mögligt hö

Z

zillax89

Jag har hittat delar av mina höbalar som är mögliga :eek: och blir jätteorolig. Om en liten del av höbalen är möglig men resten luktar ok, är hela balen ändå drabbad av mögel? Jag är jättetveksam till att ge dom av höet nu, om en pyttedel av balen är möglig kan man låta bli att ge just den men ge resten? Eller är hela balen drabbad av mögel bara att det inte syns? Kan inget om sånt här, därför jag frågar, vill absolut inte ge hästarna mögligt hö.

Sv: mögligt hö

Jag är inte helt 100% säker men är det lite nögel så kan man ta bort det och ge av det andra. Men som sagt jag är inte helt säker.
Hoppas någon annan kan detta bättre

Vanligt torrt hö innehåller alltid mögelsporer men det är först om det är stora mängder som vi kan känna det på lukten och som det är skadligt. Oftast är det kanterna som är utsatta och om balen är fin inuti tycker jag man kan ge det om man inte har hosthästar. Hosthästar är oftast hosthästar just på grund av mögligt hö, mögelsporoerna sätter i gång en inflammation i halsen och det kan obehandlat leda till kvickdrag. Om man byter till hösilage i tid och behandlar hostan kan det hända att så fort du ger hö eller halm igen (även om vi inte känner någon mögellukt) så kan hästen börja hosta igen då den blivit överkänslig mot de mögelsporer som alltid finns!

Jag vet massor som drabbats av mögel i höet i år, som inte brukar drabbas annars. Det har varit varm&mild höst, hög luftfuktighet och temperaturväxlingar.
Har försökt luska lite. Enligt litteratur finns det mögelsorter man måste analysera för att upptäcka också. En del sorters mögel är mer giftiga än andra.
Verkar som att man främst inte ger mögligt hö för att hästar på stall inte ska utsättas för den dåliga luften som blir. Får de hö ute blir det inte lika dammigt. Man vill inte ge hö, vissa är absolutister, men vissa tycker att man "tager vad man haver". M a o tolkar jag det som att gränsen för vad som är acceptabelt är lite diffust. Någon menade att djuren på sikt kan få lite leverskador, men att det också läker.
Skaka på balarna och se hur mycket det ryker. Se på färgen, känn om det är knustorrt eller ej och lukta. Ett större parti kan du ju analysera, men det är knappast någon mening med småpartier.

Skulle inte använda sådant hö. Använde lite sämre hö förra året(dåligt hö-år) och mitt sto fick hosta pga av mögelsporerna/damm = Veterinärbesök och medicin. Kunde inte rida henne heller på några veckor.

Jag skulle aldrig ge av ett mögligt hö. Är det så mycket att du kan se och känna det på lukten finns det sporer i allt hö i ditt höförråd. I våras fick vi bränna 700 kg hö och sanera höförrådet så där inte skulle finnas kvar sporer som kan börja växa i nästa hölass man tar hem. På granngårdarna som använt samma hö fick en häst kroniska problem och två fick tas bort :cry:

Hästar har ett annorlunda luftvägssystem än oss, de kan inte hosta upp lika effektivt och drabbas därför väldigt lätt av kroniska problem pga mögel. Detta även om det är ute som de serveras det mögliga höet, de har sina näsborrar i höet när de äter och drar i massor med sporer då.
Hästar är gjorda för att vara utomhus och har faktiskt ganska känsliga luftvägar.

Det är dyrare att få en hosthäst på halsen än att bränna höet och skaffa nytt... i längden... :idea:

Håller med Skuggi. Skulle heller aldrig fodra med hö som jag inte var 100% säker på att det var helt frisk. Mögeltrådar letar sig snabbt in och ett stort område måste tas bort. Alltför stort försmåbalar. Dyrt med konsekvenserna när hästen blir sjuk.

kl
Man ska absolut inte fodra från en möglig bal, det finns sannolikt mögel i resten av balen också, bara att du inte ser det.
Mögel kan vara toxinbildande så det är inte bara pga dammet du inte ska ge det.

Okey, det låter som att jag ej ska ge hästarna utav höet men det var bara två balar jag hittade mögel på... Dom gav jag inte till hästarna eftersom jag själv aldrig skulle vilja äta av det höet. Men resten är precis lika fin som den brukar vara? Måste nog nämnas att just nu tar vi hem nytt hö ungefär var tredje vecka då vi inte har världens bästa ställe att förvara det, har det i en transport och det var just dom två yttersta som jag hittade mögel på. Men det var INTE roligt att se - usch fy. Men nu när jag kollar resten av balarna är de precis lika torra och dammfria som vanligt och de får allt hö ute förutom just en liten tuss på kvällen när dom ska in och sova.
men jag fick jätteont i magen, har aldrig haft mögliga balar förr - kom som en liten chock. Vi ska byta leverantör nu om 2 veckor, men tror ni ja kan ge resten av höet? Kan vara svårt att få tag i hö precis NU eftersom det varit ont om hö i år. Men vi letar som dårar. Vill absolut inte ha sjuka hästar :eek: ......!

Kolla de närmaste balarna extra noga men det behöver inte vara ngt fel på resten. Riv upp hötussar och lukta noga att det känns fräscht.

Edit: He, he, två motsägande svar. Nåt ska väl hästarna äta tills du får tag i nytt : )

Jo precis, dom kan ju inte gå utan hö tills jag skaffat nytt... jag kollar nu ALLA balar väldigt noga och har hittat en höbal till som var pyttelite mögel till men slängde den. Den var också bland de yttersta, men det som ligger innanför verkar va helt ok, luktar som det brukar, ser torrt och fint ut - inget damm eller så - lika fint som alltid helt enkelt. Men så länge man kollar noga borde det väl gå att ge hästarna av de balarna som ej är något mögel på? Tills vidare iallafall, vi letar ju nytt hö men som sagt - de måste ju ha NÅTT att äta så länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 820
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 363
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 931
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024