• Trav
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
C

caroline_star

Jag ska snart gå montekursen :banana: :bump: och jag är jättenervös inför detta. finns det ingen som kan skicka en massa tips, bara almmänna tips på vad man ska tänka på när man rider i loppen.. ibland så har jag lite svårt när vi kör snabbjobben, att hästen hoppar.. finns det ngt knep som man kan tänka på?? :bow: ni som e så bra på detta kan väl komma på några bra tips att tänka åp :) :) :rofl: :) :) jag vore jätte tacksam på om ni kan svara..

mvh carro:confused:

Sv: Monte =s

Hej....
Jag förstår dig.. jag var också jätte nervös när jag skulle börja med kursen...
Men det som är det bästa att tänka på är mest att man ksa sköta sitt å försöka så bra som man bara kan att itne komma i för nära någon annan. Ta det mest lugnt å försök att inte stressa upp dig över om du gör något fel, vi alla gör fel. :smirk: även om det itne alltid är så kul... men men..
det där med att din häst hoppar, vet jag inte riktigt hur du kan göra faktiskt :confused: för jag har aldrig själv haft det problemet... hoppas du kommer på något som hjälper å att fu får en rolig tid på kursen.. min tid där va jätte kul, jag längtade efter vareje lördag så jag fick träna mera... :)
Kram på dig... å lycka till:rofl:

För att minimera risken att hästen hoppar så andvänt boots i fram... Sen att du KÄNNER hela tiden när du rider.. att du inte koncentrerar dig på dig själv(man måste ha riktigt bra balans o kondition!) utan kan vara med hästen i varje steg och känner du att det rullar till.. så försöker du känna om det är höger eller vänster sida som den rullar och lyfter handen mjukt en fem cm så att den stöds upp....

Kom ihåg att ta det lugnt i starten... man rider nästan alltid för fort!

Tänk på att i kursen ska du INTE vinna... utan du och hästen skall göra ett fint lopp! Många rider som tokar/idioter och bräcker ner hästen istället! Så rid försiktigt är ett tips!

Hm.. behövde bara rida ett licenslopp, men jag har tittat lite på andra licenslopp och det jag kan säga att du ska tänka på är att känna efter vilket tempo och vilken väg som rids i voltningen även om inte du har spår 1 eller 8. Då blir det inte så stor grej att leda volten själv. jag tycker det såg ut i licensloppen som att de som hade "enkla spår" bara åkte med hästen, slängde runt och hade noll koll. Menar ju förstås inte att man ska göra sin egen grej, man måste ju följa voltkledaren, men att man ska vara uppmärksam på vilket tempo det ska vara för en lyckad voltning. Blev visst rörigt!

Och sen tycker jag att du ska rida med klocka (det är alldeles för få som gör). Man måste lära sig vilket tempo som man rider i annars blir det såna där toklopp där det öppnas i turbofart och sen är det ingen som har nåt kvar. Speciellt som det inte ska gå hur fort som helst i licensloppen.

kotten skrev:
Och sen tycker jag att du ska rida med klocka (det är alldeles för få som gör). Man måste lära sig vilket tempo som man rider i annars blir det såna där toklopp där det öppnas i turbofart och sen är det ingen som har nåt kvar. Speciellt som det inte ska gå hur fort som helst i licensloppen.

Med dubbla tyglar, spö, norsk och urryckare så finns inte klockan med på världskartan :angel: ;)

Jodå, de går! har alltid klocka! Dessutom behöver man väl knappast ha både urryckare och norsk i ett licenslopp??

kotten skrev:
Jodå, de går! har alltid klocka! Dessutom behöver man väl knappast ha både urryckare och norsk i ett licenslopp??
Jag tänkte på riktiga lopp...
I licens loppen fick vi höra hur fort vi red och om vi skulle sakta in... Sen hittar man 30-tempot rätt bra efter några gånger!

Klocka använde vi endast på premie hästarna...

Tack så mkt för att ni har svarat.. den hästen som jag rider hon är inte rullig så boots behövs ej, men ibland så hoppar hon ändå, helt utav anledning.. undrade bara nu närman ska ta licensen och när man rider andras hästar som kanske e lite rulliga, hur ska man rida dessa?

mvh carro

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att när an rider lite rulliga hästar, precis sommontéryttare sa att framboots är bra och att man sedan får "bära upp" hästen lite mer och räta upp sig själv lite mer (d sista beror ju på hur man rider, vissa lutar sig ju bakåt redan från början)

ett litet tips som jag har, är att du ska komma ihåg att titta dig omkring. att du har koll på var du e placerad och var du har d andra ekipagen. då har du lättare att se vart du ska ta vägen med en galopperande häst, att du inte "ställer till" något, och också minimera risken att du rider över/i ngn.
lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
3 326
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 316
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 740
Senast: Pudlan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur