Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lillan_tuff skrev:Ursäka en dum fråga... men vad är en mockinländare???
Jag har aldrig hört uttrycket förr...
//Lillan
Red Mile skrev:En mockinländare importeras vid sin moders sida som föl, före årsskiftet samma år som den är född.
Lillan_tuff skrev:Ok... Jag fick inte helt klarhet i det men nu vet jag iaf lite närmare... Betyder det att man "flyttar" på födelsedatumet???
Jag vet, jag är lite korkad...
//Lillan
Red Mile skrev:Nej. Ett exempel: Jag köper en amerikansk märr som fölat i år. Tar jag hit de båda och reggar före årsskiftet så blir hästen mockinländare, svenskreggad. Annars måste den reggas i något annat land.
Lines skrev:*host*Jag har nämligen sett en mockinländare starta,och undrar om han verkligen var startberättigad .
solros skrev:Det beror på i vilket land märren är registrerad. Om märren är registrerad i ett annat land och importeras innan fölet föds blir det svenskfött, om märren importeras med fölet vid sidan innan årsskiftet blir fölet mockinländare, men svenskregistrerad. Om märren redan är registrerad i Sverige, men befinner sig i ett annat land och flyttas till Sverige med fölet innan årskiftet blir den svenskfödd. Fölet räknas även som svenskfödd om den vänjs av och tas till Sverige ensam, så länge det sker innan årsskiftet.
Så länge fölet tas till Sverige innan årskiftet har det ingen betydelse var den är född. Det som avgör om fölet blir svenskfödd eller mockinländare är moders registreringsland vid födseln.
solros skrev:Så länge fölet tas till Sverige innan årskiftet har det ingen betydelse var den är född. Det som avgör om fölet blir svenskfödd eller mockinländare är moders registreringsland vid födseln.
Ja, om mamman importeras. Var hon fysiskt befinner sig är inte viktigt, utan vilket som är hennes registeringsland.Lillan_tuff skrev:Utlänsk mamma och bebis i magen kommer till Sverige= INTE mockinländare.
Nej, Svensk registrerad mamma ger alltid svenskfödd om den tas hit innan nyår.Lillan_tuff skrev:Svenska mamma och bebis vid sidan (inte avvand)= mockinländare
Ja!Lillan_tuff skrev:Svensk mamma-bebis vid sidan kommer hem till Sverige efter utlandsresa= INTE mockinländare
Nja, om mamman är svenskreggad är den inte det, är mamman registerad i annat land är den det.Lillan_tuff skrev:Avvandfölunge tas till Sverige ensam= INTE mockinländare.