Mönstring

MissFideli

Trådstartare
Abbie är ju solid lila, men spotted i mönstringen. Om hon varit fertil, vad hade jag fått för mönster om jag parat med en tabby, spott eller tigré?

Och kan jag på något vis avgöra vad Yoga är? Vet inte vad Abbies pappa är för mönster heller, mer än att hans mamma, morfar och morfars mor är spott, men morfars mormor är tabby.
Yogas närmaste mönstrade är tickad (pappa är somali).

Senast ändrad:
Sv: Mönstring

Nedärvningen av mönsteranlagen är väl inte till 100% utredd, men som man tror idag är att det finns två olika anlag som orsakar spotted, dels ett dominant, enkelt, som har gett spotted på tex bengal och ocicat. Sedan finns ett annat, polygenetiskt anlag som ger de mer "diffusa" spottarna som man kan se på tex huskatt och skogis. Det poygenetiska anlaget är, såvitt jag har förstått, också dominant, dvs det kan inte bäras dolt, men vissa gånger kanske det uttrycks såpass dåligt att katten ändå ser ut som en "dålig" tigré eller tabby.
Jag vet inte säkert vilket typ av spottmönster som finns på britt, kanske bägge anlagen finns, men hon skulle med en mönstrad hanne kunna få spottade ungar i alla fall.
Beroende på vilket underliggande mönster som hennes spottning är baserad på så skulle hon även kunna få tigrerade och tabbymönstrade ungar. Tabbymönstret är recessivt mot tigré, så om hon har det mönstret så krävs det att hanen också bär på anlaget.

Det är svårt att gissa vilket underliggande mönster som Yoga kan tänkas ha, om hon inte har några mönstrade föräldrar.

Tickning orsakas ju också, som man tror idag i alla fall, av ett modifierande anlag som bryter upp det underliggande mönstret, tabby eller tigré, i tickning, precis som spottedanlaget gör.

Yogas stam är solid fram till 5:e generation och där kommer en tickad.
Om jag vet vad 2 av Yogas bröder är, kan det hjälpa?

MissFideli skrev:
Yogas stam är solid fram till 5:e generation och där kommer en tickad.
Om jag vet vad 2 av Yogas bröder är, kan det hjälpa?

Kanske. Om någon av dem är tabby så är det ju ganska stor chans att Yoga bär på tabby själv. Annars är det ju svårt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• En tråd om bäddar
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023