Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Här finns säkert någon som kan…
Om jag som företag köper en dyr begagnad pryl av:
1. En privatperson som redan betalat moms. Då kan väll jag inte ta med någon moms , men ändå ta upp köpet i mitt företag?
2. Från annat företag. Vad händer då?
Den som säljer saken till dig måste vara 1) Momsredovisningsskyldig dvs privatpersonen går bort. Den måste också 2) Redovisa moms på kvittot dvs det finns inga garantier för att du får lyfta ingående moms även om det är en företagare du köper av.
Du kan absolut köpa dyr begagnad pryl till ditt företag från en privatperson. Men precis som du själv säger tar du inte upp någon moms då utan bokför bara köpeskillingen rakt av.
Juridik & Ekonomi
Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
Ekonomi & Juridik
Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare.
Vi har en ponny sedan 3 år...
Juridik & Ekonomi
Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;)
Jag är i 30-års ålder och lever...
Ekonomi & Juridik Nej jag tror inte det går att få ekonomisk bärighet i det, om ni skall bygga upp nytt på en tom markbit. Ligger det nära storstad kan ni...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.