Montessori eller vanligt??

rubytoo

Trådstartare
Ja någon med erfarenheter?

Jag skall ju skola in lillplutten i slutet av augusti och står i valet och kvalet mellan två olika förskolor. Den ena ligger väldigt nära har mkt ute ativiteter och har lite smådjur som de får ta hand om. Vacker miljö på landet.

Den andra är montessori som verkar vara populärt på bygden, var där och tittade förra veckan och tyckte det var bra eller såg bra ut.

Så ni med erfarenhet av detta fram med ALLA åsikter och för-nackdelar :D

Sv: Montessori eller vanligt??

Rent spontant så skulle jag välja det första.

Har själv mina barn på en naturförskola och tycker att det känns viktigt med bra utemiljö.

Montessori har jag inte nån större insikt i. Men det är många "märkliga" föräldrar på det montessoridagiset som ligger i min stad (självklart inte alla men en del av dem är riktiga stroppar:o).

Min dotter har gått 1 år på vanligt dagis (kommunalt) och ett år på ett Montessori-dagis.

På mitt Montessori är nackdelarna utevistelsen (framför allt vintertid då - nu på sommaren är de stora barnen ute efter vilan och till hämtning. Förmiddagarna ägnas åt "arbete"). Men i vårt fall gillar vår dotter mest att vara inne så det är inget vi lidit av.
Sen är jag för dåligt insatt än i om barnen mest arbetar enskilt eller om de också får göra saker ihop - och är det mest eget arbete så tycker jag det är en nackdel.
Ordet arbete förresten låter ju seriöst men det handlar om att barnen hämtar något de vill leka med (det finns bara en sak av varje) och sysselsätter sig med det och ställer sedan undan det när den tröttnat.
Sen har de inga dockor/bilar och sånt på mitt dagis i alla fall - så om man tycker sån lek är viktig bör man nog fråga hur det förhåller sig på just det dagis man ska söka.

I övrigt kan jag faktiskt inte se en enda nackdel - de lär sig mycket (på ett lekfullt sätt) och tydligen kan alla läsa och skriva när de börjar skolan.

Jag älskar att allt är barnanpassat med små stolar och bord. Barnen ska göra allt själva (de får självklart hjälp, men idén går ut på att alla barn ska lära sig att klara sig själva). Det är så gulligt att se 1-åringar gå och skrapa av sin tallrik själv efter lunchen t.ex (jag lovar det blir kladdigt, men det är inget man höjer på ögonbrynen för).

Vår dotter går på montessoridagis... valde mellan det och 'vanligt', och det här gjorde att vi valde montessoridagiset:

- När vi hälsade på slogs vi av hur tyst och lugnt det var, de barn som vill får en trygg och bra arbetsmiljö, de lär sig visa hänsyn tidigt

- Man tror på barnets förmåga att 'kunna själv'. Min dotter, precis fyllda 2 år, tar på sig alla sina kläder själv, äter med 'riktig' kniv och gaffel och dricker ur vanligt glas. Det tilltalade mig.

- Stolar, bord, sopkvastar, toaletter - allt är i miniformat och i rätt material och lämpliga för barnhänder så de får lära sig hantera sådant tidigt.

- De har små kök där de kan baka bröd och laga lite enkel mat själva, med handledning.

- Det här dagiset hade mindre barngrupper och trevligare miljö.

Det jag tycker är negativt med montessori generellt är att de inte har så mycket mål som innebär utevistelse. Nu är det bra på den fronten på vårt dagis ändå, de har skogspromenader och är ute mycket, men det är ingen självklarhet inom montessori.

Jag skulle nog ha vägt andra saker mot varandra - barngrupper, förskolelärare, innemiljö, utemiljö och sånt och baserat beslutet på det. Montessori såg jag initialt som lite flummigt och ville inte att hon skulle gå där, men efter att ha besökt dagisarna tvärvände jag. Jag ser montessori som en bra pedagogik, men inte nödvändig, hade det andra dagiset haft mindre grupper etc så hade jag lika gärna valt det.

Nu när jag är van vid tänket tycker jag dock att det är super med Kan Själv-tanken :)

På vårt dagis "jobbar" de tillsammans när de vill, men visar repekt för de som vill pyssla själva. Alla barn (de äldre pratar jag om nu) tar fram en matta på golvet, de sätter sig på den med det de vill göra. På den mattan går ingen annan in (eller över!!) varken barn eller vuxna. Däremot kan man bestämma sig för att dela matta och då har man den tillsammans. Och man kan slå ihop hur många som helst. Alla får alltså jobba på det sätt som passar dem bäst, vill man leka ensam kan man göra det, vill man samarbeta så gör man det.

Så har de ju gemensamma projekt också, typ små odlingar och skogsprojekt och sånt. Men det är nog inte så montessoriinriktat. Som sagt tror jag att dagis skiljer sig mycket från varandra oavsett inriktning.

Vanligt :laugh:

Jag tror de flesta vanliga dagis väl nu har tagit till sig mycket av det som är bäst med montessori? men jag vet inte har inte läst på så mycket.

Intressant att veta lite mer exakt. De små mattorna har vi också på vårt dagis. Men det man undrar lite är om fröknarna initierar något samarbete (för det är ju nyttigt för barn som annars mest gillar att vara själva). Jag ska såklart fråga på vårt dagis också, men min dotter har precis börjat på storbarnsavdelning så jag är inte helt insatt än.

Även hos oss odlar de, har en skogsdag/vecka etc.

Mitt alldeles väldigt bestämda svar är att man ska gå på det som känns bäst när man är där. Pedagogiker i all ära men hur bra det är på ett dagis står och faller alltid med de individer som jobbar där. En personal som av någon anledning inte är engagerad eller har konstiga värderingar kan aldrig vägas upp av en fantastisk pedagogik. Jag har tidigare beskrivit ett uselt dagis som min dotter hamnade på där hade de 3 i personalen på hennes avdelning bla inställningen att barn inte skulle bli bortskämda med för mycket uppmärksamhet och om de grät utan att det kom tårar så testade de bara. Detta i ett gäng 1-2-åringar... Men på papperet såg dagiset jättebra ut med platslagad mat och läs och skrivskoj som inriktning. Hade man plockat bort den kvinna som bestämde i personalgruppen och som hade en massa konstiga värderingar så hade det säkert kunnat bli ett bra dagis igen. Så personalen är verkligen det som det hänger på om det är ett bra dagis eller inte.

Mitt alldeles väldigt bestämda svar är att man ska gå på det som känns bäst när man är där. Pedagogiker i all ära men hur bra det är på ett dagis står och faller alltid med de individer som jobbar där. En personal som av någon anledning inte är engagerad eller har konstiga värderingar kan aldrig vägas upp av en fantastisk pedagogik. Jag har tidigare beskrivit ett uselt dagis som min dotter hamnade på där hade de 3 i personalen på hennes avdelning bla inställningen att barn inte skulle bli bortskämda med för mycket uppmärksamhet och om de grät utan att det kom tårar så testade de bara. Detta i ett gäng 1-2-åringar... Men på papperet såg dagiset jättebra ut med platslagad mat och läs och skrivskoj som inriktning. Hade man plockat bort den kvinna som bestämde i personalgruppen och som hade en massa konstiga värderingar så hade det säkert kunnat bli ett bra dagis igen. Så personalen är verkligen det som det hänger på om det är ett bra dagis eller inte.

Egentligen var det exakt det här jag ville säga men inte fick fram :D
Precis så är det, att känna in stämningen är mycket bättre än exakta pedagogiken eller exakta antalet timmar ute/inne.

Jag vet inte om de initierar samarbete... min dotter är ju bara 2 och går på småbarnsavdelning i minst ett år till :) Får läsa på mer exakt sen... så mycket montessori är det ju inte bland de små, det lilla de har är bara positivt dock känner jag.

Spännande att läsa. Min son ska börja på montessoridagis i höst, och de har utevistelse varje förmiddag, eller när man kommer så är de ute och går in när de själva vill. Vi har valt det här dagiset eftersom vi har hört att det ska vara bra, och personalen är äldre och erfaren och driver detta som ett personalkooperativ,vilket jag också tycker borgar för deras engagemang. Min son är väldigt sjävlständig redan nu, så jag tror att pedagogiken kommer att passa honom väldigt bra. Det jag tycker är en stor nackdel är att de inte sover ute, men man kan inte få allt. Min son har svår astma, så jag hade allra helst valt en ur och skur-förskola, men det finns inte i denna stad dessvärre.

Ja nu när det är varmt går de ut vid 8.30, går in vid 11.00 och äter lunch och sover, och ut igen vid ca 14.30. Men de sover inte heller ute. Det hade jag ju gärna också velat egentligen.

Vintertid om det är riktigt kallt eller om det är taskigt väder kan de förbli inne på eftermiddagen och ha ett kort pass ute, så det är absolut inget ur och skurtänk ;) men jag tycker allt det andra bra (harmonin i personalen etc) överväger så mycket.

Spännande att höra hur det går för er sedan. Hoppas ert dagis är lika bra som vårt.

Låter spontant som att du har två bra alternativ att välja mellan, inte illa i dessa sammanhang!

Själv har jag erfarenhet av Montessori då min nu 10-åriga son gick på Montessoridagis och nu går på Montessoriskola. Innan han började på dagiset hade jag faktiskt ingen aning om vad Montessori var för något (fick nästan en föreställning om någon slags sekt eller liknande.. :crazy:.) Anledningen till att vi valde Montessoridagiset var helt enkelt att det var så himla överlägset alla andra förskolor i trakten, både gällande lokalen, känslan för personalen och storleken på barngruppen, och pedagogiken har vi varit supernöjda med.

Barnen lär sig tidigt att lita till sin egen förmåga i olika sammanhang och miljön är anpassad även för de minsta (dock brukar konservativa Montessorianhängare säga att barn under 2,5-3 år har svårt att tillgodogöra sig pedagogiken och vissa Montessoridagis tar inte emot de allra minsta barnen). Med skolan uppskattar jag att eleverna arbetar resultatinriktat med mycket "frihet under ansvar". Det tror jag absolut de har nytta av senare i livet. Att pedagogiken skulle vara förenlig med lite utevistelse är inget jag känner igen, på båda förskolorna han gick på var de ute flera timmar dagligen och på skogsutflykter osv. varje vecka - och trots att hans nuvarande skola ligger mitt i Stockholms innerstad tillbringar de en heldag i veckan ute i skogen.

Men som någon annan här skrev tror jag i första hand du måste gå på din egen magkänsla. Det finns självklart även dåliga Montessoridagis/-skolor, och mycket beror på personalens inställning. Man brukar säga att Montessoripedagogiken passar alla barn, men långt ifrån alla förskolelärare/lärare/föräldrar. Inte minst i skolan ställer den höga krav på lärarens förmåga att kunna se den varje enskild elev och uppmuntra honom/henne att jobba utifrån sina mål och som förälder förväntas man att åtminstone till stor del köra samma pedagogik hemma.

Lycka till med ditt val!

Du som verkar veta: vad går den här pedagogiken ut på egentligen? Jag vet det där med riktiga bestick, vanliga stolar, självständighet etc. men mera då? vad ska man jobba med hemma? förklara gärna, vore jätteintressant!

Här hittade jag:
http://www.haningemontessoriskola.se/content/view/130/28/
(Hur man är montessorisk hemma).

Det vi har tagit till oss är att inte hjälpa henne för mycket utan istället förklara hur hon skall göra och berömma när det blir rätt (och ibland ändå, hon har gått med tröjor utochin och bakochfram bara för att jag inte velat rätta henne :D). Alla hennes saker har en egen plats hemma som är lätt för henne att komma åt (En back med pussel, en med bilar, en med dockans saker etc).
Jag erkänner att hon ofta har plasttallrik hemma dock, det åkte så många i golvet ;).

Sedan är det bra med leksaker som rättar sig själv, så att säga (tänk pussel). Man skall inte bedöma barnet för mycket utan låta dem hitta sin egen väg till lösningen.

Teckningar och sånt skall man engagera sig mer i än att säga 'å vad fint', det skall man helst undvika (för att inte döma barnets konst :o) utan man skall istället prata om innehållet i barnets konst - typ, å vad spännande med gul färg mitt på allt det röda, och vad gubben ser lurig ut, var är han på väg?
Jag säger dock alltid att det är fint ändå ;)

Å, sen har vi på dagis rekommendation inte använt haklapp, utan tagit av tröjan. Då känner hon när hon spiller och lär sig äta bättre själv, utan att vi tjatar :idea:

Att pedagogiken skulle vara förenlig med lite utevistelse är inget jag känner igen, på båda förskolorna han gick på var de ute flera timmar dagligen och på skogsutflykter osv. varje vecka - och trots att hans nuvarande skola ligger mitt i Stockholms innerstad tillbringar de en heldag i veckan ute i skogen.

Det är det egentligen inte heller, det är bara det att pedagogiken inte har så mycket som uttryckligen säger att barnen skall vara UTE och umgås med djur och natur. Nu gör ju de flesta förskolor det ändå, men det är liksom inget krav för att få vara en montessoriförskola. Hos oss är de ju också ute mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
6 011
Senast: Sol
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 604
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar