Mogen eller omogen 16-åring?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kelda

Vad ska man säja om en 16-åring som inte vill hänga med på sina kompisars festande med alkohol och tobak? Själv tycker jag att killen i fråga är oerhört stark och mogen som vågar säja nej, men andra som jag disskuterat saken med tycker istället att han är omogen och lite barnslig som inte ännu kommit till den mognaden att han vill testa på såna grejer. MÅSTE man tycka det är häftigt att dricka och röka? Jag har full förståelse för att han tycker att det är tråkigt att vara ute med kompisar som festar och spårar ur och som sedan inte kan ta om hand om sig själva..................
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Kelda skrev:
tycker istället att han är omogen och lite barnslig
:eek: :eek: :eek:

Han bryter normen och ska därför tryckas ner. Att påstå att han är mogen är ju att påstå att de andra är omogna och det går ju inte för sig! Så man klankar ner på normbrytaren.

:eek:

/Kimz0r, has the t-shirt.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Klart han inte är omogen och barnslig för det. Min tanke är dock att vara vaksam på att han stannar hemma just pga att han inte vill festa, och inte på att han egentligen inte är välkommen i kompisgänget fast han skulle vilja. Jag menar, så han inte sitter hemma ensam varje helg. Det finns ju mellanting, är ju inte antingen hemma hos föräldrarna eller ute och dyngrak i ett dike.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Det finns väl inte ens något att diskutera!? Killen är 16 år och därmed inte tillräckligt gammal för att få dricka sprit. Därmed tycker jag han gör helt rätt som inte festar med vännerna. Grattis till föräldrarna som slipper det problemet! Grattis till dem som har en kille som är såpass mogen att han vågar stå för sitt ställningstagande och låter bli att dricka och röka.

// also got the t-shirt;)
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Jag har också en sån son!
Förra midsommaren när hans kompisar festade, med deras föräldrars tillåtelse, ville han inte ens fara till festplatsen, å inte tusan grät jag som mamma för det, även om kompisarnas mammor pikade mej för att Filip va så "hårt hållen":crazy:

Nu va dom på skolresa till Kreta, och där smakades det en del, de va fyra föräldrar me, och dom såg nog till att hålla det på en "rimlig nivå" att förbjuda sprit helt och håller skulle nog bara skapat trots:angel:

Men de Filip sa när han kom hem va: ja va näst nyktrast varje kväll, och hon som va nyktrare än jag, drack inget alls!
alltså tror och hoppas jag att inte behållningen av resan skulle bli "spriten".....

* Jenny *
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Jag har en 16-åring hemma som inte heller springer på stan eller super/röker.
Han är inte ett dugg omogen bara väldigt klok, vi har pratat ganska mycket om detta då flertalet i hans numera "gamla skolklass" skulle ha massa partyn och fester i samma veva som de gick ut nian.
Han ser inget nöje i att åka i väg på dessa fester, supa eller råka ut för dumheter.
Han tycker att det är bättre att umgås med de kompisarna som tycker som han.
Den dagen kommer säkert när han vill testa det mesta men jag tycker det är starkt så länge de väntar och avstår, för jag hoppas och inbillar mig att ju längre tid det tar desto bättre kommer det att funka när de provar, att de ska klara av att hantera alkoholen.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Herregud - OMOGEN?! Vad är det för stolpskott som påstår någonting sådant? Det du har är en son som har förstått att folk blir idioter när de dricker och inte vill bli det själv... En son som kan tänka själv och inte bara gör som alla andra. Klappa på honom och säg hur klok han är...
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Att påstå att han är omogen tycker jag är fel .. Han har vänner och kan skilja på rätt och fel.
Jag har en nybliven 16 åring som har skolvänner men inga vänner privat ..inga intressen ,Hon sitter hemma jämt framför tv och datan . Visserligen har hon skaffat sig en pojkvän (sin första) ca 30 mil bort . Det är också oroväckade.....
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Det är klart de säger att han är omogen!
Annars skulle ju folk kunna tro att det är omoget att dricka och röka:eek:
Min son är sexton han har inte heller någon behållning av att vara ute i "svängen" och nog är han mogen alltid!

Man kan ju undra om de som säger att han är omogen med det menar att man man är "vuxen" när man röker och dricker.

Jag tycker att det hör vuxen livet till att kunna välja om man vill röka och dricka men jag skulle inte kalla en sexton åring som är full för mogen!
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

NeaNott skrev:
Det du har är en son som har förstått att folk blir idioter när de dricker och inte vill bli det själv... .

Tyvärr så är det inte min egen son utan en närstående, (Skulle gärna sett att det var min son, för då skulle jag varit väldigt stolt över honom). Jag tror som någon sa att tiden säkert kommer att han vill testa, men ju äldre han är ju bättre är det.
Tyvärr har han ju kommit ifrån sina gamla kompisar pga detta, men han är inte sämre än att han sökt sig till andra kompisar som är mer likasinnade.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Nu ska jag försöka vara en väldigt mogen 16årig flicka och svara på detta då.
Hallelulia!! alla era söner är ju helt underbara! Själv är jag hårt hållen hemmifrån. När jag var 14 ville jag testa och gjorde det, blev påkommen och fick utegångsförbud. Svaret på mina krav var; ja men om du kan gå runt den svenska lagen och ge oss en bra anledning till varför du ska få dricka så go for it! Mina föräldrar hjälpte mig sedan att komma på en bra ursäkt för eventuella påtryckningar (det blev "jag får inte mitt körkort annars"). Det är först nu som jag har träffat en kille som verkligen inte känner något behov av att supa och jag är helt chockad!!
Jag tycker att alla föräldrar som kan hålla sina barn i styr och hålla dem borta från allt skit är värda så mycket beröm! Så även för de barn/ungdommar som håller sig borta från det själv. För faktum kvarstår, vill man ljuga för sina päron och göra saker man inte får så går det att genomföra.

omogen? Not happening!:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

_paniiik_ skrev:
Nu ska jag försöka vara en väldigt mogen 16årig flicka och svara på detta då.
Hallelulia!! alla era söner är ju helt underbara! Själv är jag hårt hållen hemmifrån. När jag var 14 ville jag testa och gjorde det, blev påkommen och fick utegångsförbud. Svaret på mina krav var; ja men om du kan gå runt den svenska lagen och ge oss en bra anledning till varför du ska få dricka så go for it! Mina föräldrar hjälpte mig sedan att komma på en bra ursäkt för eventuella påtryckningar (det blev "jag får inte mitt körkort annars"). Det är först nu som jag har träffat en kille som verkligen inte känner något behov av att supa och jag är helt chockad!!
Jag tycker att alla föräldrar som kan hålla sina barn i styr och hålla dem borta från allt skit är värda så mycket beröm! Så även för de barn/ungdommar som håller sig borta från det själv. För faktum kvarstår, vill man ljuga för sina päron och göra saker man inte får så går det att genomföra.

omogen? Not happening!:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

:bow:
Jag ska visa ditt svar för killen nästa gång jag träffar honom.:)
Det borde ge honom extra råg i ryggen!

Och så :bow: för _paniiik_ som är lika förståndig hon
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Tackar, det värmde:D Måste tillägga att det var till stor hjälp det där med körkortet- att era pojkar klarar av att säga; nej jag vill inte, istället för; nej jag får inget körkort. DET är starkt. Det kan jag nu med, det är bara att säga, nej men jag känner inte för det, men så var det inte innan! Och gud ska veta att jag svor över mina päron som inte fattade skvatt! :angel: men saker ändras med tiden. Och om något år förstår jag säkert varför jag inte får åka på kareokebar i danmark och pierca tungan och åka till hultsfred ;) :D
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Jag var en sådan som inte ville testa på saker och ting i den åldern på grund av omognad och osækerhet. så den varianten finns också.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Jag har aldrig varit intresserad av festande, rökning, sprit, droger, fylla, bryta mot lagen-aktiviteter, och så vidare. Kan i och för sig inte svara för om det är på grund av mognad eller inte, men det har helt enkelt aldrig intresserat mig. Tycker mina polare (både yngre och äldre) som gör sånt, för att vara rebeller och för att det är "coolt att åka ambulans till akuten när man legat och spytt på dass en hel kväll", är totala idioter för att tala klarspråk. Nu är inte jag 16 längre, i och för sig, men jag tycker likadant nu snart 10 år senare, och de få gånger någon bjuder med mig på en fyllefest så känner jag bara bitter avsmak. Det finns ju så himla mycket annat som är kul, som man kan göra både ensam och med kompisar, så varför skulle jag välja att dricka mig aspackad, röka lungorna fulla med "feströk" och vakna upp nästa morgon utan ett enda minne? I någon annans säng dessutom? För mig är det ofattbart att man vill göra sånt. Men återigen, jag kan inte svära på att det har med mognad att göra. Snarare sunt förnuft. Men man kanske behöver ha mognat lite innan man kan avgöra vad som är sunt förnuft och inte...?
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Buttercup skrev:
Jag var en sådan som inte ville testa på saker och ting i den åldern på grund av omognad och osækerhet. så den varianten finns också.

fast det tycker jag ändå visar på mognad. Att du inte kände dig redo, och då valde att avstå.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Gisburne skrev:
Jag har aldrig varit intresserad av festande, rökning, sprit, droger, fylla, bryta mot lagen-aktiviteter, och så vidare. Kan i och för sig inte svara för om det är på grund av mognad eller inte, men det har helt enkelt aldrig intresserat mig. Tycker mina polare (både yngre och äldre) som gör sånt, för att vara rebeller och för att det är "coolt att åka ambulans till akuten när man legat och spytt på dass en hel kväll", är totala idioter för att tala klarspråk. Nu är inte jag 16 längre, i och för sig, men jag tycker likadant nu snart 10 år senare, och de få gånger någon bjuder med mig på en fyllefest så känner jag bara bitter avsmak. Det finns ju så himla mycket annat som är kul, som man kan göra både ensam och med kompisar, så varför skulle jag välja att dricka mig aspackad, röka lungorna fulla med "feströk" och vakna upp nästa morgon utan ett enda minne? I någon annans säng dessutom? För mig är det ofattbart att man vill göra sånt. Men återigen, jag kan inte svära på att det har med mognad att göra. Snarare sunt förnuft. Men man kanske behöver ha mognat lite innan man kan avgöra vad som är sunt förnuft och inte...?

Jag knycker ditt svar, för det är vad jag själv skulle ha skrivit annars. Jag är ju ytterligare 10 år äldre, men jag har aldrig feströkt eller supit ens som tonåring. Och jag sa helt enkelt att jag tyckte det var fånigt. Men jag har alltid gått min egen väg. Och gör det fortfarande. Och jag tycker att det är moget att stå för sina åsikter oavsett om man är 16 26 eller 36.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Jag är 13, snart 14, vägrar dricka och kommer alltid vägra. Jag har mina skäl, privata, som gör att jag aldrig vill dricka. Din son är inte omogen - han är snarare väldigt mogen.

Du som mamma borde vara otroligt stolt över honom och uppmuntra honom att låta bli i fortsättningen också. Han är otrolig, tycker jag.
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Det är i n t e omoget att säga nej till sprut/cigaretter, det kallas mogenhet!
Det är mer omoget att andras föräldrar säger att barnet är omoget och barnslig.

Bara för att deras barn är lagda åt det håller så betyder det inte att allas barn är lagda åt det hållet. All heder till de som vågar säga nej!
 
Sv: Mogen eller omogen 16-åring?

Ännu en sextonåring som droppar in.
Jag vägrar all form av droger (alkohol och cigaretter inkluderas), och blev nyligen bjuden till en midsommarfest där jag visste att det skulle supas, men gick dit, dels p.g.a. påtryckningar, dels för att jag försöker vara öppen och inte uttala mig om saker jag inte känner till. Jag drack inte, alla andra gjorde det dock, o jag kan ju efter den erfarenheten säga ALDRIG mer! Stället såg ut som en svinstia, folk betedde sig som dess inneboende och ja.. en mindre trevlig händelse inträffade också.

Mina kompisar respekterar delvis mitt val att inte dricka, de gånger juag har vairt med då de druckit har de alltid frågat om jag inte också ska ha. Jag tror en del av mina kompisar tycker jag är lite småfeg, pryd m.m. och även att jag troligen kommer bli festapa när jag blir äldre, "för de som inte dricker och testar när de är unga, de är sånna som blir riktigt galna när de blir äldre".
Dock tror jag det är en skillnad där på om barnet är mycket hårt hållit hemmifrån, eller om det är ungens (d.v.s. mitt) egna val att inte dricka. See no point in doing it, so way do it?
Uppmuntra din pojk, det behövs fler som han :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 321
Senast: Imna
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 792
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 328
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp