Moderkaka framvägg/bakvägg?

Gnarpis

Trådstartare
En undran slog mig precis när jag läste en annan tråd:

Vad betyder det att moderkakan ligger i framvägg alt. bakvägg?

Tydligen ligger min i framvägg och jag läste nånstans att man inte känner av bebisen då! Men jag har känt av bebisen sen 19:e veckan (är nu i 28:e). Den blir vildare och vildare och brukar sparka pappan på kinden när han ligger och pratar med den :love:
Det syns alltså också väldigt tydlig när den lever om!

Sv: Moderkaka framvägg/bakvägg?

Många säger att det kan vara svårare att känna de första sparkarna om moderkakan sitter i framvägg. Jag har haft både och och kände ingen större skillnad, kände tydliga sparkar i vecka 16 även med dottern då moderkakan satt fram.

Skillnaden tycker jag är att den här gången, när den sitter i bakvägg, är att nu när bebisen är stor känns det verkligen att det bara är lite hud och hinnor emellan när den rör sig, man ser verkligen fötter och knän och allt som sticker ut :D Riktigt så var det inte de andra gångerna, då fanns det ju lite extra "stoppning" på åtminstone en del av magen.

jag har min i framvägg o jag har haft väldigt svårt att känna bebis tydligt...
känns nästan bara när jag ligger ner...
o då är jag ändå i v30 nu...

trodde att jag hade en lugn bebis men på UL o CTG har hon fart runt som en vilde...

fast jag va ju lite rund innan, så har väl dubbla skydd...:angel:

Moderkakan i framvägg gör ju att den får ta emot slag mot magen utiftrån och inte fosterhinnan med dämpande fostervatten.

Jag hade moderkakan i framvägg med Rasmus och kände och såg tydligt alla hans rörelser.
phpvjwroe.jpg

Jag har också min moderkaka i framvägg. Jag är ju i v.27 och jag känner sparkar väldigt tydligen endå. Har gjort det sen v. 16-18 någon gång.

Jag har bara haft moderkakan i framvägg men då har jag ändå känt fosterrörelser från vecka 14-15. :)

Jag hade moderkakan i bakvägg och kände första rörelserna runt v 14 och första tydliga buffen mot magen i v 15. Kunde senare i graviditeten se fötter och händer som töjde, skithäftigt! Det var också väldigt lätt att känna hur MY låg, jag kunde liksom ta tag runt rumpan och vicka lite fram och tillbaka på den!

//Julia

Kunde senare i graviditeten se fötter och händer som töjde, skithäftigt! Det var också väldigt lätt att känna hur MY låg, jag kunde liksom ta tag runt rumpan och vicka lite fram och tillbaka på den!

//Julia

Var det skithäftigt första gången du såg det? Jag har vissa fobier för det där!:eek:

Tror du man kan se det när man har moderkakan i framvägg?

Jag såg inga konturer av händer och fötter, kanske beror på bildkvalitén, men rörelserna i magen ser jag på min mage också, som sagt så brukar pappan få sig sparkar på sin kind, det var mest själva konturerna jag undrade över!

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 332
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 158
Senast: Nominous
·
J
Gravid - 1år Fortsätter med mitt anonyma nick ett tag till. Jag har ett tag trott att jag har varit gravid, men det verkar inte vara så. Jag bara...
Svar
19
· Visningar
16 352
Senast: jolly_jolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka