Morgonrutier

proxygirl555

Trådstartare
Finns det ngn här som har lite tips ang hur jag ska förbättra våra morgonrutiner här hemma. Det e samma visa varje morgon, skrik, gråt, svärord, vill ej till skolan. Hur ska jag få det till en positiv sak att gå upp på morgonen?

Min lillasyster är 12, snart 13 år.

Vad har ni för ngr rutiner??

Mvh sandra:bow:

Sv: Morgonrutier

Det är väl inte din sak utan någon av föräldrarna som ska få iväg din syster till skolan?

Som jag förstått det så bor systern hos TS, då mamman är sjuk?

Svårt det där. Är det för att hon är morgontrött kan man ju säga åt henne att förbereda mer kvällen innan så man slipper stressa med allt på morgonen, med kläder mm. Är det för att hon är skoltrött är det ju knepigare.

Aa, min lillasyster bor ju hos mig eftersom mamma har fått en hjärnblödning.

Vi försöker att förbereda allt dagen innan, men hon e ju skoltrött med. Så det e ett väldans problem på morgonen. Det e så synd för det e ju då dagen börjar. Jag vill heller inte att hon ska vara arg när hon går till skolan heller..

Än så länge så går hon ju tillslut upp, jag brukar gå in till henne o säga att hon kan sova 10 min till, nästa gång ja kommer så börjar hon skrika o säga nej, då e jag fortfarande lugn. sedan så låter jag henne vara, går dit en gång till för att försäkra mig om att hon inte har somnat. Det e ingen ide ena att prata med henne då eftersom e jättesur o bara svär.

mvh sandra

Jag har alltid varit och är väldigt morgontrött/sur.
Det enda som hjälper för mej är att sambon fixar kaffe och frallor och jag får vara ifred en stund :D
Fast det är ju svårare i din sits då hon antagligen inte vill gå till skolan heller.
Har ni pratat om det?

Och hur löste det sig med avlastning? Fick du nån hjälp?

Kan det vara så att din syster är orolig för mamma och att det visar sig så här - dvs har det blivit värre sedan mamma blev sjuk?

Frukost på sängen var det som fungerade på mej i skolåldern. Vill du inte göra detta på morgonen går det bra att förbereda mackor kvällen innan och ha portionsyoughurt.

Rätt tid för att gå och lägga sig är viktigt för att vara utvilad på morgonen.

Jag försöker att fixa allt kvällen innan, men ibland så glömmer jag. Maten börjar bli lite bättre nu. Hon ville verkligen inte äta förrut. jag vet att hon oroar sig väldigt mkt över mamma, e nu 1 år sedan hon fick sin hjärnblödning. Men varje morgon e likadan, skrik, gråt, ja allt. jag försöker få henne i säng vid 21, läser då lite för henne =) Hon är ju skoltrött med, men det har hon vart under en väldigt lång tid. Innan hon flyttade till mig.

Mvh sandra

Helt OT från morgonrutinerna, men iallafall:

Har ni fått någon hjälp/avlastning/samtalsbehandling från kommunen? Det är ett jättetungt lass du drar som tar hand om dina syskon i er mammas
frånvaro. Du är värd all beundran! :bow:

Tack så mkt, men det känns som en självklarhet. jag älskar min mamma o mina syskon så otroligt mkt.
Men vi får ingen hjälp ifrån soc än. utredningen håller fortfarande på, o soc e ju lite väl sega. Hon har ju bott hos mig nu i 1 år. Så det e helt sjukt. Vi är ju jourfamilj just nu, så vi får ekonomisk hjälp ifrån soc. O det e ju tur det. Men det är inte soc spm har gjort påtryckningar ifrån det utan det har vi fått göra o gå via familjehemssocialen. Vad nu heter. hihi.. det e ju inte säkert att hon får bo kvar hos oss, eftersom hennes pappa vägrar säga ja, men mamma vill ju det. hon kan ju iaf säga ja. O hennes pappa e inte tillförlitlig. Men soc verkar inte bry sig riktigt om vårt fall :crazy:

Finns det ngn här som har lite tips ang hur jag ska förbättra våra morgonrutiner här hemma. Det e samma visa varje morgon, skrik, gråt, svärord, vill ej till skolan. Hur ska jag få det till en positiv sak att gå upp på morgonen?

Min lillasyster är 12, snart 13 år.

Vad har ni för ngr rutiner??

Mvh sandra:bow:

Ta ett snack tillsammans om saken nån gång när ni båda är avkopplade och på gott humör. Kanske över en fika?

Försök komma fram till rutiner som hon kan godkänna, om läggtider, vad som ska göras när på morgonen osv. Hon kanske har ngt bra förslag själv på hur hon skulle kunna underlätta för sig själv?

När ni väl tillsammans har rutiner nedskrivna så är det mkt lättare för dig att propsa på vad som ska ske, och svårare för henne att klaga och skita i dem.

Hihi, exakt detta har vi gjort :love::love:
Vi gick till ett cafe, fikade o tog det lugnt så att hon fick varva ned. Sedan pratade vi om hur hon ville ha det på morgonen, med rutiner, gå upp, frukost mm. hon var väldigt lugn o sade en massa saker som hon fick skriva upp på ett papper. Så vi kom fram till hur vi skulle ha det på morgonen. Bara det att det funkar inte i praktiken. hehe.. Inte utan dessa utbrotten. :grin:

Vad bra gjort av dig!!!:bump::bow:

Du får väl i värsta fall tänka som jag gör när jag min treåring har utbrott för hundrade gången samma dag. "Det är en fas, den går över....nån gång" och tänka på hur du ska pika henne för hennes humör om tio år.

Ta ett snack igen! Samt hon måste lägga sig tidigare! Om hon inte sköter sig, ingen TV på kvällen osv.
Dra in lite privilegier som hon har tills att hon visar att hon kan sköta sig.
Gällande att hon är skoltrött, kolla med henne varför hon inte tycker om sina ämnen osv. Prata med läraren. Det gäller att väcka hennes lust att lära, då kommer hon också sedan lättare upp ur sängen.

Tack så mkt, men det känns som en självklarhet. jag älskar min mamma o mina syskon så otroligt mkt.
Men vi får ingen hjälp ifrån soc än. utredningen håller fortfarande på, o soc e ju lite väl sega. Hon har ju bott hos mig nu i 1 år. Så det e helt sjukt. Vi är ju jourfamilj just nu, så vi får ekonomisk hjälp ifrån soc. O det e ju tur det. Men det är inte soc spm har gjort påtryckningar ifrån det utan det har vi fått göra o gå via familjehemssocialen. Vad nu heter. hihi.. det e ju inte säkert att hon får bo kvar hos oss, eftersom hennes pappa vägrar säga ja, men mamma vill ju det. hon kan ju iaf säga ja. O hennes pappa e inte tillförlitlig. Men soc verkar inte bry sig riktigt om vårt fall
När jag läser detta inlägg så funderar jag, är det orsaken till att hon inte vill kliva upp/gå i skolan/sköta sig i skolan?
Har soc medvetet fördröjt ärendet för att försöka manövrera ut pappan? Jag menar att så länge inget är avgjort finns det inget att överklaga för pappan?
Givetvis är ju detta ett gungfly för din lillasyster hon går ju omkring och är orolig för sin framtid.
Du är värd massor av peppning för det du gör!

jag tror faktiskt att soc har medvetet väntat ut lite längre i detta fallet. de vill ju ha ett godkännande ifrån hennes pappa. Föräldrarbalken e så stark, tyvärr. Iaf i detta fallet. Men jag förstår inte varför de vill vänta ut ett svar ifrån honom. De borde tänka på lillasyrran ist. Inte på hennes pappa..

När jag var yngre hade jag otroligt lågt blodsocker på morgonen och var otroligt grinig. Kan du prova under en kortare period att ge henne något gott och sött när du väcker henne första gången, kanske till och med lite godis/choklad eller någonting annat som snabbt går ut i blodet? Jag var mycket behagligare på morgonen om jag fick ett glas mjölk direkt när jag blev väckt.

Jag vill fortfarande inte att någon pratar med mig när jag går upp tidigt, jag vill dåsa runt i min egen lilla värld tills jag ätit frukost och klätt mig.

Får hon någon typ av samtalsterapi eller liknande? Hon behöver ju hjälp med att organisera sina egna tankar och komma fram till att hon faktiskt har en framtid som är värd någonting. När man är 12 år är man inte skoltrött, för man har inte kommit till den insikten och mognadsgraden att man säger så ännu. Säger hon det så är det för att någon annan har lagt de orden i hennes mun. Hon är omotiverad och känner inte glädje i sin skolgång.

Jag håller med Golden_Heart. Hon behöver motiveras. Snacka med lärarna och vad de tror. Vad säger lärarna på kvartssamtalen? Vad säger skolan om hennes kunskaper? Hur ligger hon till?

Sen tycker jag att hon ska gå till BUP om hon inte redan gör det.

vi hade en kontakt med bup, men de kände att det händer alldeles för mkt justnu omkring henne, så hon tar inte in ngt Tyvärr :( Det som hon behöver är lite lugn och ro, o andra aktiviteter. Enligt skolan är hon väldigt smart, men att hon inte kan koncentrera sig så bra.

När allt har lugnat sig så ska hon tillbaka till bup igen..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 456
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar