Moralisk plikt? Vad göra??

ChatNoir

Trådstartare
En häst i ett grannstall anser jag far illa. Ofta hör man folk hojta om djurplågeri när det i mina ögon bara är att man tycker olika, men i det här fallet tycker jag hästen i fråga far illa! Skulle vilja ha lite synpunkter på vad andra tycker jag och övriga inblandade ska göra?
Ägaren är vänligt tilltalad eller hur man säger, men han anser att han inte gör några som helst fel, det är alla andra som är löjliga!

Några exempel på hur denna häst behandlas:

Övriga i stallet har fri tillgång med hö i en höhäck i hagen. Denna häst får absolut inte stå på fri tillgång anser ägaren, och det är ju en smaksak. Så hästen går själv i en hage och får hö morgon och lunch. Ibland hoppar ägaren över lunchen då han inte har tid (?) och hästen står då utan hö ända tills kvällsfodringen (alla hästar står på box nattetid).
Man kan lätt "spela harpa" på hästens revben, så smal är den för så lite stråfoder får den!

Hästen ska eventuellt betäckas. Många är orolig för hur noga uppsikten över hästen blir då, för ägaren, han anser att högdräktiga djur, de fixar det där med födsel själva, det behöver inte övervakas.

Hästen är ett varmblod, den arbetas inget, ingen körning, ingen ridning, den bara står där själv i en hage och tittar på de andra som äter sitt hö.

Varmblodet hårdbantas enligt ägaren, för han vill kunna ha hästen ute på bete hela sommaren, och hästen hade fång för något år sedan, ägaren han anser att om hästen är mager är det "längre" till fång och det kommer fungera med bete.

Nu har flera sett att fodret börjar minskas ner ännu mer, nu verkar det som om hästen inte ska ha kraftfoder heller, och höet verkar slut.

Så min fråga är, hur långt ska man vänta innan man anmäler denna karl för att den inte tar hand om sin häst tillräckligt väl? Det är inte tal om okunskap, kunskapen finnes, det är bara det att tiden (viljan?) finns inte längre hos ägaren!

Sv: Moralisk plikt? Vad göra??

Frågan är om du ska vänta en enda dag till ??
Hästen ska ha tillräckligt med mat !
Och efter vad du beskriver så är det ju synligt att den inte får det .. Nej , Usch .. låt inte hästen vänta längre på att få sina grundläggande behov tillfredsställda !

Har man pratat med ägaren, ingen sjukdom föreligger som gör hästen så mager osv så får man väl anmäla så att hästen och ägaren kan få en "officiell" bedömning.

Att man inte lägger ut lunch eller inte ger kraftfoder är väl småsaker, hästen kanske får så mycket hö i boxen att man bedömer att den kan klara sig utan lunch. Och arbetar den inte behövs väl oftast inte kraftfoder.
Men såklart ska den må bra.

Tycker du ska anmäla omgående, finns inte anledning att vänta en enda dag till på att mirakel skall ske och få honom att fodra hästen mer!

Det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.

Lyft luren redan idag! Varför dra ut på det hela?

du får ursäkta mig men jag tycker det låter som KSPB dvs Kvalificerat Skitsnack På Bygden. En massa folk som har åsikter och sitter och förfasar sig och snackar skit och skapar sanningar som lika gärna kan vara högst deras egna.
Jag säger tvärtom: ska man anmäla så tycker jag man ska ha kött på benen, man ska inte sitta och anmäla på lösa boliner. Om hästen får mat 2 gånger om dagen i hagen och sen på kvällen så är det inga konstigheter, det finns hur mycket folk som helst som aldrig ens fodrar sin häst med en giva i hagen och hästarna går ute 07-18. Och har hästen haft fång så SKA den inte vara vare sig fet eller vräka i sig mat.

det är möjligt att dina åsikter är befogade. Det är lika möjligt att de inte är det. Har du pratat med mannen ö.h.t eller är det mesta "information i tredje hand"?

Varför inte bara gå dit och prata med männskan och ta reda på vad som händer istället för att gissa?

Ring djurskyddet så får de åka ut och göra en bedöming. Är allt ok så har ägaren "papper på det" nästa gång nån tycker att hästen far illa - och är det inte ok så har han ögonen på sig.

Vad händer rent konkret vid en anmälan?

Det är inte vare sig andra eller tredjehandsinformation, jag skulle aldrig drömma om att göra sådana bedömningar om jag inte sett det på nära håll med egna ögon! Och det så många gånger att jag kan säga att problemet finns där dagligen. Det är rätt ofta "samarbete" mellan stallen, de hjälper varandra med fodringar osv.
Finns det folk som spekulerar så vilt utan att sett det de kritiserar med egna ögon? Konstigt folk det finns!

Ingen dokumenterad sjukdom finns. Och med tanke på att hur mycket hö mina hästar ätit genom åren, då skulle ingen av mina hästar ha varit mer än skinn och ben med den mängden hö.

Totala mängden hö (inkl viss del halm) är runt 5-6 kg/dag och fodringarna är förhoppningsvis 3, morgon, middag kväll. Inget mer i boxen.

Jamen, jag och flera andra har pratat med ägaren. Ägaren tycker den gör rätt, de som påpekar är sjåpiga.

Ja det är mer regel än undantag att folk anmäler hit och dit på vad de "tycker sig veta".
vad typ av strö har hästen i boxen?

vad är det för dokumentation ang. sjukdom du avser? Hästen har enligt din rapport haft fång? vad för typ av dokumentation är det som saknas? skulle det vara en lögn att den haft det, eller hur menar du?

Vad händer rent konkret vid en anmälan?

Det är inte vare sig andra eller tredjehandsinformation, jag skulle aldrig drömma om att göra sådana bedömningar om jag inte sett det på nära håll med egna ögon! Och det så många gånger att jag kan säga att problemet finns där dagligen. Det är rätt ofta "samarbete" mellan stallen, de hjälper varandra med fodringar osv.
Finns det folk som spekulerar så vilt utan att sett det de kritiserar med egna ögon? Konstigt folk det finns!

Ingen dokumenterad sjukdom finns. Och med tanke på att hur mycket hö mina hästar ätit genom åren, då skulle ingen av mina hästar ha varit mer än skinn och ben med den mängden hö.

Totala mängden hö (inkl viss del halm) är runt 5-6 kg/dag och fodringarna är förhoppningsvis 3, morgon, middag kväll. Inget mer i boxen.

Jamen, jag och flera andra har pratat med ägaren. Ägaren tycker den gör rätt, de som påpekar är sjåpiga.

Det som händer rent konkret vid en anmälan är att ärendet får ett ärendenummer och en inspektör åker till det aktuella stallet och pratar med hästägaren och tittar på hästen. Du själv kan välja om du vill anmäla anonymt eller uppge ditt namn. Den erfarenhet jag själv har av att anmäla, är att det var väldigt odramatiskt; jag ringde upp och fick prata med en väldigt vettig och lyssnande människa och hon berättade hur de skulle gå till väga. Jag fick sedan veta ärendenumret så att jag själv kunde ringa och hålla mig uppdaterad kring hur det gått. I mitt fall hade anmälan verkligen effekt, de djur det gällde fick efter inspektörens besök en helt annan livssituation. Så jag tycker att det är bättre att ringa en gång för tifigt än en gång för sent.

Och skulle det nu visa sig att inspektören vid sitt besök finner att det inte finns något att anmärka på, så må det då så vara. Då har du iallafall gjort något konstruktivt av din oro för hästens välbefinnande.

Ring djurskyddsinspektör så får de komma ut och titta på hästen, samt prata med ägaren. (man kan ju anmäla anonymt)

Att anmäla är inte som att gå till polisen och skrika mord.

Att prata med djurskyddsinspektören är att berätta att du är bekymrad, att de kanske kan åka ut och titta och se om du har fel i dina misstankar. Det är en del av deras jobb.

Jag hade inte väntat en dag till, jag hade bett dem titta på ärendet.

Gammal tråd men nytt svar!

Tyvärr visste jag inte vad jag skulle göra angående denna hästägares skötsel av sin häst, men det gav sig själv så småningom!
Hästägaren flyttade sin häst till ett annat stall med en "husveterinär", en veterinär som alla de andra hästägarna i det nya stallet använde sig av. Den veterinären såg hästägarens häst och erlade skriftligt att hästen var i undermåligt hull och ägaren skulle fodra hästen med mer foder, annars skulle veterinären gå vidare med ärendet.

Så jag har lärt mig något nytt, om en häst inte får tillräckligt med mat, då är det så enkelt som att man kan be en veterinär kolla upp det hela!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur