Sv: Mörkrädd häst
Jag vet att många har sagt emot mej, men min erfarenhet är att hästar har väldigt olika mörkersyn och det påverkar hur rädda de är ute. En del säger att det har med ålder att göra men jag håller inte alls med. Det är olika, och jag har märkt det så tydligt även om jag inte har vetenskapliga bevis. En del verkar se som katter, jag had ett fullblod som jag kunde rida iut i kolmörkret på och han såg allt, som det verkade. Vek undan för saker, var säker på vägen, helt otroligt. Andra (fulllbod och andra) snubblar, virrar, verkar inte alls se lika bra och är mycket riktigt räddare. Så om hästen verkar väldigt obekväm med att gå i mörker även efter att den fått chansen att vänja sig, så låter jag bli. Vår gamle häst som fick cushing hade alltid sett väldigt bra i mörker och sanrast verkat gilla att gå ut. Vid 22 år, nästan 23, dvs sista månaderna märktes en försämring. Då blev han också räddare för att gå och osäker på ett sätt han aldrig varit tidigare. Det var uppenbart att han kände sig mycket otryggare när han inte längre såg lika bra i mörkret. (På dan märktes däremot ingen skillnad)