Mopsfunderingar

sonette

Trådstartare
Jag skulle behöva tips och råd;) Har nästan bestämt mig för att köpa mops,men vill veta så mycket som möjligt först. Det jag funderar på är om man kan gå skogspromenad obehindrat med en mops?Jag ska naturligtvis försöka få tag på en så bra uppfödare jag kan,som avlar på friska hundar.Pm:a jättegärna namn på bra uppfödare som ni själva har erfarenhet av.

Sv: Mopsfunderingar

Kan kan du väl. Men jag skulle tänka mig för några extra varv innan jag valde den rasen.

Kolla för tusan på de tyska uppfödarna som börjat avla på de med längre nos. Så som mopsen ska och har sett ut. Ubergulliga!!! Kanske finns uppfödare även i Sverige som avlar fram detta igen?

De kortnosiga hade jag hållt mig ifrån...

Jag har ingen större erfarenhet av rasen men jag har en bekant som har den. I somras när det var som allra varmast fick dom lägga en blöt handduk på hunden om dom ville gå nå promenader. Annars blev han snabbt för ansträngd pga värmen (hunden är 2-3 år gammal).

Kolla för tusan på de tyska uppfödarna som börjat avla på de med längre nos. Så som mopsen ska och har sett ut. Ubergulliga!!! Kanske finns uppfödare även i Sverige som avlar fram detta igen?

De kortnosiga hade jag hållt mig ifrån...

Dom har jag också sett, jättesöta :) Men de blandar in jack russel tror jag, så än är det inga renrasiga hundar. Men som sagt, ursöta :love:

TS. Jag har en mops, skriver senare. Hinner inte mer nu.

Ja, det kan man absolut. Vi har två stycken, båda kortnosiga, och vi går två timslånga skogspromenader per dag med hundarna lösa. Jag tränar dessutom agility med den ena. Så länge det är någorlunda svalt ute är det inga som helst problem, men det är riktigt att de är mer värmekänsliga än andra hundar. Varma sommardagar förlägger man långpromenaden på morgonen och kvällen så att man slipper gå i gassande sol. Man tar också med sig vatten så att hunden kan dricka. Nu är ju de flesta hundar mer eller mindre värmekänsliga men man bör absolut tänka ett extra varv med en mops.

Jag förstår absolut att många har reservationer mot rasen, för det finns problem. Tyvärr är det dock inte så enkelt som kortast nos=störst problem. Båda våra hundar andas bra och snarkar mycket sällan trots sin korta nos. Det finns andra med längre nos som låter som grisar hela tiden. Det är konstruktionen inuti nosen som avgör. Jag tror också att många mopsar är överviktiga, vilket inte gör saken bättre.

En annan nackdel är ögonen som blir extremt utsatta i det platta ansiktet. Som mopsägare får man vara beredd på att hålla koll på ögonen och tänka sig för var man går. Snårskog är inte en bra promenadväg med en mops.

På pluskontot har de en helt underbar mentalitet. Våra hänger glatt med på alla aktiviteter och gillar att röra på sig när vi vill. Men de älskar också att mysa i soffan. De har en tydlig av och på knapp. Aggressivitet förekommer i stort sett inte och de älskar allt och alla. Våra har varit lätta att fostra. Särskilt hanen har är mycket lättlärd och gillar att lära sig tricks. Klickerträning passar mopsens mentalitet perfekt.

Dom har jag också sett, jättesöta :) Men de blandar in jack russel tror jag, så än är det inga renrasiga hundar. Men som sagt, ursöta :love:

TS. Jag har en mops, skriver senare. Hinner inte mer nu.

De kallas för Retromops, men är precis som du säger blandraser (oavsett vad uppfödarna vill påstå) efterosm det mycket riktigt blandas in JRT för att få nosen längre.

Mopsar är tokroliga hundar, små clowner helt enkelt. Men själv skulle jag aldrig kunna stödja aveln av en ras som har så pass många hälsoproblem; Luftvägsproblem som ofta orsakar andnöd, hudproblem, fetma, ögonrelaterade sjukdomar...nej, tack.

Det var det jag anade att man inte kan springa i skogen hur som helst.Men vi går oftast på stigar så det borde väl gå.Ska hälsa på några uppfödare men skulle vilja ha tips från fler som har mops.Vilka har ni köpt ifrån?

Det var det jag anade att man inte kan springa i skogen hur som helst.Men vi går oftast på stigar så det borde väl gå.Ska hälsa på några uppfödare men skulle vilja ha tips från fler som har mops.Vilka har ni köpt ifrån?

Springer omkring i skogen gör vi varje dag. Det jag menade var inte att man måste hålla sig på stigen utan bara att man får tänka sig lite för. Riktigt snårig och tät skog med lågt hängande grenar bör man undvika, liksom taggiga snår. Men annars är det inga problem.

Jag förstår som sagt invändningarna mot rasen men tycker också att det överdrivs en liten smula. Det finns hälsoproblem inom rasen, precis som inom de flesta andra. Vissa individer har stora problem med andningen och dem är det synd om. Men många har det inte och är hur levnadsglada och nöjda som helst. Jag tror inte att någon som träffar mina hundar skulle tycka synd om dem. Tvärtom brukar de flesta, även inbitna brukshundsmänniskor, falla pladask :)

Vi är både ägare och uppfödare (i liten skala) av mops.Ingen av våra hundar har andnings/luftrörs problem,dom är med i stallet/skogen/götakanal promednader och leker gärna med andra hundar oavsett storlek utan att dö av det.
Äldsta tiken som nu är dryga 5 år och har sina första valpar,har heller inte några hudproblem eller sjukdommar,dock är ögonen ett gissel,blir lite rinniga och som redan sagt,det är det första mopsar känner med,tyvärr!
Dom andra 2 är inte av samma färg och jag upplever att dom (svarta) är piggare,har mer fart.Dom två tränar gärna på klubben,både agillity och lydnad,juniortiken älskar att spåra.
Så välj en uppfödare med hälsotestade hundar,typ patella,hjärta och hud UA.

Vi ska ha en svart har vi bestämt,tycker de är så fina.Jag ska vara noga o fråga om allt,men man kan ju inte vara säker för det.Kan du rekomendera bra kennlar? Eller någon som är mindre bra.Det är så spännande o jobbigt ,kul att söka o planera:banana:

Vi bor i melansverige och det är klart ett plus om det inte är allt för långt bort.Tips på bra uppfödare häromkring?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
555
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka