Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Jag har jobbat hos Monty i CA, Buellton.
På 90-talet. ca 12år sedan.
Var på clinic med min häst hos honom i Linköping.
Monty är jätte trevlig och duktig men är inte mkt hemma på gården nu för tiden.Han är mkt noga med allt. Kan verkligen rekomendera honom. Han är ju rätt gammal nu nånstanns mellan 70-75 år.Kommer han tillbaka så åk och titta på hans clinic.

Senast ändrad:

Att hans gård ligger där! Det hade jag ingen aning om. Jag bodde i närheten för ett år sedan och var tom i Solvang...

Men han är en stor favorit även hos mig. Dessutom kommer han till Stockholm nu i sommar vilket är otroligt spännande!

Att hans gård ligger där! Det hade jag ingen aning om. Jag bodde i närheten för ett år sedan och var tom i Solvang...

Men han är en stor favorit även hos mig. Dessutom kommer han till Stockholm nu i sommar vilket är otroligt spännande!

Vad roligt vad gjorde du där?
Jag bodde där i 7 år.
Berätta mer.:banana:

Jag skrev min kandidatuppsats i företagsekonomi i San Diego samtidigt som jag praktiserade på konsulatet där. Jag var bara där i 6 månader men passade på att resa runt en hel del och Santa Barbara blev en av mina favoritplatser. Och Solvang besöktes också. Californien är verkligen superfint och människorna är supertrevliga och kanske lyckas jag komma tillbaka dit någongång. :) Men jag hamnade i Miami efter det istället och nu är jag hemma igen.

Otroligt spännande att du har jobbat hos honom. En erfarenhet för livet kan jag tänka mig. Var det det som ledde dig till Californien?

@fancyfree
6e juni är han på Almare Stäket. Jag har precis köpt biljetter och ser fram emot showen! Man kanske inte får länka till hemsidor längre? Sätt ihop hans namn och skriv .se på slutet så kommer du iaf dit. Eller googla. Där står det om showen och även att de söker hästar som kan delta.

tackar, ska kolla direkt.. trodde ej han skulle komma till sverige någe mer med tanke på hans ålder, han är väl typ 73 om jag inte minns fel..

förvirrad, det finns grand show och close up show.. och även något annat.. skillnaden mellan grand och close up är bara någon timme xtra eller? om jag förstod rätt..

Ja, tanken är att close up ska vara just en mer intim föreställning för ett lägre antal personer och de då har chansen att komma med frågor och liknande. Står även att man har chansen att shoppa lite innan folket kommer och eventuellt få saker signerade. Den stora showen följer därefter. Själv ska jag bara gå på "huvudshowen".

ok tack, jag går nog också bara på den.. Hoppas jag förstår hälften av vad han säger.. :confused: får ta med en tolk :p

Antar att jag får på moppe nu när jag skriver att jag inte alls tyckte om det jag såg:angel:
Kan inte svara på VARFÖR men jag gillade inte alls dom metoder jag ser på filmerna. Skulle aldrig träna på det viset.
Kanske är helt annorlunda om man ser honom i verkligheten och hör honom förklara varför han gör si och så.
Men att bara se filmen, blä;)

Ni som varit lite mer i kontakt med honom kanske kan förklarar t ex varför det var så mycket "ryckande" framåt och bakåt, varför hästen inte fick välja att följa med i stället för att bli "tvingad".
(Märk att jag använder " eftersom orden är överdrivna);)

Jag är helt fashinerad över hur fashinerade folk är av MR. Dessutom så övergår det mitt förstånd hur folk kan betala så mycket pengar för att se honom uppfinna hjulet!!! (översättning= han kommer inte med något nytt)

Antar att jag får på moppe nu när jag skriver att jag inte alls tyckte om det jag såg:angel:
Kan inte svara på VARFÖR men jag gillade inte alls dom metoder jag ser på filmerna. Skulle aldrig träna på det viset.
Kanske är helt annorlunda om man ser honom i verkligheten och hör honom förklara varför han gör si och så.
Men att bara se filmen, blä;)

Ni som varit lite mer i kontakt med honom kanske kan förklarar t ex varför det var så mycket "ryckande" framåt och bakåt, varför hästen inte fick välja att följa med i stället för att bli "tvingad".
(Märk att jag använder " eftersom orden är överdrivna);)

Allt handlar om ledarskap.
Gå och titta på honom så förstår du bättre.

suntförnuft.
Det som var bäst var transporten.
Men araber är väldigt kloka och han använder sig alltid av arab i transportuppvisningen.
Han använder dessutom en duallyhalter.
Han föll verkligen för min häst men kunde inte få honom att göra en riktig joinup men på alla andra hästar funkade det.
Han sa att han behövde mer tid till min kloka häst.
Men det var väntat av mig men jag ville testa. Mkt intressant.

Jag är helt fashinerad över hur fashinerade folk är av MR. Dessutom så övergår det mitt förstånd hur folk kan betala så mycket pengar för att se honom uppfinna hjulet!!! (översättning= han kommer inte med något nytt)

Nej de är ju så men det är svårt för folk som inte kan så mkt att förstå det. Det handlar ju om ledarskap. Utan att slå hästarna.

Var på Flyinge förra året, minns inte så mycket :D Men det var bra i alla fall.

Allt handlar om ledarskap.
Gå och titta på honom så förstår du bättre.
Inridaren tränade Harry inom ledarskap (hon tyckte att nh var rena svamlet) och hon lastade honom på första försöket utan att springa fram och tillbaka.
Den enda hon använda var att han ska gå i rätt position + löslongering.

Men som sagt, mycket måste man se för att verkligen uppleva;)
Jag är övertygad att han är jätte skicklig, men filmen tappade lite konceptet för mig:o

Liknande trådar

Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 887
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 108
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Varje gång om jag hör det här låten börjar jag gråta och jag förstår inte varför. Det är verkligen riktigt konstigt...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Skorpion76
·
Western For starting Babies: www.youtube.com/watch?v=aZUZ6TpOrcs Notice the reins are tied together.
2
Svar
22
· Visningar
3 505
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V