Sv: Montessori?
För er som inte vet går Montessoripedagogiken ut på att barnen har en egen inneboende lust att lära. Miljön ska vara förberedd med mängder av arbetsuppgifter som de kan utföra när de har lust. En montessoriskola/förskola ska också vara estetiskt tilltalande så att inte barnens kreativitet störs.
Detta är vad som sägs i alla fall. I själva verket har jag på förskolan (3-5 år) fått se:
-Ingen lek på hela förmiddagen, barnen arbetar en och en med de uppgifter som finns, där de något så här fritt ska kunna välja. Däremot får inget barn gå runt och göra ingenting, då blir de uppmanade att sätta sig och arbeta.
-Mycket styrt arbete och disciplin.
-Mängder av regler, tex får man bara arbeta en och en, man får inte viska eller störa kompisar och inte heller springa eller "busa".
-Trötta 3-åringar och 5-åringar som gråter varje dag vid lämning trots att de gått på förskolan länge. Det har jag aldrig upplevt innan.
Jag har alltid sett montessorin som en bra och fri pedagogik, men det har definitivt ändrats nu.
Däremot kan jag tycka att de metoder som finns för inlärning är mycket bra för SKOLbarn, däremot är det alldeles för tidigt att använda sig av detta "arbete" i förskolan.
Behövde bara ventilera mig lite...