Momsregler vid hästköp & försäljning

Pyttur

Trådstartare
Hur fungerar det? Om jag som företagare köper häst för 30000 av privatperson tränar och förädlar hästen och säljer den för 45000, redovisar jag då moms för hela beloppet?

Sv: Momsregler vid hästköp & försäljning

Du kan använda dig av vinstmarginalbeskattning, SKV har väldigt bra information på sin hemsida. Jag förutsätter givetvis att du är momsregistrerad.

---
Vad är vinstmarginalbeskattning?
Om du säljer begagnade varor m.m. kan du i vissa fall välja att beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris och ditt inköpspris, i stället för enbart på försäljningspriset. Metoden kallas vinstmarginalbeskattning (VMB) och tillämpas av EG-länder.
Som säljare är du inte tvungen att tillämpa VMB vid varje försäljning utan du har alltid rätt att lägga på moms enligt de allmänna reglerna.
---
http://www.skatteverket.se/foretago...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html

Jag använde mig av vinstmarginalbeskattning när jag hade företag.

Det är viktigt att informera köparen om det, i alla fall om det är en företagare för då kan de inte lyfta någon moms om de köper under de förutsättningarna fastän du är företagare.

Fast om det handlar om B2B är det ju bättre att lägga moms på hela summan, eftersom köparen då ändå inte betalar moms (ja, förutsatt att denne är momsregistrerad alltså).

För klarhets skull klippar jag in text från samma länk som tidigare:
---
Faktura
När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
På fakturan måste du ange att VMB använts. Du kan då skriva en hänvisning till 9 a kap. mervärdesskattelagen eller till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet. Eller så kan du skriva t.ex. något av följande i klartext:
• "Vinstmarginalbeskattning — begagnade varor"
• "Vinstmarginalbeskattning — konstverk"
• "Vinstmarginalbeskattning — samlarföremål och antikviteter"
---
källa: se tidigare inlägg.

Ja visst kan man göra det.

Men man har kanske annonserat ut ett visst pris och när man diskuterar närmare med spekulanten så tycker inte jag att det känns rätt att säg att moms tillkommer, utan då känns det bättre att det inte finns någon moms att dra helt enkelt. Men det går ju att diskutera sig fram :)

Fast det är ju enkelt att annonsera hästen inkl. ej avdragsgill moms, och sedan (i så fall) justera till en momsregistrerad köpare. Jag hade ju hellre köpt inkl. 25 % avdragsgill moms än lägre moms som jag inte får dra av - om jag är momsreggad.

I andra änden beror det ju också lite på om jag ska sälja hästen vidare eller behålla den "tills den dör".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: Roheryn
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 361
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka