Morot, inte morot?

jag brukar göra det för att han ska förstå det berömmande ljudet vilket jag ger först och sedan kommer godiset.Jag kommer tids nog att ta bort godiset och endast använda ljudet.han är ju bara 1,5 år än. :) /Tess

Mina pållar får massa godis :d
Alltid direkt efter ett hårt träningspass då dom varit duktiga...
När hästen går raka vägen in i transporten (vilket dom alltid gör = alltid godis) åsså alltid ett eller två nattäpplen att tugga på innan man släcker för kvällen.

Jag belönar alltid mina hästar när de lär nytt. De lär fort och förstår med en gång de gjort något bra.

OBS, detta är jobb på marken. Vid ridning får de muntligt beröm och eftergift -frihet för då har jag tränat på marken så de vet vad som gäller.

Om jag t ex kratsar hovarna, så får de morot när jag är klar med alla fyra, inte mellan varje :) Vissa går att ge då och då när de är duktiga utan att de tigger, men har de "tiggar tendenser" så får de endast efter avslutat pass.

Om jag inte har missat nåt så är det väl så att mat i krubban inte innebär en belöning för att hästen varit duktig på banan. DEt kan dom ju inte koppla ihop. Belöningen måste ju komma direkt , helst före, när dom gjort rätt. Mat i krubban är ju bara det, mat i krubban.

Ja, det är så jag vill ha det. Beröm skall vara "icke-mat" när jag tränar min häst. Mat i krubban efteråt är en del i "slappna-av-efter-arbetet" eller vad vi nu skall kalla det. Det gör ju också att han får en extra havregiva de dagar han tränas, och bara då, vilket jag tycker är bra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 520
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 601
Senast: mily
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj