Mocka ut helt?

Sv: Mocka ut helt?

Jag mockar ur helt 2 gånger per år, efter betessläppet då vi tvättar & städar hela stallet med högtryckstvätt & något medel, sedan brukar jag göra 'julfint' i boxen också & städar då ur den helt. ;) Prinsen min är inte speciellt skitig av sej & jag älskar att mocka varje dag, så det blir inte speciellt skitigt. :p Han står på torv.

1 gång om året ska det göras, har bara haft hästen på bädd i ett halvår...han står på torvbädd blandat med spån överst för att få det fluffigare

Jag använder spån och har en riktig gris, så jag mockar ut helt ungefär med tre veckors mellarum. Spånet blir så lortigt att jag vill byta allt. Annars mockar jag väldigt noga och är väldigt sparsam med spånet. När man har en lortgris till häst är det mest ekonomiskt att göra så. :p
Det blir inte heller lika dammigt om man tar det till vana:idea:

Hej Immer.
Lagen står inom den text som innehåller gemensamma bestämmelser som innefattar alla djur inklusive hästar som står med i innehållsförteckningen.
Jag uppfattar lagen som "noggrann rengörning", det är för mig högtryckstvätt och virkon. Att speciellt hönor omnämns är ju på grund av salmonellasmitta. Var och en får uppfatta lagen precis som den vill, men jag kommer fortsätta att tvätta mitt stall årligen och då i samband med detta blanda virkon i behållaren.

Noggrann rengörning för att döda ev bakterier eller smitta efter inhyrda hästar anser jag minst lika viktig som den synliga smutsen, men som sagt, det är en tolkningsfråga.

Jadå, jag håller med dej och jag kommer också att noggrant städa ur och desinficera mitt blivande stall (har två uteboxar nu, men nytt stall med fem boxar ska stå klart i januari om allt går som vi tänkt).

Ganska självklart att man gör så, men jag vill ändå inte påstå att det är lag på det där med desinficering ;)

Immer

hm, beror på, gjort det en gång hittills i nya stallet..
min häst är en riktig skitgris som ska sprida ut allt överallt och gärna kissar lite här o var..
han är inte sådär jätte förtjust o kissa ute, (han är för fin för att visa sig så öppet så himla ofentligt :D) skulle vara i nödfall....
ne, skämt o sido..... han står på spån!

Senast ändrad:

jasså menade ni så... Nej klart jag inte tar ut de rena halmstråna, bara varenda smutsigt halmstrå ;)

Mockar ut hela boxen en gång om året bara..min raring står på spån nu och jag mockar ganska noga..tar ut allt blött och skit varje gång så det är torrt,fyller på en spånbal i veckan...förut hade vi spånbädd med halm över och det funkade med ganska bra men MYCKET jobbigare att mocka ut då allt ska ut:crazy:

MOCKAR UT ALLT BLÖTT SPÅN VARJE DAG ÅRET RUNT, äckligt vore det ju annars, inget djur vill väl stå i sin egen skit, de trampar ju runt så det blandas. Torv däremot, blir till en hård kaka, så då tar jag ut en gång i veckan.

MOCKAR UT ALLT BLÖTT SPÅN VARJE DAG ÅRET RUNT, äckligt vore det ju annars, inget djur vill väl stå i sin egen skit, de trampar ju runt så det blandas. Torv däremot, blir till en hård kaka, så då tar jag ut en gång i veckan.

Ja, du skriver ju allt BLÖTT spån, men det är väl ändå inte ALLT spån?! Till och med JAG tar ut allt BLÖTT spån varje dag, meninte allt spån i hela boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka