• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Petra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 237
P

Petra

Kanske en töntig fråga, men jag undrar över hur mycket halm ni har i era boxar. Jag har en bruksnordis som stökar ner något otroligt. Hon har en box på 14kvm. Jag har alltid lagt in massor med halm, men spenderar en timma på att mocka (bara till henne) då hon bajsar överallt och trampar runt det. Jag vill ju att hon ska ha det mjukt och bra i sin box, men funderar nu på om jag kanske ska lägga in lite mindre halm än vad jag gör. Hon är inne mellan 19.30- 6.00, annars ute i en hage på 1,5hkt.
Tacksam för svar på min dumma fråga

Sv: Mockning

det tycker jag inte är ett alternativ, såvida du inte har en sån där gummi matta i botten!

För skitgrisarna finns inget annat än att mocka och mocka. Dra ner ströet gör ju inget bättre, mer än att man kanske vinner ngn minut på att kunna skyffla ut allt istället för att sortera. Men det går ju ut över hästen.

De där skitgrisarna är bara att stå ut med, såvida de har ordentligt med mat, trivs i boxen/med grannarna så är det inte mycket att göra tyvärr.

jag har också haft en häst som var en riktig gris i boxen.jag har alltid haft jätte mycket halm till mina hästar,men till honom provade jag om det skulle bli lättare med mindre,det blev det inte.Det som hände var att ALLT blev blandat och han hade ingen torr plats att vara på.Jag fick i stället ha mycket halm och mocka som vanligt men jag tömde också ut hans box helt 2 gånger i veckan.Denna hästen är nu såld och jag saknar honom otroligt mycket men när det gäller mockningen så är det numera väldigt enkelt då jag har 3st jätte renliga hästar kvar.

Iof så står mina på spån... Men jag tycker oftast att det blir lättare att mocka åt skitgrisar ifall man har mycket spån i boxen. Snålar man på spånet blir det bara mer omrört och skiten blir söndertrampad istället för att skyddas av spånet. Men det kanske inte funkar likadant i halm?

Vår pålle stod på halm innan men det gav vi upp för han är också en skitgris! :devil:

Han bajsar överrallt och då trampas ju "bollarna" itu och sprider sig överrallt. Har man då halm tycker jag det är jättesvårt att få upp alla dessa miljoner "bollar" men samtidigt inte få med sig den rena halmen. Suck!

Nu har vi torvbädd och det funkar ypperligt. Han skiter fortfarande överrallt och sprider ut det men nu silas torven lätt genom plastgrepen och de små delade "bollarna" är lätta att få bort.

Däremot får han in en kaka halm tillsammans med kvällshöet för att ha något att tugga på under natten.

Har provat kutterspån och vanlig sågspån också och då föredrog jag helt klart sågspån. Det var jättebilligt (köpte på en träindustri i säckar som jag fyllde själv) Dessutom låg sågspånet mer still än vad kutterspånet gjorde. Tyckte det bara flög omkring.

Jag håller med Bellafjella... Torv är ett mycket bättre alternativ till en grisig häst. Om sen gör en bädd också så går mockningen smidigare och fortare å du kan koncentrera dig på andra saker i stallet.

Ett annat alternativ som vi hade till foderhästen var att gör en bädd med torv och sedan ha sågspån över istället för bara torv. Fungerade jättebra och det blev inte så jobbigt att mocka.

Lycka till!

för mig var det tvärtom, min förra häst var förjävlig rent ut sagt på torv bäd. Det var blött i hela boxen o skit överallt. Bytte till halm o han blev helt renlig, skett mot en vägg o kissade på ett ställe o rörde inte runt ngt.

Är ju väldigt olika vad för bädd som fungerar bäst, och om det fungerar att byta.

Ponnyn här var en GRIS på spån, är renlig och trevlig på halm.

Andra jag haft har det dock inte spelat någon roll att byta på, lika grisigt oavsett.

Men det är väl värt prova byta strö.

Min grisiga häst står på spån, vilket jag ändå tycker är ganska enkelt att mocka i. Fast nästan allt spån blir brunt... Men det är som rent, fast det är brunt på nå sätt. Iallafall så slängde jag in 8 kg hö till honom inatt och det ska bli spännande att se om det har gjort honom renligare! Kanske stod han lugnt och fint och åt hela natten? Det återstår att se! *hoppas*

Tavk för era svar!!!
Ni som har halm, hur tjockt lager har ni???

Jag har ca 30 - 40 cm tjockt med halm och packar till ordentligt så att det ska bli svårare för hästen att bygga vallar.

Jag tycker också att torv är ett bra alternativ till skitiga hästar, det packas lätt och ligger mer stilla (tjockt med torv ska det vara, annars blir det bara värre istället).

Spån har sin fördel med att det är lättmockat, även om man har en lortgris som sprider runt allt. Kutter är det värre med - för "lätt" och ligger inte stilla.

Angående halm så har jag så tjockt att jag kan köra med grepens "tänder" i golvet med rätt rejäl kraft utan att det "klojnkar" i betongen. Det ska alltså bli en stum träff där halmen tagit emot.

Funkar bra med torvbädd som regel...men är det en äkta skitgris hjälper inte det. Syrrans häst (är här fortfarande då hon inte skilts från mitt föl än) kan få nåt ryck och vända upp och ner på hela den tjocka bädden...inte alltid utan plötsligt får hon nåt ryck under natten och verkligen vänder upp botten till ytan...det är inte lätt att ta reda på:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 080
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 984
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka