?
För det var väl du som skulle försöka övertala din mamma om att köpa en ridskolehäst?

Immer

Nej, men han är "min" haha (x
Det är min, vad ska man kalla det? Sköthäst som vi ger obesprutade morötter, eftersom att jag har honom alla dagar i veckan nu för tiden tycker jag om att kalla honom för min (:

Men då får han kanske betfor också (om de andra hästarna på ridskolan får det, menar jag).

Immer

Jag bara ville att du skulle förtydliga lite, eftersom du skrev att ni gav er häst morötter istället för betfor.
TS undrar ju om morötter kan ersätta betfor :cool:

Immer

Hah, jo, det undrar jag och min mamma med, men eftersom ägaren sagt det så, ja, då får det ju bli det.

Nu hänger jag inte med. Har ägaren sagt att morötter kan ersätta betfor, och ger ändå betfor också?

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka