Moderata rasister avslöjade

På samma sätt kallar många mörkhyade människor både sig själv men även andra liknande för neger, skulle jag ta ordet i munnen så betraktas jag raskt som rasist.

Ang negerboll så må det vara förlegat, men när jag åt den första för sisådär 50 år sedan så fanns absolut ingen anknytning till någon människa, de kallades helt enkelt så redan av tillverkaren.

Det handlar inte om rasism, det handlar om människosyn. Det finns ju de som ansåg att Hitler var ett geni på sin tid, ganska få går runt och gnatar om det fortfarande, bara för att det var ok 1940...

Anledningen är lättbegriplig.
Ordet Zigenare har använts av omgivningen för att beskriva folkgruppen.
Romer är vad de själva kallar sig och vill bli kallade.

Om jag förstått rätt har ordet zigenare använts i nedlåtande syfte, men ordet romer har inte samma klang?

När jag var liten så var det okej att säga neger om svarta människor från Afrika.
Det var inget nedsättande i det utan betydde just svart människa från Afrika.

Jag visste inte ens vad det var förrän jag var runt 10, då såg jag en mörkhyad person och det var spännande då det var en arbetskamrat till min mamma.

Det handlar inte om rasism, det handlar om människosyn. Det finns ju de som ansåg att Hitler var ett geni på sin tid, ganska få går runt och gnatar om det fortfarande, bara för att det var ok 1940...

Ok vad du alltså menar är att det är ok för en mörkhyad person att se på sig själv så, men det är inte ok att du och jag gör det?

Ok vad du alltså menar är att det är ok för en mörkhyad person att se på sig själv så, men det är inte ok att du och jag gör det?

Ja men självklart är det väl skillnad.
Bara för att en överviktig person med självdistans benämner sig själv som "tjockis", betyder det väl inte att du gör samma sak då du pratar om personen?

Ja men självklart är det väl skillnad.
Bara för att en överviktig person med självdistans benämner sig själv som "tjockis", betyder det väl inte att du gör samma sak då du pratar om personen?
Men här så sätter du en värdering på benämningen.
"Svart person från Afrika" innehåller ingen värdering det är en beskrivning.
Om någon beskriver sin kultur som "Vi Zigenare gör/tycker/vill [valfritt]" så är det också bara ett namn på en grupp helt utan värdering.

• Gilla
Reactions: Boj
Det är väl inte så konstigt, egentligen? Jag kan kalla mig själv korkad, idiot eller liknande när jag anser mig ha anledning, det betyder inte att jag uppskattar att höra det från andra.

Nej men fortfarande tycks det vara ok för en mörkhyad person att kalla en annan mörkhyad för neger, var ligger logiken?

Nej men fortfarande tycks det vara ok för en mörkhyad person att kalla en annan mörkhyad för neger, var ligger logiken?
Nej, det är det inte. Jag känner flera mörkhyade som inte uppskattar att bli kallade neger, oavsett vem som säger det. Mörkhyade är för övrigt INDIVIDER precis som vita och därför har alltså inte alla samma åsikt om allt.

Och jag kan för mitt liv inte fatta att den här jävla diskussionen fortfarande pågår år tjugohundrajävlafjorton.

@niphredil därför att det är så otroligt viktigt att få använda ett så otroligt fint ord som negerboll. :banghead:

"Va, vad ska vi kalla den då? Chokladboll? Kokosboll? Helt sjukt, det låter ju som om det vore en bakelse med choklad. Negerboll är ju mycket mer passande!"

:rofl:
Ja men jag blir så jävla matt! :banghead: Allt detta gnäll från vita över att de inte borde använda ord som kan uppfattas som stötande, "buhu stackars mig jag får kritik när jag använder ord som uppfattas som stötande av väldigt många människor, ynk ynk".

En vacker dag kommer jag kasta ut datorn genom fönstret när den här förbannade diskussionen med alla dess förbannat dåliga jävla argument dyker upp för den miljonte gången på det här forumet.

Jag tycker personligen att det är det kul att det är Bojs "negerboll" ni hänger upp er på när det hela handlar om en M politiker som uttalat sej "nedlåtande" om invandrare... Är imponerad över att Sjöberga inte hoppat in och kastat ruttna ägg över RASISTpartiet Moderaterna , det går säkert att tolka nåt de skrivit rasistiskt och främlingsfientligt... Letar man tillräckligt länge och vänder det till sin egen åsikt så ...

Men nej då.. det här va ju en "enda" stackare som bara råkade säga fel sak för de finns ju inga rasister i andra partier .....

Och innan det här dyker upp (i den här diskussionen också...) så klipper jag in från kommentarerna under @CillaW s länkade berättelse också:

"När jag var yngre berättade jag "negerhistorier" som jag lärde mig av andra med skämt om stora läppar och annat. Jag åt negerbollar och kallade dem vid det namnet. Överlag så använde jag samma ord, uppförde mig på samma sätt, och försökte även se ut om de i min omgivning. Det beror på att jag visste inget annat, jag hade inga andra referensramar.

När jag växte upp och förstod den lite mer komplexa bild av världen som kommer med mognad och kunskap, hamnade jag i en värld där jag insåg att mycket av det som jag tidigare tagit för självklart inte är OK. Inte för att ord, uttryck, traditioner var menade att vara diskriminerande, utan för att deras ursprung inte är OK. "
(skrivet av samme författare)

Mao: kom inte dragandes med "Jag gick minsann högstadiet ihop med en svart kille, och han sa också negerboll, så då bevisar det att det a)heter så, och b)svarta tar inte ett dugg illa upp!", så är det sagt...

Jag tycker personligen att det är det kul att det är Bojs "negerboll" ni hänger upp er på när det hela handlar om en M politiker som uttalat sej "nedlåtande" om invandrare... Är imponerad över att Sjöberga inte hoppat in och kastat ruttna ägg över RASISTpartiet Moderaterna , det går säkert att tolka nåt de skrivit rasistiskt och främlingsfientligt... Letar man tillräckligt länge och vänder det till sin egen åsikt så ...

Men nej då.. det här va ju en "enda" stackare som bara råkade säga fel sak för de finns ju inga rasister i andra partier .....

Som i alla andra diskussioner är du mer än välkommen att prata om TS-ämnet hur mycket du vill, men kritisera andra för att tråden gått in på ett sidospår är minst sagt poänglöst.

Ingen har för övrigt påstått att det inte finns rasister i andra partier än SD! Det är däremot en jäkligt stor skillnad på att vara ett i grunden rasistiskt parti, och att ha partimedlemmar som är puckon/skitstövlar.

@corzette Jag bemöter det jag tycker är dåliga/märkliga argument i tråden. Att det finns politiker som gör och säger dumheter är inget nytt, läser man tidningen vet man att sånt försiggår.

Jag å min sida tycker att det är intressant att i till och med en tråd om att en moderat politiker skrivit rasistiska saker så ska folk försvara sin egna rätt att kalla folk för neger. Vad är grejen liksom?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka