Mörkrädd häst

Mirre

Trådstartare
har en häst som är både mörkrädd och rädd för fick/pannlampa:crazy: ritkgit träligt nu under vintern.
Har inte vare sig ridhus eller belyst paddock
hur kan man vänja honom vid att vara ute och ridas även när det är mörkt?
Och hur vänja hoonm vid pannlampa?

Sv: Mörkrädd häst

Är du säker på att inte det är du som är mörkrädd ;).
Ta med dig ficklampa/pannlampa när det är mörkt. Ha den med dig när du pysslar, gå en liten vända... vänj hästen vid lampan. Vänj hästen vid att du tar ut den i mörkret. Lek med lampan. Hästar brukar inte vara mörkrädda, så vitt jag vet. Däremot kan de ju vara ovana vid att bli hanterade i mörker, gör som vanligt fast det är mörkt, ta ut hästen i mörkret kratsa hovar borsta. Så gjorde jag.

Du måste konsekvent göra så tills hästen slappnar av vilket borde gå ganska fort. Väldigt fort. Bara du är lugn. Blir hästen stirrig, så är du bara lugn och klappar lugnande och visar att det inte är farligt. Min ena var lite rädd för ficklampor och starka strålkastare. Ett tag hade jag med ficklampan liksom som min bästa kompis... :). Och ganska snart struntade han i den.

De är väl ute i hagen när det är mörkt? Annars börja med det så vänjer han sig. Instämmer annars med föregående talare.

En annan sak som man kan tänka på är hur hästens syn fungerar, det tar längre tid för hästens öga att anpassa sig till att det är mörkt (forskning tyder på att det tar 60-80 minuter för hästens öga att anpassa sig helt) än det gör för våra ögon. Så istället för att begära att "man ska dra iväg på en gång" kan det vara bra att låta hästen bara stå en stund och vänja sig. När hästens ögon väl har anpassat sig till mörker har den dock bättre syn än oss människor på grund av att ljuset reflekteras en gång till som hos katter. Fast i och med reflekteringen av ljuset kommer synbilden att bli mindre skarp.

Vitamin A har annars stor betydelse för mörkerseendet så det kan vara idé att kolla om hästen får tillräckligt med A-vitamin.

/Sara

Jag vet att många har sagt emot mej, men min erfarenhet är att hästar har väldigt olika mörkersyn och det påverkar hur rädda de är ute. En del säger att det har med ålder att göra men jag håller inte alls med. Det är olika, och jag har märkt det så tydligt även om jag inte har vetenskapliga bevis. En del verkar se som katter, jag had ett fullblod som jag kunde rida iut i kolmörkret på och han såg allt, som det verkade. Vek undan för saker, var säker på vägen, helt otroligt. Andra (fulllbod och andra) snubblar, virrar, verkar inte alls se lika bra och är mycket riktigt räddare. Så om hästen verkar väldigt obekväm med att gå i mörker även efter att den fått chansen att vänja sig, så låter jag bli. Vår gamle häst som fick cushing hade alltid sett väldigt bra i mörker och sanrast verkat gilla att gå ut. Vid 22 år, nästan 23, dvs sista månaderna märktes en försämring. Då blev han också räddare för att gå och osäker på ett sätt han aldrig varit tidigare. Det var uppenbart att han kände sig mycket otryggare när han inte längre såg lika bra i mörkret. (På dan märktes däremot ingen skillnad)

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 215
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama