Montesadel, vilken slags modell

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

Kan man ha en vanlig hoppsadel att rida monte med? Jag behöver ganska så mkt vikter, så det känns som om att andra montesadlar väger alldeles för lite. Vet ni annars en montesadel som väger lite mer? Jag vägaer 45 kg, så det e ju nästan 20 kgs vikter som jag ska ha. Kläder mm..

Mvh sarre

Sv: Montesadel, vilken slags modell

Det finns väl fortfarande ryttare som rider i vanliga sadlar så det är klart att du kan och strider väl inte mot reglementet heller. Men det hindrar ju hästen från att utnyttja bogen maximalt så jag skulle inte gjort det. Det finns ju viktvoljockar att köpa till för att få upp vikten med, bättre att satsa på en sån som komplement till en racingsadel.

Det finns väl fortfarande ryttare som rider i vanliga sadlar så det är klart att du kan och strider väl inte mot reglementet heller. Men det hindrar ju hästen från att utnyttja bogen maximalt så jag skulle inte gjort det. Det finns ju viktvoljockar att köpa till för att få upp vikten med, bättre att satsa på en sån som komplement till en racingsadel.
Läste i proppen att det ska vara galopp eller montesaldel. Men vanliga snabbjobb och provlopp går det säkert att ha vanlig sadel på.
gulan

Var i reglementet står det? För det enda jag hittar i reglementet om sadeln är följande:
Sadel
Sadeln skall vara utformad med fram och bakvalv. Sadeln skall även ha ryggstycke
och brösta eller annan säkring. Ryggstycke och brösta är obligatoriskt.
Stigbyglar skall användas (ej s.k. säkerhetsbyglar med gummiband).
Vid all ridning inom banans område skall montéryttare ha fastspänd hjälm och säkerhetsväst.

Kan man ha en vanlig hoppsadel att rida monte med? Jag behöver ganska så mkt vikter, så det känns som om att andra montesadlar väger alldeles för lite. Vet ni annars en montesadel som väger lite mer? Jag vägaer 45 kg, så det e ju nästan 20 kgs vikter som jag ska ha. Kläder mm..

Mvh sarre

Du kan lägga vikter i västen eller om du använder vikter runt vristerna. Som komplement till viktvojlock. Om du behöver.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 928
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2