Mörda photoshop.

S

Spider84

Jag blir vansinnig när det inte funkar och det inte går att hitta rätt hjälp avsnitt, vilka för övrigt ofta är rätt värdelösa. :crazy:

Fick ett tips inne på tråden "Göra knappar" om en hemsida där de hade beskrivit in till minsta detalj hur man gör lite olika knappar så jag tänkte att det kan man ju göra. Så nu har jag fixat lite storlek på fönster m.m. och fått fram en blå avrundad rektangel, men sen står det att man ska fixa lite med lager stilarna och visst jag hittar Lager och sen Lager stil, men det går inte att trycka på den. Den är liksom död (inte svart). Hur fasiken får jag "igång" den?

Testade att höger klicka på bilden, men det funkade inte. Trycker jag på bilden kommer det bara upp en ny rektangel... :crazy:
 
Jo det var ju den sidan och aqua knapparna. Började om två gånger och det vill sig inte. Suck jag är hopplös på sånt här.. :crazy:
 
Sista länken jag skickade var en enklare variant än aqua knapparna.
försök med den. gör det från grunden utan att anpassa den för de färger du vill ha osv. Lyckas du efter beskrivningen är det bara att försöka med modifieringar.
 
Jag kopplade inte att det var olika länkar (den första). :D

Tack ska prova med dem. De verkade ju något enklare.
 
På den funkar det till det att man ska gå in på avfasning och reflief. När jag trycker in det som ska in där så gör den "konturen" på hela bilden (alltså runt det vita bakgrundsfältet) istället för själva rektangeln.
Jag testade att klicka på det andra lagret (bakgrunds lagret) men där kan man inte välja det över huvudtaget. Troligtvis någon mysko inställning?
 
Har inte jobbat på länge i photoshop utan i paint shop pro. Men jag gissar att rekangeln måste vara markerad.
 
Ja, men hur fasiken markerar man den. Så fort man tryckt dit den så går den inte att markera... *känner mig lite smått blåst*
 
Ok jag installerade och prövade en kombination av mina länkar. :)

1. Skapa ny
2. klicka på rutverktyget under text funktionen
3. välj den ovala formen eftersom du inte ville ha fyrkantig
4. ändra rundningen i rutan med px högre tal större rundhet.
5. bestäm vilken färg du vill ha.
6. rita rutan
7. klicka på trollspöt och klicka på din ritade ruta
8. gå in under lager, lagerstil, avfalsning o relief
9. gör ändringarna du vill anpassa.

sen tror jag det går bra. :)
 
Om du vill markera den håller du in CTRL och trycker på lagret där den är.
 
Gjorde en enligt exemplet med aqua. Blev inte helt rätt men ok.

knapp.gif
 
Åh, men hjälp...var det så enkelt!

Tack så mycket.

Då gör jag ett försök till.

Tänkte försöka mig på ett par olika i beskrivningarna så man får lite grepp om det så man förhoppningsvis kan utforma lite personligare knappar sedan.
 
Okej nu ska jag försöka förklara precis hur jag gör för det funkar fortfarande inte.

Går in i photoshop, trycker på "Artkiv" och Nytt... och sen stälelr jag in den på 200pixlar * 200pixlar och sen så trycker jag på avrundade rektangel och drar upp en. Sedan går jag in och klickar på "Lager" och sedan Nytt och Lager via Kopiera.

Så långt allt frid och fröjd, men jag kan bara CTRL klicka på Lager 1 och inte bakgrund, vilket ju inte spelar någorn roll egentligen. Det är bara det att när det markerar efetr att jag klickat på den och hållt inne CTRL så markerar den det vita. Alltså 200*200 pixlar.

Fattar inte hur jag ska få markerat rektangeln. :crazy:
 
Det var lite krångligt men gick ganska lätt. Med hjälp av båda kan du nog få en snygg och bra.

Minns inte vad som krånglade men jag fick till det och skall göra ett nytt försök i morgon om du inte får till det. annars får du sno den jag gjorde :)
 
Testa att rita ut rektangeln på ett nytt lager. Dvs gör ett nytt lager, rita rektangeln. Håll in CTRL och tryck på det lager du ritat rektangeln på. Då ska det funka.
 
Alltså (ni måsta bara vara så trötta på mig nu...) det funkar fortfarande inte.

Jag funderar på om det är någon inställning som gör att rektangeln inte "sklijer" sig ifrån resten.

Den markerar nämligen ändå bara det vita.

Jag får fortsätta föröska. :crazy:
 
Okej nu gör vi så här. Vet itne om bilderna går att se, menom de gör det visar de hur jag gör. Vet inte om det hjälper er att hjälpa mig, men skada gör det knappast. :crazy:

Har valt Nytt... Storleken är inställd till 200*200 pixlar:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/be27&.dnm=



Väljer Lager >> Nytt >> Lager via Kopiera

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/be27&.dnm=1815.jpg




Har ritat ut den avrundade rektangeln:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/be27&.dnm=fc31.jpg



Trycker CTRL på lagret och den markerar det vita:

http://f1.pg.photos.yahoo.com/ph/reneknutson/detail?.dir=/be27&.dnm=6353.jpg

Vilket ju är det som är problemet. Fattar inte varför det inte funkar!
 
Gissar att det var där som jag fuskadde lite. Tror jag markerade med CTRL men det efter använde jag trollspöt för att få den markerad riktigt. Då fungerade det om jag minns rätt. Prova med det.
 
JIPPI!!!!! :bump: :banana:

Nu funkade det. Tack så mycket. Nu kan jag kanske lösa resten imorgon. :bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 335
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 402
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp