Mockinländare

Sv: Mockinländare

Jag tror inte det men är inte säker. Ibland (var mer förr kanske) ser man i proppar "för svenskfödda x-åriga hästar samt mockinländare", i STC-loppen står det "för svenska hästar"

Man kan ju anmäla och kolla... Det värsta som kan hända är att den hamnar under "ej godkända"... :cool: Men som sagt, skulle gissa nej.

*host*Jag har nämligen sett en mockinländare starta,och undrar om han verkligen var startberättigad :angel: .

Lillan_tuff skrev:
Ursäka en dum fråga... men vad är en mockinländare???
Jag har aldrig hört uttrycket förr...

//Lillan

En mockinländare importeras vid sin moders sida som föl, före årsskiftet samma år som den är född.

Red Mile skrev:
En mockinländare importeras vid sin moders sida som föl, före årsskiftet samma år som den är född.

Ok... Jag fick inte helt klarhet i det men nu vet jag iaf lite närmare... Betyder det att man "flyttar" på födelsedatumet???:confused:

Jag vet, jag är lite korkad...

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Ok... Jag fick inte helt klarhet i det men nu vet jag iaf lite närmare... Betyder det att man "flyttar" på födelsedatumet???:confused:

Jag vet, jag är lite korkad...

//Lillan

Nej. Ett exempel: Jag köper en amerikansk märr som fölat i år. Tar jag hit de båda och reggar före årsskiftet så blir hästen mockinländare, svenskreggad. Annars måste den reggas i något annat land.

Red Mile skrev:
Nej. Ett exempel: Jag köper en amerikansk märr som fölat i år. Tar jag hit de båda och reggar före årsskiftet så blir hästen mockinländare, svenskreggad. Annars måste den reggas i något annat land.

Nu tror jag att poletten föll ner! Om du reggar honom i Sverige samma år som du atr in honom blir han mockinländare (eftersomhan egentligen skulle ha varit reggad i ett annat land).
Rätt nu???

//Lillan

Det beror på i vilket land märren är registrerad. Om märren är registrerad i ett annat land och importeras innan fölet föds blir det svenskfött, om märren importeras med fölet vid sidan innan årsskiftet blir fölet mockinländare, men svenskregistrerad. Om märren redan är registrerad i Sverige, men befinner sig i ett annat land och flyttas till Sverige med fölet innan årskiftet blir den svenskfödd. Fölet räknas även som svenskfödd om den vänjs av och tas till Sverige ensam, så länge det sker innan årsskiftet.

Så länge fölet tas till Sverige innan årskiftet har det ingen betydelse var den är född. Det som avgör om fölet blir svenskfödd eller mockinländare är moders registreringsland vid födseln.

solros skrev:
Det beror på i vilket land märren är registrerad. Om märren är registrerad i ett annat land och importeras innan fölet föds blir det svenskfött, om märren importeras med fölet vid sidan innan årsskiftet blir fölet mockinländare, men svenskregistrerad. Om märren redan är registrerad i Sverige, men befinner sig i ett annat land och flyttas till Sverige med fölet innan årskiftet blir den svenskfödd. Fölet räknas även som svenskfödd om den vänjs av och tas till Sverige ensam, så länge det sker innan årsskiftet.

Så länge fölet tas till Sverige innan årskiftet har det ingen betydelse var den är född. Det som avgör om fölet blir svenskfödd eller mockinländare är moders registreringsland vid födseln.

Utlänsk mamma och bebis i magen kommer till Sverige= INTE mockinländare.

Svenska mamma och bebis vid sidan (inte avvand)= mockinländare

Svensk mamma-bebis vid sidan kommer hem till Sverige efter utlandsresa= INTE mockinländare

Avvandfölunge tas till Sverige ensam= INTE mockinländare.

Börjar jag få kläm på det nu?
Vad är det som gör att mockinländarna (kanske) inte är berättigade till start? För att det står i proppen "för svenskfödda hästar" eller???

Lillan- som håller på att lära sig

:rofl: Jag krånglade nog bara till det mer för dig. Men läs detta en gång till.
solros skrev:

Lillan_tuff skrev:
Utlänsk mamma och bebis i magen kommer till Sverige= INTE mockinländare.
Ja, om mamman importeras. Var hon fysiskt befinner sig är inte viktigt, utan vilket som är hennes registeringsland.

Lillan_tuff skrev:
Svenska mamma och bebis vid sidan (inte avvand)= mockinländare
Nej, Svensk registrerad mamma ger alltid svenskfödd om den tas hit innan nyår.

Lillan_tuff skrev:
Svensk mamma-bebis vid sidan kommer hem till Sverige efter utlandsresa= INTE mockinländare
Ja!

Lillan_tuff skrev:
Avvandfölunge tas till Sverige ensam= INTE mockinländare.
Nja, om mamman är svenskreggad är den inte det, är mamman registerad i annat land är den det.

Mockinländare räknas inte som "fullvärdiga" svenskfödda så de är inte startberättigade i alla lopp.

Ok nu tror jag iaf att jag har fått någolunda kläm om det... Och just nu äger jag inte någon häst och tränar ingen heller (har helelr aldrig gjort) så egentligen behöver jag ine bekymra mig...

Kort och gott:

Mockinländare=inte "fullvärdigt" svenskafödd häst.:idea:

//Lillan- sommest bara var lite nyfiken...

Jag frågade Åbys sportchef och han var lite tveksam först men efter att ha tänkt en kort stund så sa han att han trodde det. När det står svenska hästar bör de få starta, eftersom de är svenska. Står det svenskfödda hästar får de inte starta.

Så han var nog startberättigad.

Har precis frågat STC om vad som gäller för mockinländare eftersom jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en eller inte. Min ursprungliga fråga till dem var om de hade rätt att gå premielopp.

Fick först svaret att
"Premielopp omfattar svenskfödda 2-åriga varm-och kallblod som tränas i Sverige av STC licensierad A- eller B-tränare."

Blev inte mycket klokare av det svaret för jag ville ju egentligen veta om mockinländare räknas som svenskfödd i så fall, så jag frågade om det med och fick svaret att de räknas som svenskfödda.

Så nu har STC sagt att den får gå premie. Jag blir inte glad om det sen visar sig att det inte stämmer. :p :devil:

Ja, då får man ju hoppas att den får det... :D

Mockinländare har aldrig räknats som svenskfödda innan. Jag kollande ett par mockinländare och de har inte gått premielopp men de kan ju ha ändrat reglerna nu.

Spara den mejlkonversationen. ;)

Japp.. Jag har redan printat ut mailen. Tänkte samma sak... ;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägersros trav- och galoppbana står i begrepp att rivas för att bli bostäder. En ny travbana kommer att byggas på fälten intill dagens...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rya Håleryd hade bara gjort fyra starter. Trots det blev hon jättefavorit. Spelarna var rätt ute. – Hon är underbar, sa skötaren Annie...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V