Montéutrustning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

Här kommer ännu några (dumma) frågor från mej om utrustning för monté. Eftersom jag bara ridit snälla hästar hittills som inte behövt nån särskild utrustning så har jag fått lite nytt att fundera på...

1. Jag har hört att man får rida på pessoabett, men när jag lästa reglerna (som i och för sig är sedan jag tog körlicensen, innan montén fanns) så stod det att man inte får använda hävstången(?) Då har man väl ingen nytta av bettet? Hur är det, får man t ex ha en tygel i den vanliga ringen och en längst ner?

2. Får man använda ihåliga bett eller måste de vara massiva (råkade göra ett felköp...)?

3. Man får väl tävla med kryssgrimma? Det har jag för mej att vi har gjort men jag blev lite osäker. det är sällan man ser nån med det.

4. Får man rida med huvudstång?

5. Får man sätta tyglar i spärrgrimman (om man har bett också)? Jag såg en bild från Frankrike där de hade gjort så och det måste ju vara jättebra om hästen är hård i munnen.

Hoppas nån kan svara på detta!

Sv: Montéutrustning

Jag kan inte svara på allt, men på pessoafrågan kan jag svara. =)
Ja, du får rida med pessoat, och ha tygeln/tyglarna i den ring som passar dig och hästen.

Du får även sätta en tygel i spärrgrimman, förutsatt att du har bett då.. =) (och en tygel fastsatt i bettet) Det har jag haft på min, gud så bra det var!

1. Jag har hört att man får rida på pessoabett, men när jag lästa reglerna (som i och för sig är sedan jag tog körlicensen, innan montén fanns) så stod det att man inte får använda hävstången(?) Då har man väl ingen nytta av bettet? Hur är det, får man t ex ha en tygel i den vanliga ringen och en längst ner?

Du får rida m både pelham o pessoa. Själv tycker jag dubbla tyglar i vanligt bett är bättre o tar bara pelham som sisat lösning.

2. Får man använda ihåliga bett eller måste de vara massiva (råkade göra ett felköp...)?

Ja, men dumåste ha en viss tjocklek.

3. Man får väl tävla med kryssgrimma? Det har jag för mej att vi har gjort men jag blev lite osäker. det är sällan man ser nån med det.

Japp.

Det bör man få, men då BÖR du ha ordentligt fäste,vilket e svårt i sadel... Testa m tygel i spärrgrimma o håll ordentligt i den!

5. Får man sätta tyglar i spärrgrimman (om man har bett också)? Jag såg en bild från Frankrike där de hade gjort så och det måste ju vara jättebra om hästen är hård i munnen.

Yepp! MEN var VÄLDIGT försiktig då massa never ligger där spärrgrimman sitter o den kan skada enormt. Jag har bara haft positiva resultat me den, men fått mång varnande ord på vägen så man bör vara väldigt försiktig!

Lycka till!

solros skrev:
Hävstången på Pessoa eller Pelham får vara högst 8 cm.

Juste :D men det finns inga längre i sverige tror jag!
Jag skulle vilja ha ett franskt hävstångsbett :devil:

Dubbla tyglar i vanligt bett?
Har sett detta en hel del ggr, men ärligt talat fattar jag inte varför?
Förklara är du snäll! =)

Cismon skrev:
Dubbla tyglar i vanligt bett?
Har sett detta en hel del ggr, men ärligt talat fattar jag inte varför?
Förklara är du snäll! =)

Du får en helt annan styrka i handen när du ska hålla i samt att du inte får en lika stum hand. Du kan även "plocka" i munnen på ett annat sätt så att den inte kan bita sig fast i bettet. Sen känner man även att man själv blir otroligt starkare i handen med 2 tyglar :p

Har du en tygel o sitter o plockar är får hästen inte samma stöd som den får med 2 samt att den känner att du är starkare i handen o blir lättare att ha o göra med...

är mina erfarenheter :D

Senast ändrad av en moderator:

Dubbla tyglar i vanligt bett?? Sätter man fast tyglarna i samma bettring då? Blir inte det klumpigt? Nån som har någon bild på det?

Dubbla tyglar i vanligt bett?? Sätter man fast tyglarna i samma bettring då? Blir inte det klumpigt? Nån som har någon bild på det?
Japp, man sätter fast tyglarna i samma bettring.
Man blir starkare och kan hålla hästen bättre. (känns så iaf!!:D)
Har själv ridit med dubbla tyglar i vanligt bett i snabbjobben och det funkade jättebra! Inte alls klumpigt. Fast jag gillar stegtyglar mkt bättre!;) (Men dubbla tyglar är faktiskt ett bra alternativ till stegtyglarna!) Har tyvärr ingen bild på detta:(

Det bör man få, men då BÖR du ha ordentligt fäste,vilket e svårt i sadel... Testa m tygel i spärrgrimma o håll ordentligt i den!

Yepp! MEN var VÄLDIGT försiktig då massa never ligger där spärrgrimman sitter o den kan skada enormt. Jag har bara haft positiva resultat me den, men fått mång varnande ord på vägen så man bör vara väldigt försiktig!

Lycka till!

du säger emot dig själv... själv håller jag med den nedre varianten av dig ;) :D
Jag skulle nog testa med murphy så länge som möjligt för att slippa huvudstångsproblemen m sadel (fast helst ska man ju lösa grundproblemet ist)

Jag hade för mig att jag har hört att man ska ha dubbla tyglar om dom skulle råka gå sönder?!?!

Finns inget krav på detta ännu. Men en extra tygel är ju knappast i vägen så det är inte dumt att ha.

Liknande trådar

Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 114
Senast: Freyr
·
S
Ridning Jag har hittat min stora kärlek :love: en underbar häst som jag rider 2-3 dar/vecka. Jag älskar honom, att kela och rida, när det känns...
Svar
15
· Visningar
1 630
Senast: Mrspaige
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 288
Senast: Elma_vip
·
T
Utrustning Ska köpa nytt bett till pållen och har en liten fundering. Jag har blivit rädd för ridning, vilket min häst gärna tar vara på och IBLAND...
Svar
9
· Visningar
874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar