montéregler..

misan

Trådstartare
är det så att en häst måste vara kvalad för vagn NÅN gång för att få kvala i monté?
jag har för mig att det var så, men saker kan ju ändras.. hoppas jag.. min pålla går nämligen inte köra så bra, fråga inte varför för jag köpte henne så (visserligen i tron att hon gick köra) och har inte fått veta vad som hänt.
nu har hon haft föl och vi tänkte väl satsa på ridutbildningen framöver. men man kan ju inte låta bli att börja fundera, när hon travar i hagen ser det så fint ut...:angel:
så inte för att det ligger inom en snar framtid, men jag undrade ändå om hon har möjlighet att få kvala/starta monté fast hon inte har och inte går kvala för vagn.

Sv: montéregler..

Du har så rätt... Hästen måste vara kvalad någon gång för vagn för att få kvala i monté.

varför är det så? egentligen?
säg att man har en häst som kan trava men som kanske råkat ut för en olycka som ung och är ej körbar. då får den hästen aldrig en chans att tävla..
du vet inte om det här är en regel som kan komma att ändras? inget prat om det??:angel:

Jag vet faktiskt inte varför.... men travet är ju trav för vagn du vet.... Monté har ju mer eller mindre varit något små tjejerna kan roa sig med med de som inte duger.... Men nu har det ju blivit en viss ändring på det!!!!
Man kan ju alltid hoppas att det kan ändras... för har man en häst som bara ska gå monté kan det ju tyckas vara helt onödigt att de ska visa att de kan gå för vagn... Så det är ju bara att hålla tummarna att din häst inte hinner bli för gammal före de ändrar på den regeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 213
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka