Modiga hingstar?

Sv: Modiga hingstar?

Tack för svaret, och jo jag förstod dig första gången :D men det var fler som sa liknande saker o då blev jag litta nyfiken om ni skulle uttrycka samma sak!

Libero H lämnar väl ganska tunga "klumpiga" avkommor... kan ha helt fel har bara fått det intrycket efter ha sett några...

Jätte nöjd med min Lux Z avkomma i vardags är han alltid jättemodig bara att vänta och se om han kan förvalta det i hoppningen också....

Min Orlando avkomma är också jätte modig och framåt i vardags som någon annan skrev fölet gick först och mamman gick efter, så var hon också som föl men nu som 3 åring upplever jag henne som mer försiktig då det gäller hoppningen...... har verkligen super fin teknik men lite mer Ladylike om jag uttrycker mig så i hoppnings aspekten.... önskar lite mer nu fan gör vi det här....

Hänger ni med på vad jag menar????

Libero H lämnar väl ganska tunga "klumpiga" avkommor... kan ha helt fel har bara fått det intrycket efter ha sett några...

Jätte nöjd med min Lux Z avkomma i vardags är han alltid jättemodig bara att vänta och se om han kan förvalta det i hoppningen också....

Min Orlando avkomma är också jätte modig och framåt i vardags som någon annan skrev fölet gick först och mamman gick efter, så var hon också som föl men nu som 3 åring upplever jag henne som mer försiktig då det gäller hoppningen...... har verkligen super fin teknik men lite mer Ladylike om jag uttrycker mig så i hoppnings aspekten.... önskar lite mer nu fan gör vi det här....

Hänger ni med på vad jag menar????

har du nån bild på dina pållar?Ridit Lux Z helbror nån gång.Helt underbar häst med lååånga ben o underbart temperament!

Ja det har jag.. ar nu i Irland men ska forsoka lagga ut nagra da jag kommer hem... Min avkomma ar valdigt lik sin pappa men med stjarn istallet for blas...

Vi har två avkommer efter Elmshorn. Den ena stoet (mamman) hade ganska mkt humör och tuffhet i sig, vilket speglar i avkomman lite väl mkt, en mkt tuff häst att ha att göra med (6 år).

Det andra stoet (mamman) hon hoppade som en gud med hade mkt vekt huvud. Hon hade dåligt självförtroende när hinderna blev högre, gjorde hon en rivning så blev hon tveksamm till nästa språng, så denna hästen rev sällan.
Hennes avkomma (3 år) har fått sin mammas mjuka sinneslag men ett tuft huvud. På 3 års testet var hon väldigt trött när hon skulle hoppa den högsta höjden. Hon komm fel på hindet och rev grovt, andra gången klämde hon i för kung och fosterland för att undvika att riva, och fast hon var trött och slagit i bommen hårt så tvekade hon inte en sekund.

Så av två avkommer har vi två tuffa hästar, dock med olika sinnelag. Men vi är helnöjda med våra avkommer.

så har jag upplevt mitt sto också att hon har super teknik och hoppar som en tiger men skulle hon råka vara i ett hinder tappar hon självförtroendet nu var det ju ett tag sedan jag red mamman, kanske detta är hemskt att skriva men jag vet ju faktiskt inte vad som har hänt med mitt sto innan jag köpte henne... kanske finns en anledning till att hon alltid förlorade självförtroendet efter en rivning och det kanske inte berodde på hennes stam men det är ju bara spekulationer...

letade efter några fina bilder på min lux z avkomma men han har växt så konstigt över sommaren och var ju ranghögst i hagen så har en massa sår kunde ju aldrig ge med sig,,,, typiskt...

Någon som har börjat tänka på hingstar till nästa år??? jag har tre stån e: Calido kvar efter året betäckning så det blir väl Calido till (Landlord-Marco Polo) stoet, hoppas hon tar sig...

har någon här erfarenhet av Cardento??? eller Click and Cash?? några spekulationer om varför just dessa två hingstarna valdes till ett väldigt känt sto???

Tyckte inte att Chacco-Blue verkade vara så tung, maffig och hingstigt utseende men tung???

har någon här erfarenhet av Cardento??? eller Click and Cash?? några spekulationer om varför just dessa två hingstarna valdes till ett väldigt känt sto???

Cardento har ju varit nästan outstandig i Svensk avel de sista åren vad gäller avkommor placerade i avelschampionat och i Falsterbo...

Han börjar ha en hel del avkommor nu i Svårklass trots sin relativt unga ålder som avelshingst i Sverige.

Han verkar ha passat de Svenska stona bra, samt att han nu är oerhört attraktiv utomlands... Det verkar vara lätt att sälja avkommor efter honom som har presterat bra i unghästtävlingar.:)

Tyckte inte att Chacco-Blue verkade vara så tung, maffig och hingstigt utseende men tung???

Har sett honom flera ggr utomlands på tävlingar och ja, han är stor, lång och tung... Passar nog väldigt bra på rena fullblodsston! Men han hoppar fantastiskt bra! Superteknik både fram och bak och verkar ha ett stort Scope.

Men han rids av en superduktig ryttare och han är skarpt uppbetslad...:)

Missade att han var skarpt betslad, pratade med en tjej som öste så mycket beröm över honom men valde till slut bort honom. Tyckte inte att han passade mitt sto och modellen var en utslags faktor inte för att jag tyckte att han var så tung utan mest för att han verkade vara så lång i kroppen...

mmm Cardento har verkligen gett mycket bra, har dock fått intrycket av att de utvecklas sent... sett flera avkommor som fått omdömet att de är sent utvecklande. tycker också att Cardento ser lite klumpig ut, inte på hoppbanan direk utan mer extriört... några kommentarer på det? lämnar han modiga avkommor?

Cardento har verkligen gett mycket bra, har dock fått intrycket av att de utvecklas sent... sett flera avkommor som fått omdömet att de är sent utvecklande. tycker också att Cardento ser lite klumpig ut, inte på hoppbanan direk utan mer extriört... några kommentarer på det? lämnar han modiga avkommor?

Många avkommor är sena i sin utveckling men kommer igen på slutet:laugh:

Avkommorna ser olika ut både till storlek och färg, där mammorna också kan sätta sin prägel.

Många har en gemensamn nämnare, dom vill hoppa, dom kan hoppa och dom är modiga, många kan ridas av amatörer pga sim modighet och hopppvilja. Sen för att lyckas hela vägen upp till plac i årgångschampionat etc då behöver nog de allra flesta hästar ett proffs på ryggen:)

Cardento själv kan knappast kallas klumpig exteriört.. Han är ju en modern, högställd, ädel hingst med dtort fullblodsinslag. Hans exteriör är kanske neg att han har en något lång rygg och är öppen i sin länd vilket gör att det tar längre tid att bygga upp och muskla en sådan häst.

Men har man ett sto med bra exteriör så är det en liten nackdel i det stora hela...

Mitt sto hade 39p på den gamla skalan och avk har fått helt ok ext poäng.

Jag har fött upp 4 st e. Cardento, varav 3 är i livet, jag är nöjd med alla!

Senast ändrad:

roligt att det har gått så bra för dig... klumpig är kanske fel ord men jag tycker faktiskt att han är ganska ful, förlåt alla tår som fick en klumpig Johanna på sig. men jag kan inte förneka att hans resultat är utöver det vanliga... kul att höra att han lämnar mod också... får kanske svälja mina ord och betäcka med honom nästa gång....

här hittade jag i alla fall några bilder på min Lux Z avkomma.. hoppas man får lägga upp bilder här, är faktiskt inte säker....

6296_126442920090_572305090_3438181_8197944_n.jpg

6296_126448430090_572305090_3438348_1889810_n.jpg

2902_96750540090_572305090_2905227_2478812_n.jpg

Har tyvärr inga bra pics men ni kanske får en idé, negativt med honom är att han har en ganska bred ansatt hals och har som sagt växt ojämt, han är den bruna föresten.

roligt att det har gått så bra för dig... klumpig är kanske fel ord men jag tycker faktiskt att han är ganska ful, förlåt alla tår som fick en klumpig Johanna på sig. men jag kan inte förneka att hans resultat är utöver det vanliga... kul att höra att han lämnar mod också... får kanske svälja mina ord och betäcka med honom nästa gång....

här hittade jag i alla fall några bilder på min Lux Z avkomma.. hoppas man får lägga upp bilder här, är faktiskt inte säker....

6296_126442920090_572305090_3438181_8197944_n.jpg

6296_126448430090_572305090_3438348_1889810_n.jpg

2902_96750540090_572305090_2905227_2478812_n.jpg

Har tyvärr inga bra pics men ni kanske får en idé, negativt med honom är att han har en ganska bred ansatt hals och har som sagt växt ojämt, han är den bruna föresten.

Vilken intressant stam!! Var ska du visa honom?

efter han ser ut som han gör just nu med alla bett, sår och tyvärr för mager efter betet är jag inte säker... håller på att fodra upp honom så vi får se men Linköping tror jag är den som är aktuellt då jag bor i karlstad.

tack föresten :D

några fler modiga hingstar som ni kan rekomendera?? Så bl.a nimmendor lämnar mycket mod någon mer???

efter han ser ut som han gör just nu med alla bett, sår och tyvärr för mager efter betet är jag inte säker... håller på att fodra upp honom så vi får se men Linköping tror jag är den som är aktuellt då jag bor i karlstad.

tack föresten :D

några fler modiga hingstar som ni kan rekomendera?? Så bl.a nimmendor lämnar mycket mod någon mer???

jag funderar lite på for pleasure...han har ju själv presterat mkt!

mmmm... for Pleasur har ju presterat otaligt mycket själv, men inte sååå storm förtjust i de fölisar som han har lämnat... Har du någon egen efrarenhet av honom???? :)

mmmm... for Pleasur har ju presterat otaligt mycket själv, men inte sååå storm förtjust i de fölisar som han har lämnat... Har du någon egen efrarenhet av honom???? :)

nä ingen direkt jag kan komma på, jag fundera på furioso som jag sett o har en häst med det blodet som e tevliga, men så kom jag ist tänka på indoctro!Hans son orame såg jag i falsterbo.Härlig häst!De avk jag sett på bredders har haft härlig utstrålning så även hans son new balance avkommer:)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka