Moderlös fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare asdf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 782
A

asdf

Är det någon som har erfarenhet av hur man föder upp ett föl utan mamma?

Är det någon som har erfarenhet av att föra samman ett moderlöst föl med ett annat sto som EJ har förlorat sitt föl? Hur pass sent kan det isådanfall göras?

Just nu finns det nämligen en liten moderlös fölunge utan mamma och utan amma.

Tacksam för era erfarenheter

Sv: Moderlös fölunge

Så här sent på säsongen är det ju nästan omöjligt att hitta en nyfölad amma.
Däremot borde det kunna gå att få tag på ett sto, som är högmjölkande, snäll och som fölat runt april.
Då kan man i en övergångsperiod ha två föl på henne, och om nån månad så sakteliga avvänja det äldsta fölet.
Fast då gäller det att du har kontakter, som har kontakter osv.
Många kan nog tycka att de inte har lust att ställa upp på såna här situationer.

Ja usch det är ju alldeles för sent på säsongen det här. Fölungen matas nu på flaska och det går bra, men sällskapet... en så liten varelse borde inte behöva vara så ensam.

Det finns äldre ston som är väldigt mammiga, så även om de inte har egen mjölk kan de tänka sig att adoptera andras föl. Du kommer att även fortsättningsvis få ge fölungen mjölkersättning men den präglas inte lika mycket på människor när en annan häst tar hand om den.

Vad har hänt med mamman och var finns fölet? :(

Jag har, mitt föl försköts av sin mamma och trots idoga försök ville hon inte acceptera honom , vi fick tag först i en amma , men det gick inte alls och vi var förvivlade , prövade några dar senare med en annan amma och efter ca 2 dygns kämpande tog hon honom till sig. Biologiska mamman fanns hela tiden kvar i stallet!
Alla våra ansträngningar finns att läsa i en egen tråd här på buke om du söker. Är så glad att vi fick tag i en amma, maten had ju gått att lösa , men det sociala. Han var/ är efter 10 dagars nappande väldigt präglad på människor , kan inte ens föreställa mig hur odräglig han hade varit om han inte fått en "mamma"
Vad har hänt i ert fall?

Ja usch det är ju alldeles för sent på säsongen det här. Fölungen matas nu på flaska och det går bra, men sällskapet... en så liten varelse borde inte behöva vara så ensam.

Var bor du?

När jag var yngre hade jag ett sto som dog när fölet var en månad. Fölet flaskmatades och fick en ny mamma. Den nya mamman hade inte haft föl det året. Mamman var shettis och fölet varmblodigtravare.
Shettismamma skötte sin fölis precis som vilken mamma som helst skulle ha gjort. Hon var en gammal rutinerad dam så fölisen fick en god uppfostran och blev inte så bufflig som vissa flaskföl kan bli.

Men det såg väldigt roligt ut med en liten mamma och en stor fölis. :D

Det finns äldre ston som är väldigt mammiga, så även om de inte har egen mjölk kan de tänka sig att adoptera andras föl. Du kommer att även fortsättningsvis få ge fölungen mjölkersättning men den präglas inte lika mycket på människor när en annan häst tar hand om den.

Vad har hänt med mamman och var finns fölet? :(
Här finns ett exempel på ett sto som hade föl för två år sedan, som utan att blinka adopterade ett något mindre föl...
mimmiochisessa1.jpg

SÅ ja, jag har viss erfarenhet...

Mitt sto som var 2,5-år tog hand om ett avvant föl. Hon fick t.o.m dia (fast det fanns ju så klart ingen mjölk) Hon ska nu få ett eget föl (min häst alltså) hoppas att hon blir en lika bra mamma som extra-mamma;)

Fölet är inte mitt utan jag är föredetta ägare till hans, otroligt vackra och fantastiska mamma. Jag sålde vidare henne för några år sedan. Hon blev sjuk i fång innan fölningen och det fanns inget alternativ än att ta bort henne, det gör otroligt ont i mig att hon är borta efter alla våra år tillsammans... men samtidigt så är det en stor lättnad att hon slipper lida. Fölet är två veckor och har varit utan mamma i en vecka. Jag kan riktigt se hennes själ leva vidare i honom och det gör mig väldigt bekymrad för hans välbefinnande.

Jag vet inte riktigt hur hennes nuvarande ägare ställer sig till att föra ihop honom med ett annat sto... jag tror att de är lite rädda för att det ska gå fel, att han ska bli sparkad osv vilket förstås vore gräsligt. Han har sällskap av en shettisvalack som är jättesnäll, men fölet tyr sig inte riktigt till honom. Han verkar snabbt bli väldigt präglad på människor. Jag vet att ston kan ta till sig föl som tom är avvanda eftersom hans mamma gjorde det en gång och lät ett avvant föl tutta. Något sådant vore perfekt... att han kan fortsätta äta mjölk på flaska, men samtidigt ha "tutt tillgång" och sällskap. Om han nu skulle förstå nog för att försöka.

Fölet finns i Västerås.

Kontakta de större stuterierna runt omkring.
De kanske vet nåt sto som skulle passa.
Själv skulle jag inte tveka att låta nåt av mina ston just nu har jag ingen lämplig) hjälpa till i en sån här situation, om jag kände ägaren.:angel:

Problemet är just som du själv skriver "de är rädda att fölet ska bli sparkad". Är man så överbeskyddande så kan det vara svårt att komma överens med en van uppfödare.
Inte för att vana uppfödare tar stora risker, utan för att de vet vilka risker som är värda att ta.

Jag ser ett betydligt större problem med ett föl som inte lär sig hästsignalerna.

Det bästa för fölet är ju att få en mamma så klart!!!!!!!
Har varit med om det en gång tidigare då vårt sto miste sitt föl på djursjukhuset och i en annan box stod där ett föl som mist sin mamma. Självklart testade vi att föra samman dessa och allt gick bra.. Ring runt, gå ut i radion ni hittar säkert en bra lösning.. Det bästa är ju om stoet kan ge mjölk till fölet...

KL.
Vet ett ardenner föl som miste sin mamma. Han fick en ny liten mamma. Ett russ sto. Men det funkade det med. Han kom på ganska snabbt att han skulle köra lamm modellen då han skulle dia då han blev större.

Kolla på länken:

http://www.asvh.se/avel/fol.htm

Ta kontakt med de kontaktpersonerna där. De kan ge dig vägledning.
V
i har ett moderlöst föl i vårt stall. Hon är 4 mån nu och mår jättebra!Vi har inte lyckats hitta en amma för hela tiden (amman som hittades sinade på mjölken till slut), så hon har blivit uppfödd på mjölkersättning för föl större delen av tiden. Det funkar bra men kräver tid.

Lycka till!

Glömde nämna att hon har en adoptivmamma, ett ponnysto, som tagit sig an henne och uppfostrar henne till att vara häst. Hon är ett halvblodsföl - men det funkar ypperligt.

Hej !

Fick själv i år ett föl utan mamma. Hon fick förlösas med akut kejsarsnitt då hennes mamma blev dålig. Tack vare min kanon duktiga veterinär har vi i dag ett fantastiskt litet stoföl :)

Jo hon blev då ett flaskföl men fick dock ändå en fostermamma (som hade tappat sitt eget föl för två månader sen. Dock hade hon inge mjölk kvar att ge).
Vi började med att sätta stoet i boxen brevid då föet var knappt en timma gammal. Stoet började direkt prata med fölet så vi flyttade in henne till fölet på en gång. Hon tog sig snabbt an fölet men tillät henne inte att prova dia. Idag är hon lite mer än två månader och går i hagen med sin fostermamma & andra föl. Matningen sköter vi fortfarande om men den sociala biten som är så viktig har stoet tagit hand om på ett kanon sätt. Hennes riktiga mamma kan vara stolt över sitt fina föl :love:

Bilder: http://www.stallwf.se/kenlyns_treasure_gall.htm

Det svåra tycker jag om man inte hittar ett sto som kan ta hand om det sociala är att dom oftast blir väldigt bråkiga & tappar respekten för människor. Man tycker synd om dom för att de har tappat sin mamma och glömmer bort att "uppfostra".

Lycka till med fölet & försök hitta ett sto som kan ta hand om den även om ni får sköta matningen.

Mvh / Madde

Det svåra tycker jag om man inte hittar ett sto som kan ta hand om det sociala är att dom oftast blir väldigt bråkiga & tappar respekten för människor. Man tycker synd om dom för att de har tappat sin mamma och glömmer bort att "uppfostra".
Det handlar inte så mycket om att "glömma uppfostra", utan helt enkelt att fölet inte har någon som lär det att vara en häst och bete sig som en häst.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 014
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka