M

Marri

Har blivit väldigt intresserad av det...och ska börja träningsrida hos en tjej. å så ska jag väl ut å träna med mitt varmblodssto beauty rubin. Men nu ere såhär att jag kan inte så mycke om monté. så skriv allt ni vet om denna nya gren. Tex:Hur gammal man måste vara för att ta licens osv. :d

Hähä, jag har oxå öppnat ögonen lite för Monté och ridtränar ju många travare. Tycker det är jättekul och vill gäärna börja träna lite mer "seriöst"!

Men jag har ingen aning om ålder, licenser osv. Måste få mig en rejäl spark där bak så det blir lite fart :D

Jag var ett tag lite intresserad av monté men nu har det intresset svalnat. Fast jag tycker fortfarande att det är en intressant sport.

hej!
jag har precis läst lite om monte för första gången.
hur går det till?
ålders gräns?
är det ofta sådana tävlingar?
någon som kan berätta mer????
blev välldigt intresserad.....

-lånar knapp-

Tänkte på en grejja till gällande monté... Hur är det med vikten? Är det samma regler som gäller som vid fbl-löp? För dom monté lopp jag sett så är det alla människor i alla möjliga olika storlekar å former (svenska monté-lopp). Fast det är klart, det är ju en fördel om man e liten å lätt... ;)

Vikten ligger på MINST 65 kg för montéryttare, o då räknas självklart sadeln oxå in i vikten. Så för dom som väger runt 45-50 får ta o äta upp sig litegrann om dom vill börja tävla.. ;)
Annars e ju alternativet o lägga in blyvoljlock, men d e gärna något man undviker eftersom "levande" kilon är enklare för hästen att bära än "döda". Men sen är inte direkt vikten man brukar vinna på inom monté, det krävs så mkt annat, balans, kunskap, knep osv.
Själv är jag inbiten galoppmänniska sedan 10 år tillbaka och här spelar vikten en oerhört mer betydande roll än inom montén.

Okej, jag tycker själv att det skulle vara kul med monté!! Jag jobbade ju i travstall för et tag sedan, å red en himla massa. Jag trodde dock inte det skulle gå (med min vikt) med det gick utmärkt... Det är ju iofs skillnad på träning och tävling! :smirk:

Sv: Re: Monté?

läste om monte för ett par årsedan fast de va me ponnys viste inte att de fans me storhäst me

alltid lär man sig något nytt

hoppas det går bra för er i dena ovanliga sport (låter intessant skulle va kul att prova=))

Sv: Monté?

Tjingeling!! :bump:
måste bara säga att monté e så otroligt kul.. har precis påbörjat montélicenskursen så man får börja tävla på riktigt ,har bara ridit 5 uppvisninglopp hittills men snart är det dax för totospel på solänget och då hoppas man på att man fått licensen klar till dess..
:banana:

Sv: Monté?

Reglerna är nästan samma för körlicens.=du 18 år-67. hästen :sto 10 år valacker och hingstar 12 år.Hästen måste kvala för monte.Vikt vojlock är jag lite osäker på men jag tror det är en regel.

Det har ridits ett antal montélopp på Mantorp redan...

Måste väl räknas som trakten runt Motala?

/// ghost

The_Last skrev:
Vikten ligger på MINST 65 kg för montéryttare, o då räknas självklart sadeln oxå in i vikten. Så för dom som väger runt 45-50 får ta o äta upp sig litegrann om dom vill börja tävla.. ;)
Annars e ju alternativet o lägga in blyvoljlock, men d e gärna något man undviker eftersom "levande" kilon är enklare för hästen att bära än "döda". Men sen är inte direkt vikten man brukar vinna på inom monté, det krävs så mkt annat, balans, kunskap, knep osv.
Själv är jag inbiten galoppmänniska sedan 10 år tillbaka och här spelar vikten en oerhört mer betydande roll än inom montén.

Det är bättre man köper en tyngre sadel. och det där med att "inte direkt vikten man brukar vinna på innom monte" stämmer INTE. det tjatas och tjatas om att spelarna vill ha in monteryttarnas vikt i programmen för att sedan kunna spela på dom som väger minst. Och dom som kommit två får ofta höra att " om du hade varit lättare så hade du vunni" och det sägs att ett kilo är en längd så...jag vet inte hur det är men man kan ju tänka sig själ. springa med 20 kg på ryggen eller 10...(Kritiserar INGEN)

kramar

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
291
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17