• Trav
  • Trådstartare Trådstartare J-e-s-s-i
  • Startdatum Startdatum
J

J-e-s-s-i

Jag har ridit i hela mitt liv (engelsk ridning). Köpte min första häst för ett år sen, en travare. Vi brukar rejsa runt i skogen i trav, det är jätte roligt. Så jag börjar fundera lite på monté.

Läste att man måste ha ridit på banan i ett år innan man kan ta licens och ha kunskaper om volt start å sånt. Finns det kurser man kan gå innan man börjar med licensen?

Jag har min häst inakorderad på en ridskola, inga travstall i närheten och inga trav kontakter heller.. Så jag vet inte hur jag ska få den kunskapen..

Sv: Monté

Vad jag vet så anordnar din hemma bana licens kurser och de är på ca 20 veckor. Det ska vara allt som behövs. Och lär upp från grunden. Men om du tar kontakt med en tränare på din bana så kanske han/hon kn hjälpa dig att få träna med dem och snabbjobba för att få mer kunskap innan licenstagningen.

Tycker absolut att du ska ge det en chans. Det är bra för sporten att fler blir intresserade. Det kostar dock lite att få licensen, men det kan det ju vara värt?

Träna kondition kan du göra hemma, och så åka in och snabbjobba med tränarhjälp i början.

Men ta kontakt hos folk på din bana först så hoppas jag att de kan guida mer.

Lycka till!

Vad jag vet så anordnar din hemma bana licens kurser och de är på ca 20 veckor. Det ska vara allt som behövs. Och lär upp från grunden. Men om du tar kontakt med en tränare på din bana så kanske han/hon kn hjälpa dig att få träna med dem och snabbjobba för att få mer kunskap innan licenstagningen.

Tycker absolut att du ska ge det en chans. Det är bra för sporten att fler blir intresserade. Det kostar dock lite att få licensen, men det kan det ju vara värt?

Träna kondition kan du göra hemma, och så åka in och snabbjobba med tränarhjälp i början.

Men ta kontakt hos folk på din bana först så hoppas jag att de kan guida mer.

Lycka till!

Vet du vilken som är min hemma bana? Jag bor i Enköping

TAck för svaren! :)

Jag har några fler frågor. Jag tittade på solvallas hemsida.

Måste hästen ha kvalat in med sulky?
Det stog att licenshästen måste vara i träning oss en A eller B tränare. Varför msåte den det? Räcker det inte om man har en häst som klarar tempot å så?

Sen undrar jag, har min häst kvalat in i sulky lopp? Han är startad i ett kval lopp klarade han det?

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=467800

Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser.

Fick höra av en kompis att det finns en travbana skritt avstånd från mig. Den är dock privat men vi får rida på den tror jag. Den går som en slinga i skogen sen så har dom en rak bana. :laugh:

TAck för svaren! :)

Jag har några fler frågor. Jag tittade på solvallas hemsida.

Måste hästen ha kvalat in med sulky?
Det stog att licenshästen måste vara i träning oss en A eller B tränare. Varför msåte den det? Räcker det inte om man har en häst som klarar tempot å så?

Sen undrar jag, har min häst kvalat in i sulky lopp? Han är startad i ett kval lopp klarade han det?

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=467800

Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser.

nej din häst har inte kvalat, utan bara gått ett gdk premielopp som 2-åring. Det är inte detsamma som kval, då ska det stå ett "k" där det i detta fall står "p". Så ja, den måste gå ett gdk kval lopp innan den får vara med i utbildningen eller montékvala. Ang med A- eller B-tränare så är det för att det har med försäkringar att göra, då en häst utan giltig tränare ej har rätt att beträda banan. Det måste finnas någon som är ansvarig för hästen.

gå även in på www.montetravsport.se för mer info.

"Det stog att licenshästen måste vara i träning oss en A eller B tränare."

hästen måste ha en tränare och du kan gå en B-tränar kurs på din hemmabana och ta licens. då får du grundläggande kunskaper och en försäkring ingår om det händer något ex när du är inne på banan i träning eller lopp.

"Sen undrar jag, har min häst kvalat in i sulky lopp? Han är startad i ett kval lopp klarade han det?"

din häst har inte gått något kval utan den har bara premat som 2åring. så du måste ut och kvala, efter kvalet måste du då starta inom 8 månader och gör du inte det måste hästen kvala om.

men som sagt måste du börja med att ta tränarlicens för att överhuvudtaget få vara på banan och träna, kvala, starta..
eller så kan du skriva in hästen på någon kompis/bekants träningslista men då måste denne vara delägare på hästen.

hoppas att jag inte vart för otydlig...lycka till :)

så du måste ut och kvala, efter kvalet måste du då starta inom 8 månader och gör du inte det måste hästen kvala om.

Har hästen en gång sulky kvalat så får den montékvala även om den gått över 8 månaders regeln.

men som sagt måste du börja med att ta tränarlicens för att överhuvudtaget få vara på banan och träna, kvala, starta..

Nej, det behöver man inte. Skriv bara en B-tränare som delägare så får du gå licenskursen när din häst är kvalad i sulky.

Eller så lånar du en annans häst under tiden, när din häst tränas upp för kval. Eller så tränar du upp hästen under sommaren ,sätter den på en träningslista, hoppas att hästen klarar kvalet innan nästa monté kurs startar igång ( på Solvalla går de vår & höst).

Eller så lånar du en annans häst under tiden, när din häst tränas upp för kval. Eller så tränar du upp hästen under sommaren ,sätter den på en träningslista, hoppas att hästen klarar kvalet innan nästa monté kurs startar igång ( på Solvalla går de vår & höst).

Får man låna häst från solvalla?

Träningslista, vad är det?

Jag är helt ny inom travet..

Får man låna häst från solvalla?

Träningslista, vad är det?

Jag är helt ny inom travet..

Nej banorna har ingen häst att låna ut. Du får kolla runt & hitta en amatörtränare, det finns ett antal i ditt område. :)

träningslista - ex gå in på travsport.se slå på min häst Lobys Alice & skriften med blått är tränaren, klicka på den så kommer det komma upp hans statistik & en ruta där det står "träningslista", klicka på den så ser du vilka han har i träning. Din häst har tex ingen tränare.

Nej banorna har ingen häst att låna ut. Du får kolla runt & hitta en amatörtränare, det finns ett antal i ditt område. :)

träningslista - ex gå in på travsport.se slå på min häst Lobys Alice & skriften med blått är tränaren, klicka på den så kommer det komma upp hans statistik & en ruta där det står "träningslista", klicka på den så ser du vilka han har i träning. Din häst har tex ingen tränare.

Okej, brukar amatörtränare låna ut hästar?

Aha okej, jag fattar

Om jag tränar med min häst på travbana (ej tävling) i ett år nu. Sen säger vi att jag får låna en häst som jag tar licens på och klarar. Sen måste man ju klara ett antal kval lopp, men vi säger att jag klarar dom. Får jag starta min häst i ett kval lopp efter det om han inte blivit för gammal?

Beror helt på vilken amatör man får kontakt med. Vissa gör det andra inte..

Om din häst är i bra konditon nu, så kan det gå fortare än ett år. Dock behövs några snabbjobb för hans del, och att han håller sig frisk & fräsch. Varför blev han ridhäst från början?

Eftersom han är valack får han tävla sitt 12 åriga år ut.

Beror helt på vilken amatör man får kontakt med. Vissa gör det andra inte..

Om din häst är i bra konditon nu, så kan det gå fortare än ett år. Dock behövs några snabbjobb för hans del, och att han håller sig frisk & fräsch. Varför blev han ridhäst från början?

Eftersom han är valack får han tävla sitt 12 åriga år ut.

Men man måste väll rida på bana i ett år innan man får börja med licensen? Läste det någonstans.

Kondition har han, vi rider långa turer på 2 -3 timmar några gånger i veckan.

Jag vet inte varför han blev ridhäst. Jag köpte honom från uppfödaren och där hade han varit mest som sällskap. Jag tror att det är för att han inte har någon tävlingsinstinkt. Men han älskar att springa! Jag skulle jätte gärna villja hinna rida några lopp innan han blir för gammal..

Men man måste väll rida på bana i ett år innan man får börja med licensen? Läste det någonstans.

Kondition har han, vi rider långa turer på 2 -3 timmar några gånger i veckan.

Jag vet inte varför han blev ridhäst. Jag köpte honom från uppfödaren och där hade han varit mest som sällskap. Jag tror att det är för att han inte har någon tävlingsinstinkt. Men han älskar att springa! Jag skulle jätte gärna villja hinna rida några lopp innan han blir för gammal..

men att tycka om att springa i skogen & att tycka om att tävla på banan är rätt stor skillnad.. har en sån själv, älskar att träna men inte att tävla..

Man ska ha rutin & vara säker i sadeln, men allt omkring tävling lär man sig på kursen, sen är det alltid bra med förkunskaper. Hitta därför ett seriöst travstall, amatör eller proffs där du kan lära dig under sommaren & sen tar du licensen till hösten. För en A eller B tränare ska väl styrka att du kan köra/rida på ansökan?

Hur ska jag börja träna min häst nu? Han är i grundkondition. Läste att det sliter jätte mkt på hästen om man sitter på när den travar fort, är det sant? Jag väger inte så mkt 45kg + sadel. Jag har ingen rockar eller sulky så jag kan inte köra honom.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter