Modifiering av galoppsadel

Skaune

Trådstartare
Ni som har modifierat galoppsadlar för att sedan kunna ha dem till monté. Hur har ni gjort, är det någon som har en bild? Och vad kostade det?

/Ridtjej under upplärning

Sv: Modifiering av galoppsadel

Ryttaren som rider mina i löp har en galoppsadel (är jockey i grunden). Han har tagit en nosrem och låtit den gå in i "hålen" där stigläderna sitter fast, dragit den under bommen och ut genom andra stiglädershålet och knäppt ihop. Där fäster han käken. Öglorna som finns på galoppsadlarna håller tydligen inte alltid för hästar som rycker i käken men detta var en stabil "uppfinning.

Tror att han sytt fast hos sadelmakare fäste för ryggstycket.

Jag är oxå under uppträning!!! Precis börjat montekurs, kanske vi går i samma kurs?

Ah smart lösning för käken. Tack för tipset.
Jag var på introduktion på Jägers i onsdags... det finns väl inte mer än en kurs så det var säkert samma som vi var på.

För svanskappan har de borrat två hål längst bak på min galoppsadel och dragit igenom ett snöre. :eek:

Men det funkar faktiskt jättebra. Tyvärr hänger sadeln oanvänd just nu, men vem vet? Ryggpållan verkar bli bra och jag håller på och siitter in min treåring nu. :D

Det låter ju lite våldsamt mot sadeln.

Till alla: Svanskappan är tänkt som "mothåll" till käken va? (Är verkligen nybörjare på detta...) Vad är det tänkt att den ska ha för funktion om inte käk används i så fall. Galoppörer funkar ju bra utan svanskappa...

/Skaune som har en massa dumma frågor att ställa...

Min galoppsadel är en gammal sak som ser ut att vara tagelstoppad eller nåt. ;)

I monté är käken obligatorisk åtminstone vid bilstart, annars så har du alldeles rätt, en häst kan lägga sig rätt tungt i käken och då kan sadeln åka fram.

Det vet jag av egen erfarenhet sen min förra montékarriär då det behövdes en häst med travarstam och att man var över 15 och hade körlicens inom ponnytravet för att starta. :eek: :o

*KL*
Nu kom jag på en sak till att fråga:
Vid in-/utvägning, räknas brösta och svanskappa till sadeln då? Ska även nummervojlock och andra underlägg räknas med i vikten också?

Skaune som antagligen snart har fler frågor på lut... kanske borde spara en del av dem till nästa kurstillfälle...

Skaune skrev:
*KL*
Nu kom jag på en sak till att fråga:
Vid in-/utvägning, räknas brösta och svanskappa till sadeln då? Ska även nummervojlock och andra underlägg räknas med i vikten också?

Skaune som antagligen snart har fler frågor på lut... kanske borde spara en del av dem till nästa kurstillfälle...

Det som sitter på sadeln tar du med, alltså svanskappan, vojlock och pad, eller vad du nu har under sadeln... Bröstan ska väl egentligen sitta kvar på hästen. När det gäller nummervojlocken så brukar jag låta den sitta kvar under sadeln efter loppet, men en del rycker bort den (de som väger lite för mycket då...!)

kotten skrev:
Det som sitter på sadeln tar du med, alltså svanskappan, vojlock och pad, eller vad du nu har under sadeln... Bröstan ska väl egentligen sitta kvar på hästen. När det gäller nummervojlocken så brukar jag låta den sitta kvar under sadeln efter loppet, men en del rycker bort den (de som väger lite för mycket då...!)
Förbygel/brösta SKALL vägas. Detta har jag kollat med STC då det rått delade meningar mellan vägningspersonalen på olika banor.
Det man väger ut med innan loppet skall även vägas in med efter loppet. Jag vet också att många tar bort vojlocken men att det skulle vara för att den blivit för tung efter loppet var ju ett knepigt skäl. Hästen har ju ändå burit på den vikten... och för ryttarens del är det väl bättre att ha lite marginal om man väger lite.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 274
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar