Moderata rasister avslöjade

Jag å min sida tycker att det är intressant att i till och med en tråd om att en moderat politiker skrivit rasistiska saker så ska folk försvara sin egna rätt att kalla folk för neger. Vad är grejen liksom?
Det är att vilja förklara att det kan vara svårt att alltid säga rätt för dagen när man sedan tidigare haft ett annat ord som då var rätt.
Språket förändras och det kan vara svårt att komma ihåg det i alla lägen.

Hälsningar Stofilen

Löfven har sagt zigenare, och Åbjörn har använt ord som drägg, lata och arbetsskygga. Jag känner ju inte att dessa två kan likaställas, även om ordet zigenare är en förlegad benämning så får du ursäkta men jag ser inte det som något rasistiskt. Generaliserande ja, eftersom den drar ihop alla romer i en och samma grupp oavsett varifrån de kommer.
Vadå ursäkt? Jag frågade ju om Löfven kallats rasist eftersom jag inte sett det: Har Löfven påståtts vara just rasist? Han har använt en förlegad och nedsättande benämning, är vad jag sett.

Nej, det är det inte. Jag känner flera mörkhyade som inte uppskattar att bli kallade neger, oavsett vem som säger det. Mörkhyade är för övrigt INDIVIDER precis som vita och därför har alltså inte alla samma åsikt om allt.

Och jag kan för mitt liv inte fatta att den här jävla diskussionen fortfarande pågår år tjugohundrajävlafjorton.

Jag la just ifrån mig Americanah för att surfa lite och öppnade den här tråden. Fatta hur det känns.

Det går inte att skriva i den utan att bli bannad. Så jag låter bli, den är inte värd en banning.

Nej men fortfarande tycks det vara ok för en mörkhyad person att kalla en annan mörkhyad för neger, var ligger logiken?
Det har jag aldrig någonsin upplevt.
Och då så umgås jag med många svarta afrikaner på min arbetsplats.
Jag är övertygade om att de skulle bli mycket upprörda om någon oavsett ursprung skulle använda ordet neger.
Jag har hittills inte hört det ordet över huvud taget på någon av mina arbetsplatser.

Det har jag aldrig någonsin upplevt.
Och då så umgås jag med många svarta afrikaner på min arbetsplats.
Jag är övertygade om att de skulle bli mycket upprörda om någon oavsett ursprung skulle använda ordet neger.
Jag har hittills inte hört det ordet över huvud taget på någon av mina arbetsplatser.

Men det har jag hört, och då var företrädesvis 70 % av de jag var chef över just individer som kom främst från Afrika. Och de var jävligt rasistiska mot varann, faktum är att där bevittnade jag de värsta attackerna i vad vi ska kalla rasism.:crazy::nailbiting:

Jag la just ifrån mig Americanah för att surfa lite och öppnade den här tråden. Fatta hur det känns.

Det går inte att skriva i den utan att bli bannad. Så jag låter bli, den är inte värd en banning.
Åh, jag fattar! Och nej jag kan inte heller skriva i den här tråden faktiskt, känner att jag bara blir matt och frustrerad och satans jävla less. Med tanke på att man får en knäpp på näsan här inne om man är raljant så känns det säkrast att hålla sig i från den här diskussionen.

Men det har jag hört, och då var företrädesvis 70 % av de jag var chef över just individer som kom främst från Afrika. Och de var jävligt rasistiska mot varann, faktum är att där bevittnade jag de värsta attackerna i vad vi ska kalla rasism.:crazy::nailbiting:
Ja det vet väl alla att några av modern tids värsta folkmord har begåtts i Afrika, vad det nu har att göra hur vi använder ordet neger

"De kan ju bo i plåtskjul och äta bananer."

Gösta Bohman's berömda citat ifrån 1975 om människor ifrån Afrika.

Inget nytt under solen alltså ang. Moderaterna. ;-)

Ang negerboll så må det vara förlegat, men när jag åt den första för sisådär 50 år sedan så fanns absolut ingen anknytning till någon människa, de kallades helt enkelt så redan av tillverkaren.

Så du har haft FEMTIO ÅR på dig att fundera över saken men du förstår fortfarande inte det olämpliga i att säga negerboll?! O_o Jeeeeeezus! :banghead:

Jag sa också negerboll när jag var liten (visserligen bara 30 år sedan) eftersom alla gjorde det där och då, men det tog mig vad... 1..? 2..? gånger att någon förklarade problemet med det för att jag skulle sluta.

Jag jobbade en gång på en arbetsplats där 66,7% av kvinnorna kallade varandra för fitta. Eftersom de var kvinnor och kallade varandra det så antog jag att det är okej att kalla alla kvinnor för fittor så därför gör jag numera det. :)

Ok vad du alltså menar är att det är ok för en mörkhyad person att se på sig själv så, men det är inte ok att du och jag gör det?
Ungefär så.

På samma sätt som jag på skämt kan referera till mig själv som "kärringen" men skulle rätt ledsen om jag blev kallad det av någon annan.

Jo men då så har du ju svaret där.
Man säger inte så om man inte är rasistisk.
Inte ens om man själv är svart afrikan.
På mina arbetsplatser så är det noll tolerans mot rasism.
NOLL.
Och det följs.
Inte för att någon annan har bestämt det utan för att vi måste samarbeta i vardagen och därför måste hålla sams och hålla ihop.

Korrekt, fast romer är av någon outgrundlig orsak mer accepterad än zigenare.

Att zigenare, men inte romer, uppfattas nedlåtande är inte det minsta outgrundligt. Läs Jan Sellings bok Svensk antiziganism, så trillar förhoppningsvis poletten ner. Tycker det är otroligt ignorant att inte intressera sig för problematiken kring begreppet zigenare, med tanke på hur romer behandlas/har behandlats i Sverige.

Så om andra är rasistiska får du också vara rasistisk? Så logiskt och rimligt argument!

Jag jobbade en gång på en arbetsplats där 66,7% av kvinnorna kallade varandra för fitta. Eftersom de var kvinnor och kallade varandra det så antog jag att det är okej att kalla alla kvinnor för fittor så därför gör jag numera det. :)

Men det var väl bra för dig, jag kallar ju inte folk för neger eller nigger även fast de är mörkhyade.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka