Moms på importerade hästar?

Mustang

Trådstartare
Jag har hittat MIN! häst, till det ringa priset av 120 friska. Det är nog min smärtgräns,
beroende på vad "frakt"kostnad inkl karens osv blir. Skall jag dessutom momsa är jag nog kokt....

Och i så fall, vad är momsen på "djur"? Mat eller saker? :angel:

Åh, jag vill verkligen!!! Vill!!! Vill!!! Vill!!

Så förrutom sakfrågan, vill jag bara ha svar i stil med "Nej men Mustang,
klart du ska ha hästen, jag sponsrar dig med frakten!".... :p

Sv: Moms på importerade hästar?

Du betalar bara moms på valacker då de anses vara "sportartiklar" ston och hingstar går som avelsdjur och är momsbefriade. Men jag vet inte om tull tillkommer utanför EU land?

Momsen tror jag är på 25% utav totalkostnaden

Vi beställde från USA och då fick vi betala 25% i moms på priset

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske skulle ha skrivit "vad och om tillkommer i kostnad till svenska staten"?

Tull, moms whatever för avgift.... :D

Hästen står i USA, det är ju ganska viktig info i frågan.....

Senast ändrad:

Jag kanske skulle ha skrivit "vad och om tillkommer i kostnad till svenska staten"?

Tull, moms whatever för avgift.... :D

Hästen står i USA, det är ju ganska viktig info i frågan.....

Och jag är fullkomligt trött i skallen, TULL tillkommer på valacker med 15% har jag för mig, momsar 25% gör du på inköpspriset oavsett kön. En väninna importerade i början från året från USA och kostnaden för imporkostnaden med karantän mm gick på 45000:- sedan tillkommer ju resten förstås.

Jag tror inte det är någon skillnad att importera utanför EU, moms och ev tull tillkommer ju oavsett

Dom flesta flyger hästarna till Amsterdam och momsar då in dom där. Det är både enklare och billigare (6% om jag inte minns fel), sedan är dom inom EU och man kör hem dom med lastbil. Det tillkommer alltid kostnader man inte räknat med, det är ganska dyrt att ha dom ståendes några dagar i Amsterdam osv -men i det stora hela blir det ju en mindre post.

Du betalar momsen på hela kostnaden, inköpspriset samt frakten. Dock är det många säljare som skriver ner inköprpriset på "bill of sale" -kvittot, om man vill det.

tycker att 12o är way to much även om hästen är kanonbra, tittar istället i andra delar av usa där western inte är den dominerande ridstylen, som till ex. Florida, här är western just for rednecks... samma häst får du här för mindre an hälften. Har i tio år aldrigt sett en quarter får mera en 10k dollars.

Eh.... ja fast nu pratade jag om hur det ska gå till och inte vad man kan göra för att fuska.

Det finns ingen krav på karantän från USA, men det tar ett tag att ordna med korrekta papper osv och det är därför hästarna ofta står i upp mot en månad på tex Nedpoint. Dock ska hästen hållas isolerad i 30 dagar i USA innan avfärd, men reglerna är inte lika hårda som regelrätt karantän.

Jag har kollat upp vad som händer om man till exempel tar hit en häst från USA i syfte att tävla den här, och sedan flyga tillbaka den (som en vanlig tävlinghäst som åker kors och tvärs) -då betalar man inte moms osv självklart. Jag vet inte exakt hur bra koll myndigheterna har men svaret var tydligt, hästen får inte "bli kvar" här och blir den det blir det förmodligen bra mycket dyrare i slutänden om man blir påkommen.

Jag känner många som har tagit hem hästar från USA, både till Amsterdam och direkt till Sverige (vilket kan vara ett bättre alternativ om man är momsregistrerad och vill ta upp hästen i sitt företag) och jag känner INGEN som gjort så som du föreslår. Men jag kanske inte har någon koll. :cool:

Finns jättemånga mkt bra hästar att få billigt i USA nu, det är inget nytt. Men folk i USA betalar också ofta bra mkt mer än 12k för hästar därborta. Vi är inte bara lättlurade rednecks i det här landet, en del vet faktiskt vad dom gör. :grin:

Tack för hjälpen! Förhandlingarna är i full gång nu, stoet är "nere" i 95 nu (12 k),
och för att slippa "prismedvetna" kommentarer så är det för dom som är intresserade
ett 2-årigt sto som är helsyster till Big Chex To Cash, så jag
kommer hoppa jämfota när jag allt är klart och jag fått loss den för 95...

Dock kan allt fortfarande falla då jag inte fått svar om herda ännu, vilket är
tämligen intressant i o m att det är en Cash.

Och Wrangler, gäller alltså momsen även på dom 4.5k till Nedpoint?
(Och skulle du kräkas om jag ringde och frågade runt några smådetaljer?)

Senast ändrad:

om du bara säger QH i ca. 35 av USAs delstater är du automatisk en red....

men jag förstår, vissa tycker att det är kul med skatter och så vidare....

keep on dreaming wannabees and keep your cash coming in, we need it-----

$4,5oo is what she is worth in this country, everything on top of that is just for tourists. pls wake up.... it is just a QH... (hopefully not broke yet and if not by a 250 pound pro..)

Men GUD! Var kommer attityden ifrån och varför?!? :confused:

Ja, och en travare är bara en travare. Ändå kostar vissa 5 000 och andra 450 000. Varför är det skillnad?

även om du tar in en vallack temporärt kommer du att deponära momsen, om vallacken säljs under tävlingen förlorar du helt enkelt ditt depo...

detta är vanligt praktik och ingen anvisning till fusk... det handlar ofta om hästa med ett visst värde...

fattar inte vilka paper (korrekta paper) du vill desperat ordna i usa, även qh har en register och är dna testade.... allt annat ornas av veterinären, blodprov etc. tar max 3 dagar.

Fattar inte vad du snackar om? :confused:

Men överlåter denna tråden till dig och ser fram emot mer info!

Har inte pratat om några korrekta papper i USA, jag pratar om momsen man behöver betala i Europa, och då specifikt i Sverige om man väljer att ta hästen hit. Knappast några pengar ni tjänar på i USA vad jag vet :cool:

Vad pratar du om?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här. Bakgrund: Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
23 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30