E

Ewe J

Vet inte redigt var jag har hört de men är de så att de är bara stora hästar som passar till monte? Min häst är nämligen ca 155 och de skulle
va kul för både henne och mig att ha lite omväxling, Om jag nu lyckas få henne till start.. Villket skulle va kul.. :)

Sv: Monté

Folk säger stora hästar,jag säger starka hästar. Stoet jag hade var nog knappast 155,men stark.Hon har gjort bra lopp i monté för sian nya ägare :) .

Min häst var i samma storlek som din och han gick jättebra som monté häst, fast nu är han för gammal för att starta så han är en lycklig pensionär!:D
Jag tror inte storlken har någon betydelse bara dom är travsäkra, jag har fått för mig att det lättare blir galopp i kurvorna med ryttare fast det beror väl iof kanske på ryttaren..

Jag tror att stora hästar har en klar fördel. Sen beror det ju på hur dem är tränade innan. Om två hästar ska mötas, den ena är bara stor och haft sadel på sig två gånger, en gång i kvalet och en gång i ett snabbjobb möter en liten travhäst som tränats i dressyr och bra grundriden så tror jag den lilla har fördel mot den stora. De som kommer gå bäst och hålla bäst inom monte kommer vara de som är ridna mkt och förståndigt. Mkt dressyr och klättring inte en massa snabbjobb.

Rider mycke dressyr på henne för att hon ska bli mjuk i kroppen.. Just nu är hon stel som bar den i höger varvet.. Men de är väll bara för att man voltar i de varvet.. Som om hon är så stel?

jag har vunnit ett montélopp med en pålle som är 148 cm...det gick bra det med:D men jag måste nog säga att det optimala är en stor och rejäl häst

Han är den värsta hästen jag mött!!!

En liiiten skit ;) jag blev 2á bakom honom... Han lixom bara swichar förbi sista 1000m :D

Ja han är helt sjuuukt bra!80 m tillägg verkar inte röra honom iryggen,han bara susar förbi som skjuten ur en kanon :love: Var hittar man en sådan?????

Körde honom i sommras när jag var hos frick på praktik,fantastiskt fin häst!:bow:

Montéryttare skrev:
Han är den värsta hästen jag mött!!!

En liiiten skit ;) jag blev 2á bakom honom... Han lixom bara swichar förbi sista 1000m :D

ska du rida agria finalen den 29sept?

Montéryttare skrev:
Tyvärr, jag har lag min licans på is... då jag inte hann rida lika mycket...

Ska du rida?

japp det ska jag men motståndet är hårt dock.

Är startlistan klar? Var hittar jag den?

Senast ändrad av en moderator:

Allright! Jag kan gissa att det blir tufft... Man allt kan hända :)

Storleken behöver ju inte vara något minus som du sett här men jag kan tänka mig att långa ryttare måste vara starkare för att rida en liten häst?

Tänk på...

Du måste ta tävlingslicens, och att det är rätt vanligt att en häst inte håller en hel licenskurs utan blir halt av en eller annan anledning, Det är bättre att ha flera hästar att växla mellan, monté är tufft för hästarna. Man måste vara 16 år för att få ta licens.

Åldersgränsen för att tävla monté är 18 år om inte loppen är utskrivna även för F-licens (ungdomslicens).

Och kom ihåg att du måste ha en reglerbar häst till kursen annars kommer du inte att bli godkänd.

Och kom ihåg att du måste ha en reglerbar häst till kursen annars kommer du inte att bli godkänd.

:angel: :angel: :angel: Jag hade 2 galna och en super skygg unghäst(4år) å välja mellan...

Det viktigaste är att man inte hindrar/stör/skadar någon...

Vi var den första gruppen på solvalla iof och alla hade vi fått tag på överblivna hästar som skulle få "nytändning" eller "stressa ner" i monte.... Det blev många roliga historier... Trots att vi var rätt hopplösa klarade vi oss iaf :o :D

Men jag kan gissa att regler o kraven höjs under tiden nu!

När jag gick kursen var det ett antal männsikor som fick tillsägelse om att de skulle byta häst.

Jag hade en knepig själv, men för mig gick det bra.

Det var värre för dem som absolut inte fick stopp på sina i provstarterna eler om de gjorde andra saker där det visade sig att ryttarna inte klarade av dem vid kurstillfällena. Till exempel slängde sig ut vid varje utgång som det fanns några som gjorde. :eek:

Hade nog behövts tillsägelser i vår grupp... Där skenade hästarna titt som tätt, hästar som braka genom hela fältet, inte tog styrning.... osv.. Oj vad listan kan göras lång :devil:

Min brukade ta ett extra varv i varje provstart :angel: :D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 560
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar