Sv: Monté

Hejsan!
Testade min häst uppsyttet för första gången på travbanan - har gjort exakt samma "snabba jobb" på galoppbanan många gånger tidigare, men då har hon varit lite trött efter snabbjobbet.

På travbanan däremot flög hon fram och blev bara hetare & hetare & när jag försökte styra henne av banan - gjorde flera försök och lirkade med henne, men hon blev jättearg & stack (trodde nästan att hon skenade) -så jag styrde henne mot reklamplank-väggarna där hon faktisk stannade med c:a 1 m tillgodo i ett stort sprutande grusmoln och stod sedan stilla som en staty - hur lugn som helst!!!

Vad gör travfolk i normala fall åt ett sådant här problem?
Hästen är i grunden jättesnäll och efersom jag är gammal tävlingsryttare & hingstutbildare så har hon gått en del dressyr det här halvåret jag haft henne, men på travbanan är hon alltså jättehet.

Damen har också ett superhett temperament, och en vilja av stål och kan bli JÄTTE-ARG!!! - fast så illa som sist har det inte varit förut!!!!

Tips?

Hejsan!
Testade min häst uppsyttet för första gången på travbanan - har gjort exakt samma "snabba jobb" på galoppbanan många gånger tidigare, men då har hon varit lite trött efter snabbjobbet.

På travbanan däremot flög hon fram och blev bara hetare & hetare & när jag försökte styra henne av banan - gjorde flera försök och lirkade med henne, men hon blev jättearg & stack (trodde nästan att hon skenade) -så jag styrde henne mot reklamplank-väggarna där hon faktisk stannade med c:a 1 m tillgodo i ett stort sprutande grusmoln och stod sedan stilla som en staty - hur lugn som helst!!!

Vad gör travfolk i normala fall åt ett sådant här problem?
Hästen är i grunden jättesnäll och efersom jag är gammal tävlingsryttare & hingstutbildare så har hon gått en del dressyr det här halvåret jag haft henne, men på travbanan är hon alltså jättehet.

Damen har också ett superhett temperament, och en vilja av stål och kan bli JÄTTE-ARG!!! - fast så illa som sist har det inte varit förut!!!!

Tips?

Du måste han "känsla" i händerna samt bitvis starka nypor...
Annars bruka ja ta rygg o ligga där...så slipper man bli "ovän" med hästen....

Kan vara så oxå att den ville springa, lät som den inte fått göra det på bana innan mer än hemma!?

Vad har du för bett?
Vissa blir bättre på skarpare.... men vissa inte, ska tilläggas!

Hon går på ett slätt plastbett med parerstänger - har varit lite "tjurigare" i munnnen på metallbett tidigare hon är väldigt lätt i munnen hemma, fast enda stället hon kunnat springa riktigt fort är galoppbanan och den har varit rätt tung på sistone eftersom dom lagt på en hel del ny sand - så hon tyckte säkert att det var skoj att faktiskt flytta sig ordentligt framåt när hon tryckte på med bakbenen.

Jag är nog inte så stark egentligen - var länge sedan jag red unghästar - äldre mer utbildade hästar är ju mycket "smörigare" - man kan koncentrera sig på detaljerna i stället för grundarbetet.

-Var någon som sa att ett Järvsöfax-bett kan vara bra - är någon annan form av "nödbroms" tillåten inom trav - exempelvis dubbla tyglar med ett extra bett typ kandarstång, gramantygel eller martingal ?

:idea:

Du får rida på pelham med dubbla tyglar. Det kan ju funka bra om hästen blir het. Annars är ett rakt, läderklätt "styrstångsbett" bra speciellt om hästen är känslig i munnen samtidigt som den vill springa för fort.
En martingal gör ingen större skillnad på en travhäst om den bara är het. Gramantyglar får du inte rida med.

Tänkte på en annan sak. Du skrev att du ridit på galoppbanan. Har jag fattat rätt att du montétränat på en galoppbana (typ Täby, Jägersro)? Att trava hästen snabbt på ett sådant löst och tungsprunget underlag som en galoppbana har är inte att rekommendera. risken för skador är enormt stor.
Att hästen på travbanan blev riktigt vass för dig kan ju även bero på att den är öm någonstans. De vill ju gärna "springa ifrån" det som gör ont... Inte sagt att det är så, men bara en tanke.

Hon är kollad av veterinär samt av equoterapeut och vad dom kan hitta så är hon fullt frisk - och verkar inte ha ont någonstans.
-Jag brukar låta dressyrhästarna sträcka ut på galoppbanan - dom brukar bli mjukare och gladare om dom får skoja till det lite och galoppträna i bland. -Den ligger dessutom nära hemma där jag bor - travbanan är några mil till bort - och på andra sidan sta´n

-Är det verkligen farligt att trava på galoppbanan ? -Är det bättre att i så fall galoppera även travaren? - Hon är stark som ett troll - den lilla damen - har självklart varit försiktigare med tunga eller lösa underlag förr - mer unga eller otränade hästar.

Har aldrig ridit med något styrstångsbett - blir man verkligen starkare med det? :idea:

Du kan gärna träna din travare på sand, men rid eller kör inte snabbt. Håller du inte högre tempo än ca 1.35-1.40 i kilometertid så är det nog okej att trava. Galoppera kan du givetvis göra i snabbare tempon. Travhästen har ju inte sämre fysik än andra raser... Men just trav på lös sand sliter väldigt hårt på framförallt bakknäna och får du problem med dem, ja då har du ganska snart problem på fler ställen också.
Ett styrstångsbett har ju hävstång utåt sidorna istället för som ex pelham som har hävstång nedåt plus kindkedja. I och med att du inte har någon kindkedja så får hästen inte samma respekt med ett styrstångsbett men du kan hålla många heta hästar med detta.
Annars finns det många andra travbett också men just styrstången är min personliga favorit då den inte "skrämmer" hästen och är ganska snällt för munnen.
Järvsöfaksbettet fungerar på många hästar samtidigt som lika många avskyr det. Min erfarenhet av detta är att hästarna till en början blir väldigt timida av det (av respekt) för att sedan vänja sig och pulla lika hårt ändå. Men det finns säkert flera här som har större erfarenhet av det bettet än vad jag har.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 560
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar