Montéfråga... igen

Skaune

Trådstartare
Hej
Nu har jag ytterligare en montéfråga...
Hur skolade vill en montéryttare ha hästen i loppet? Hur reglerbar vill man att den ska vara?
Stanna, framåt, förhållning, svänga. Är det possitivt om den är mer dressyrriden eller är det bara tuta och köra som gäller?

Skaune... som till vardags rider avdankade galoppörer.

Sv: Montéfråga... igen

Det VIKTIGASTE är att hästen är lugn i volt, tar styrning, och kan bromsa/gasa... Samt orkar hela vägen!

Sen har jag ridit hästar som både är dressyr tränade o sånna som KNAPPT har tagit styrning, o då fördrar jag den som piafferade när vi vände upp för snabbt en gång:D

Tackar så mycket för svaret. Bra att veta vad som kan vara viktigt. Och vad som vi antagligen behöver träna på innan start...

Håller med om att det viktigast är att de tar styrning, sen är det ju trevligt om det finns lite broms också... jag skulle dock påstå att det kan vara en fördel om hästen är mycket riden tex i dressyr, vilket ger bättre balans och muskler (framför allt ryggen) och hästen kan orka bära upp sig lite bättre själv, så man slipper göra allt själv.
Vet en häst som anmäldes till kval, där de bad banan ordna en ryttare och när hon efter kvalet frågade om hästen brukade vara så dum när den reds fick hon svaret att det visste de inte för det var första gången! (Sånt uppskattas inte...)

Jag tänkte också att det med största sannolikhet är en fördel om de är dressyrridna eftersom det helt enkelt gör dem lite mer uppmärksamma och starkare.
Men det är ju bara nödvändigt att de accepterar ryttaren och tar styrning, hemskt gärna broms också.

jag har inte ridit så mkt monté men den häst som gick bäst var den som var mest dressyrriden, tog galoppskänkel som den skulle osv. Men det kan mkt väl vara annat som gjorde henne bät av de som jag red... (exteriör, träning, miljö osv)

//Lillan

Tackar så mycket för all info.
Ska försöka rida mer dressyr på hästen innan det blir tal om start, hästen ska ju kvala först.
Start och stop fungerar bra redan. Svårare är det med skänkelhjälper och då framför allt böjande och hjälper.

just skänkeln är inte en så viktig del när man rider monté eftersom stiglädren är så korta att man får använda vikthjälper istället!

kotten skrev:
just skänkeln är inte en så viktig del när man rider monté eftersom stiglädren är så korta att man får använda vikthjälper istället!

Precis som över skänklarna är viktiga i dressyren så har man en dressyrtränad häst kan man anv den "lilla" skänkeln man har....

jag tycker att en montéhäst ska kunna bromsas, volta ordentligt, och "gasa" på när man ber om de. Sjklart ska den också vara tränad så den orkar springa ett lopp och kan bära sig själv. Då skadar ju aldrig lite dressyr för att bygga muskler.

Jag tränar dock lite annat med mina monté-hästar. Eftersom dom inte är utbildade i dressyr (och jag inte tycker dom behöver kunna d mer än nödvändigt) så klättrar vi mkt och går i skogen och trampar, går slalom osv. Jag tycker det ger de bästa och snabbaste resultatet. För att skola om en travhäst tar lång tid.

men, det är väl olika hur man vill ha de. Helt klart ska ju hästen vara kontrollerbar, de är viktigast.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat