Mögligt bajs

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag hade en foderhäst ngr månader i somras och hennes bajs möglade väldigt snabbt, en orange luddig hinna över alla hennes högar, när hon flyttat gjorde jag inte rent hennes krubba direkt utan väntade ngn vecka, den blev då täckt av grönt mögel:crazy: Har ngn av er varit med om ngt liknande och vad var diagnosen? Jag har självklart berättat för ägaren.

Sv: Mögligt bajs

Men..hur länge låg bajset? :crazy: Ursäkta men nu förstår jag inte riktigt..:confused: Sen det där med krubban..gör man inte rent så det ligger foderrester där så möglar det ju..inge konstigt med det..?

Är det "rätt" temperatur och fuktighet i stallet så växer mögel snabbt, och lämnar man fuktiga foderrester i krubban i flera veckor så möglar de oavsett efter en tid.
I ett torrt och välventilerat stall så är det svårare för möglet att växa, det är nog i stallmiljön du behöver "felsöka"

Bajset möglade direkt nästan direkt, hennes högar låg bredvid mina hästars högar och deras bajs möglade inte. Krubban stod otvättad i en vecka och jag har då aldrig varit med om en sådan enorm mögelväxt på så kort tid. Men bajset är ju konstigast, bara hennes högar möglade, inte ngn av de andras högar!

hennes skitar kanske innehåller mer fukt ?

Har också sett oranget på några högar i somras, men tolkade det som något de ätit i hagen. Har också lösdrift by the way, inget mögel i krubor eller övrigt.

Mer fukt i hennes högar.

Syns tydligt här sommartid, ponnyns bajs möglar långt innan fbl. Nu ligger givetvis inte bajs så länge i boxarna att det får mögla, men de står bara inne dagtid för insekterna, så blir inte så mycket så jag slänger det i kärran, stället ut den och tömmer när den är full. Och i den såg man att ponnybajset möglade mkt fortare. Inget konstigt då det trots att det var fina bollar etc var ungefär dubbelt så blött (man kunde krama vatten ur bollarna med ett lätt tryck)

Ska btw stå hans, och inte henne, emla feberförkylning att bråka med mig.

Och japps, äckligt värre. Jag mockar ju hans box för hand (han har halmbädd, får med mig halva bädden med grep) - med plasthandskar givetvis dock. Då jag upptäckte hur blöta de var, och att bara man tog i dem rann det vatten ur dem. :crazy:

Nog sjutton måste det vara ngt fel om bajset möglar med en orange gul seg luddig hinna över bajset efter ngn dag, men jag ska ringa till veterinären och fråga imorgon.

Men det är nog ingen fara.
Mina hästars bajs har med fått en sådan yta rätt fort. Jag har aldrig funderat på om det skulle vara nåt farligt. Fast visst, jag har undrat hur det kommer sig att det blir så. Kanske beror på marken där det ligger??
Sedan så har jag sett bajshögar som blivit alldeles vitluddigga rätt snabbt oxå.
Kanske det hade med mer fukt att göra?? Ser rätt roligt ut alla fall.
Samt bajshögar där det ploppar upp svamp ur.
Gissar att detta är rätt naturligt.

Ang din foderkrubba så kan det visst mögla så fort och jag tror inte det har nån koppling till den oranga hinnan!!!

Nog sjutton måste det vara ngt fel om bajset möglar med en orange gul seg luddig hinna över bajset efter ngn dag, men jag ska ringa till veterinären och fråga imorgon.

Skicka ett träckprov (inte avseende parasiter alltså) om du är orolig. Eller så försöker du med magtarmbalans.

När magen blir bättre i lag så bollarna är normalfuktiga slutar lillponnyns bajs att mögla så fort.

Men sommartid har du MASSOR med flugor och annat mys, en enorm tillväxttakt på diverse skumma grejer, och ta då och addera FUKT till det hela så kan du få en explosivartad tillväxt.

Men som sagt, hör med veterinären om du är orolig, men det du kan göra är skicka ett träckprov t ex.

Jag har lämnat tillbaka hästen nu pga ägarens totala ointresse för stoets hälsa, hon har spatt på båda bak samt kotledsinfl i tre kotor. Jag har bara inte kunnat släppa det här med bajset, pratade med två olika vet idag, den ena trodde på obalans i tarmen och den andra hade ingen aning.

Jag hade en foderhäst ngr månader i somras och hennes bajs möglade väldigt snabbt, en orange luddig hinna över alla hennes högar, när hon flyttat gjorde jag inte rent hennes krubba direkt utan väntade ngn vecka, den blev då täckt av grönt mögel:crazy: Har ngn av er varit med om ngt liknande och vad var diagnosen? Jag har självklart berättat för ägaren.

Hästbajs är sprängfyllt av mikroorganismer (svampar, bakterier etc) som fortfarande lever när bajset kommer ut, att det börjar växa mögel beror helt enkelt på att dessa lever vidare ett tag och bildar kulturer. Om det är fuktigt i stallet torkar inte bajshögen lika fort och mikroorganismerna hinner då etablera sig i större utsträckning = håriga mögelhögar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
V
Hästmänniskan Jag hoppas att någon orkar läsa detta. Det skulle verkligen betyda massor. Vet inte vad jag vill ha för några svar, men kloka idéer och...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Hambo
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·
Hästvård Ja... är det bara min knäppa häst som vill äta superäckligt både ruttet och mögligt hö?? :eek: Löshoppade honom hos min tränare i en...
Svar
11
· Visningar
1 270
Senast: Sapone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv