Ahi

Trådstartare
Jag hyr en boxplats i ett stall och är nöjd med allt utom att själva boxen är lite mörk. Detta kommer sig av att gallren på boxen går rätt högt upp samt att den ligger i ytterändan av en rad (så hon har sidgaller bara åt ett håll å vägg med litet fönster åt det andra). Stallet är av lite äldre sort så det är lite lägre i taket än i nyare stall, vilket ochså bidrar till att det blir mörkare.Har inte märkt på min häst att hon mår dåligt av det. Finns ett nyare stall i anknyting till det hon står i, men det är för tillfället fullt. så jag antar att jag får vänta tills det blir en box ledig där.Vad tror ni mår hästen dåligt av det?? Det är ju inte katastrofalt dåligt ljus i stallet men rätt mörkt
 
Jag tror inte att hon kommer må så dåligt i den mörka boxen, men går det inte att måla någon ljus färg i boxen om de tillåter det? Hon kommer väl förhoppningsvis vara ute den större delen av dygnet? :bump: :bump:
 
boxen är målad i en ljublå färg så den är redan ganska så ljus i sig självt annars hade det varit en idé. Tyvärr så tar de in hästarna rätt så tidigt, då de ger lunchhö inne. Så nu på vintern kommer hon in vid halv 3 (vilket jag tycker är för tidigt). Men sedan rider jag henne ju så hon får ju åtminstone 1 timmes ljus till. Kanske kan pröva med ett starkare ljusrör?
 
Jag tror inte att hästen mår dåligt av att det är lite sämre belysning, för jag antar att hästarna är ute på dagtid i alla fall!?! :)
 
Bra id´e med starkare lysrör, tråkigt att hästarna får gå in så tidigt :(
Men men... du rider ju som sagt också :)
 
Vi satte in belysningi en av våra mörka boxar, tog ut min granne som är elektriker så fixade han det snabbt & lätt.
Nu har vi ganska högt i taket..så pållen kommer inte åt lampan.....men annars kanske det är något att fundera över?! :confused: :)
 
Jag tror inte heller att hästen mår srskilt dåligt av det. Visst kanske man skulle föredra ett ljusare stall, men bra saker väger ju upp dåliga.
Om dom kommer in vid tre så har dom ju iaf bara typen timmes dagsljus kvar? Det blir ju mörkt vid fyra... Nuförtiden...
 
Jag tror inte heller att hästen mår srskilt dåligt av det. Visst kanske man skulle föredra ett ljusare stall, men bra saker väger ju upp dåliga.
Om dom kommer in vid tre så har dom ju iaf bara typen timmes dagsljus kvar? Det blir ju mörkt vid fyra...
 
Även om det är för mörkt att sätta en lysrörsarmatur I boxen, kanske det går att sätta en precis utanför boxgallret? :idea: Alternativt sätta en liten mellan fönstret och fönstergallret??? gör ju att hästen får ljus från 2 håll, så att säga...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 908
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp