• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Racehorses
  • Startdatum Startdatum
R

Racehorses

Hej,

Jag ska snart ta montélicens och undrar lite.

Vilken utrystning har man när man väger ut/in?.. Alltså väger ni ut/in med sadel, väst, skor, nummervojlok, dressen.. ni kanske väger er med hjälm o pisk också?

Var kan jag hitta reglementet?Har varit inne på STC men hittar inget..? Var också inne på montetravsport.se men där stod jo inget som man inte visste redan.

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monté

Hej,

Jag ska snart ta montélicens och undrar lite.

Vilken utrystning har man när man väger ut/in?.. Alltså väger ni ut/in med sadel, väst, skor, nummervojlok, dressen.. ni kanske väger er med hjälm o pisk också?

Var kan jag hitta reglementet?Har varit inne på STC men hittar inget..? Var också inne på montetravsport.se men där stod jo inget som man inte visste redan.

Tacksam för svar!

Hej hej.
Jag kan kanske hjälpa dig lite, har nyss tagit min egen monte licens.
när du väger dig ska du ha ALL DIN utrustning på dig utom spöet(glasögon, hjälm, "tävlingsdress", skor, säkerhetsväst) samt hästens sadel utan nr vojlock, men med brösta, sadelgjord, stigbyglar, stigläder eventuell viktvojlock och svanskappan.

Hej hej.
Jag kan kanske hjälpa dig lite, har nyss tagit min egen monte licens.
när du väger dig ska du ha ALL DIN utrustning på dig utom spöet(glasögon, hjälm, "tävlingsdress", skor, säkerhetsväst) samt hästens sadel utan nr vojlock, men med brösta, sadelgjord, stigbyglar, stigläder eventuell viktvojlock och svanskappan.

Va kul..:bump:
Ah, okej..så man ska ha bröstan, svanskappan också?!:eek:så är det inte i galoppen..

Va kul..:bump:
Ah, okej..så man ska ha bröstan, svanskappan också?!:eek:så är det inte i galoppen..

jo jag tyckte det var lite lustigt a5tt ha med bröstan... men den skulle tydligen vara med... och svanskappan skulle också vara med=)

Det enda som står i reglementet är;

Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör
såsom viktvojlock eller annan vojlock (mankskydd), skall efter lopp
väga minst 65 kg.

Jag (och andra har jag både sett och hört) har vägt in både med och utan brösta utan att någon funktionär påpekat något om den inte varit med. Men visst, har man svårt att komma upp i vikt kan det vara idé att ta bröstan med på vägningen. Jag brukar ha med nummervojlocken när jag väger in och det är ingen som säger något om det heller.

Det enda som står i reglementet är;

Jag (och andra har jag både sett och hört) har vägt in både med och utan brösta utan att någon funktionär påpekat något om den inte varit med. Men visst, har man svårt att komma upp i vikt kan det vara idé att ta bröstan med på vägningen. Jag brukar ha med nummervojlocken när jag väger in och det är ingen som säger något om det heller.

okej okej... de finns säkert många sätt:) men de var så jag lärde mig det hela, och enligt min kursledare var de så de skulle va, men de är nog en vane sak tror jag... jag har också sett ryttare som struntar i bröstan-... men men som sagt de är nog väldigt induviduellt.

Ja, det är väldigt sant, jag har sett och hört om många olika varianter på det mesta i montésammanhang ;)

Jag tycker det är dax att STC och travbanorna kollar över reglementet och anpassar det bättre till montén än vad som är idag. :idea:

Men vad spelar det för roll om man väger in med eller utan brösta eller annan utrustning egentligen så länge man klarar min-vikten? Men visst ska man göra lika från bana till bana Likväl som det måste bli entydigt om man får använda stegtyglar med karbinhake eller ej .

Det är ju fortfarande hur ryttaren klarar att balansera som kropp mer än ett kilo upp eller ner som avgör i loppen. :idea:

Och jag tror inte att spelarna spelar efter hur mycket ryttarna väger utan efter hästen prestationer, vem som tränar och vem som sitter på i de fall där det är en känd ryttare som visat resultat.

Har det varit diskutioner om stegtyglar med hake? Det har jag helt missat. Vad är det som sägs då?

Helt klart skall det vara enhetliga regler i hela landet. Det blir ju knas annars.

Gå in på www.montetravsport.se där kan man läsa det mesta om vad som är på gång i montén just nu.
Bl a detta;

Rapport från Måldomarkonferensen

Landets måldomare hade sin årliga konferens i början av november och för första gången diskuterades bedömningen av förseelser och rutiner i montéloppen.

Utdrag ur minnesanteckngar gjorda av STC Mikael Frödén:

"Nästa punkt som vi avhandlade var Monté. Från STC gjorde vi bedömningen inför konferensen att det borde göras en riktig genomgång av nuläget inom Montén och bad därför STC:s montéansvarige Roland Nordin att förbereda en genomgång. Roland har under hösten jobbat med en broschyr Allmänna bestämmelser Monté 2008” där man på ett överskådligt sätt kan se vilka regler och bestämmelser som finns inom montésporten. Den här broschyren hade Roland med sig till konferensen och vi kan väl bara kort konstatera att det skiljer sig väsentligt mellan banorna, vilket naturligtvis inte alls är tillfredsställande. Vi måste få till stånd en hantering av t.ex våra vågrutiner och prisceremonier som är likvärdig på alla banor.

Stegtyglar (eller vilka tyglar som helst för den delen) får inte ha någon form av metallhake utan den måste ha "spänne", läder skall ligga mot bettringarna.

Anledning? Det är säkerhetsaspekten då de inte anser att karbinhake/motsv. är säkert nog. :idea:

Men jag har ridit med "hake" utan att bli tillsagd, medans jag vet andra som fått byta. Det är säkert olika från bana till bana än så länge...

Lika olika som att en del banor påstår att man MÅSTE ha körhjälm när man kör. En del (tjejer främst) har använt en vanlig ridhjälm och enligt de banor jag hört om så accepteras det INTE - trots att den enda regeln STC har om detta är att den är CE-märkt. Som det är nu är det mycket luddigt och utrymme för mycket egen tolkning... :crazy:

Har ni hört om de nya reglerna för stigbyglar då? Enligt januari-proppen så måste vi ha säkerhetsstigbyglar när vi rider - vilket jag anser lite konstigt då det förut har varit förbjudet med vissa säkerhetsstigbyglar och det står inget om undantag osv... :confused:

Jag läser ofta på www.montetravsport.se men har inte hittat någon information om varesig stegtyglars/tyglars fästen eller liknade. Det pratades inte heller om sådant när jag gick licenskursen förra året.
Hela grejen om säkerhetsstigbyglar låter konstig. Många däribland jag använder aluminiumstigbyglar för att dessa är lättare. Dessa finns inte ens i en säkerhetsvariant.

Fram för ett tydligt montéreglemente så att det blir lika överallt och så att man vet vad man skall rätta sig efter!

Kan inte göra annat än att hålla med dig. Det är iaf inte bra som det är nu. STC och banorna hinner inte riktigt med i utvecklingen av sporten - spelarna har iaf börjat "hänga på" och tycker oftast det är roligt och lite nytänkande med montén.

Själv använder jag inte aluminiumstigbyglarna eftersom jag inte får in fötterna i dem... Det finns alldeles utmärkta plaststigbyglar som väger "ingenting" oxå ;) som jag använder istället - de är precis som vanliga stigbyglar men i plast - fungerar bra på vintern oxå eftersom det inte blir så kallt om fossingarna som när man använder "vanliga" metallstigbyglar. På dessa går det att montera "tåkappa" för att göra det till en säkherhetsstigbygel.

Undrar om det inte har blivit något knas med regeln om stigbyglarna. Säkerhetsstigbyglar med gummisnodd har ju varit förbjudna innan. Dessutom är de flesta varianter av säkerhetsstigbyglar tunga. Undrar hur de har tänkt då, eller inte tänkt alls?
Jag köper det att karbinhake kan vara en säkerhetsrisk. Men det måste komma regeler som är entydiga.

Enligt proppen får man tydligen inte använda pelhambett tillsammans med check heller... undrar om det gäller både stång och delat?

Näe, det är det jag menar med konstigt ;)
Säkerhetsstigbyglar i all ära, men som sagt, de med gummiband är inte tillåtna - som det varit förut.
Det finns en UPPSJÖ av säkerhetsstigbyglar så det kanske borde varit angivet vilka som skall användas och inte...

*delvis knapplån*

Det står att man får använda ett odelat pelhambett kan användas när inte checkbett används.
Så får man inte då använda ett delat pelham?:confused: Jag har själv ett delat med äppelsmak som min häst går bra på med dubbla tyglar och han går aldrig med käk. Men tydligen får man inte använda delat längre? Konstigt. Och vad menar dem med checkbett? Man kan ju ha en käk som går under hakan också, då har ju inte hästen bett i munnen. :cool:

Och detta med säkerhetsstigbyglar. Man kan ju glömma att använda aluminumstigbyglar nu då.:smirk:
Det är ju tilllåtet i galoppen såklart och har alltid varit så varför ska man ta bort det i montén då?:crazy: Snart förbjuder de väl jockeyhjälmar och galoppsadlar också.

Nej, de borde se över sina regler och sammanställa allt. Och inte göra korkade ändringar heller.

Jag har frågat STC angående det som stod i proppen om stigbyglar och fick till svar;

Vi har inga förändringar vad gäller stigbyglar inför 2008. Det kommer rättelse i program och nästa proposition.

Alla stigbyglar utom säkerhetsstigbyglarna med gummisnodd är OK

Så nu kan jag andas ut igen :)

Den frågan kan jag svara på;)

Jag mailade stc om det och fick till svar att man både fick använda delat och odelat pelham, men vid autostart fick man inte använda det odelade.

Så här skrev han ifrån stc:

Vi har försökt att få en utrustninglista harmoniserad med ffa Norge, och då blir det kompromisser.
Kimberwick kan tyckas vara väldigt lika Pelham, men vi har inte godtagit detta bett och inga dispenser skall kunna ges. I det fall många anser att det är behövligt att även godkänna Kimberwick så får vi lägga till detta vid nästa revision.
När dett gäller delat respektive odelat Pelham så är båda tillåtna att använda, dock utan checkrem vid odelat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka