Varmblod90

Trådstartare
Hej

Jag har funderat om detta med mögel i hösilage. Och det är så att ibland när vi öppnar en bale så kan vi hitta "kakor" av vitmögel och i vissa kan vi hitta små runda pluttar av mögel. Och dem sitter inte som "kakor" utan dem sitter på höstråna. Dem kan vara så små att man ibland inte se dem. Och så är våran ny öppnade bale.
Så min fråga är:
Om man skulle missa att hitta dessa pluttar av mögel så att hästen råkar få det, kan dem ta skada av det då??
Där vi köper balarna ifrån är en bonde som har kor och han sa till oss att vitmögel är inte farligt med däremot ska man akta sig för grönmögel. Stämmer detta för hästar oxå eller är det bara för kor??

Balen är i övrigt mkt fin förutom möglet som kan dyka upp lite varstans, det luktar ljuvligt och själva möglet luktar inte mögel så att säga.

Mkt tacksam för alla svar:bow:

PS, hoppas ni fattar vad jag menar med "kakor" ;)

Sv: Mögel...

Det är inte jäst då ?

Men ang mögel, mögel är mögel och det kan visa sig i många olika färger och former...I djurskyddslagen står det att fodret ska vara av god kvalitet och att det ska vara tjänligt. Foder med synligt mögel kan inte anses vara något av det! Finns synligt mögel i en bal, är risken stor att det även finns mögel i andra delar av balen.

Svara till båda:

Hur ser man om möglet är jäst??
Som sagt detta fick mig att få en tankeställare när jag såg dessa vita små pluttar. Om man tar fram ett höstrå som har ett sån plutt på så kan man ta fingertoppen och ta bort det och det påminner lite om mjöl när man ser det på fingret. Det luktar ingenting. Som det vanligtvis brukar göra. Jag känner med en gång om det finns mögel i balen när man håller på att öppna den.
Den bilden som fanns i länken så ser det inte ut. Under står det att mögel är luddigt, och detta är inte luddigt. Om ni tänker att man stänkt vit färg på en vägg så blir det en massa vita små pluttar, så ser det ut.

Här hittade jag en bild på det från den länken du skickade. Vad jag förstår där ifrån så är det inte farilgt att utfodra det..Naturligtvis tar jag bort dessa vita pluttar, så ingen missuppfattar. Min fråga var bara ifall dem kunde ta skada ifall det råkar hänga med en och en annan plutt.
http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Senast ändrad:

Om det är jäst du menar, är inte jästen i sig farlig (i måttliga mängder, vad jag förstår fodrar ni inte med de jästanlupna partierna).

Dock indikterar jästförekomsten att något inte fungerat 100 % i balen. För mig är det en varning att kontrollera extra noga, att rapportera till producenten så denne kan utreda vad som inträffat.

Precis jag slänger det som har vita prickar på. Och även lite till för att försäkra att allt är borta, men det kan ju ända att en och en annan plutt hänger med ändå. Jag har nu i eftermiddag suttit och kontrellerat balen och jag har tagit bort alltihopa(hoppas jag) jag hittade inget mera i alla fall. Balen ser verkligen jättefint ut, den är väldigt torr och luktar ljuvligt gott, nästa så jag vill äta det:p
Tack så mkt för hjälpen:bow:

jäst och mögel finns överallt, annars är det sterilt. tex bestrålat.
men det skall inte lukta eller synas då är del alldeles för mycket för att vara nyttigt. nu är jag ingen expert på detta men det finns mögelsporer överallt. bara som kuriosa
det finns säkert någon som kan detta bättre på forumet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Har fått hem 3 balar hösilage, som alla varit fulla med vitmögel när vi öppnat de. Alltså alla 3 balar. Hur kommer det sig att det...
2
Svar
20
· Visningar
6 206
Senast: Flaekja
·
Foder & Strö Har en "inneboende" i våran lösdrifthage, ägaren till denna hämtade hem en hösilagebal i veckan. Öppnade den nu och den luktar helt ok...
Svar
19
· Visningar
4 582
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka