Mocka ut helt?

Sv: Mocka ut helt?

Ja Piraja, ibland är det lätt att slänga ur sig saker, du har helt rätt! MEN som stallplatsuthyrare gör man bäst i att kunna lagen. UTANTILL!! Det är min plikt som stallägare att se till att lagen följs. Även om det inte hade varit lag anser jag det SJÄLVKLART att tvätta ur stallarna en gång om året.

...och du....du finner "det jag slängt ur mig" i följande lag;
DFS 2004:17 Saknr L 100.

Lycka till!

Aj då...här var det plötsligt ömma tår??? Sorry, jag ifrågasatte inte dig och ditt påstående men ville rekommendera dig att ange källhänvisning då jag såg ett annat inlägg som ville veta vilken lag det handlade om.

Enl par.27 i kap.1, DFS 2004:17, ska stallar rengöras 1 gång om år vid kontinuerlig djurhållning och hönsstallar ska decinficeras regelbundet.:cool:

Så trevligt för hönorna att de också får det rent och mysigt. Förhoppningsvis då oftare än en gång om året!;)

Va!
Tar du ut allt varenda dag, varenda litet halmstrå?
Det var ambitiöst tycker jag, att du orkar!...eller du kanske måste....har du en "grisig" häst?

// M

Tar ut hela bädden en gång om året.

Använder för tillfället råspån, tidigare har vi haft torv.

Jag tömmer boxen helt när de går dygnet runt ute på sommaren. Då högtryckstvättas också boxen.
Använder halm och mockar ut allt skit och kiss varje dag, brukar lägga ett lager Stelosan eller vad det kallas (rött pulver) nån gång.

Det är lite olika, jag stallade ju upp min häst på ny anläggning i somras och började då att strö med torv i botten sedan spån över. Men nu senaste månaderna har jag gått över till halm men jag har låtit det som varit ligga kvar i boxen dvs. torvströ och spån med en massa halm över. Men det luktar inget och bädden är väldigt torr och fräsch på ytan dessutom har den blivit mer och mer lättmockad nu på sistone, jag har en riktig skitgris egentligen. Jag är dock jättenoga med mockningen.

Typ på våren och/eller hösten slänger vi ut allt och sopar rent i boxarna. Det är halm. Ej bädd utan vi mockar allt bajs och kiss + smutsig halm varje dag.

Min tjej står på halm, har bed just nu för att hon är en gris, och i början fick jag nästan mocka ut allt vajre dag!

När jag har haft valackar innan har jag tatt ut allt ung. varannan vecka och låter boxen torka.

Hela sommaran går voran hastar ute, och då är boxarna tomma.

*kl*

jag har mina hästar på spån över torvbädd. än så länge fungerar det mycket bra. mockar såklart varje dag och lägger in nytt vid behov. en gång om året högtryckstvättas stallet. för mig är det självklart att mocka ut och göra rent ordentligt en gång om året.. synd att spånet e dyrt bara, vår ardenner är en riktig skitgris, blir ju utfattig:(

*kl*

Tar ut allt på sommaren när hästarna står ute dygnet runt. Annars mockar jag ut allt skitigt varje dag gräver igenom hela boxen varje dag. Mina hsätar är ganska duktiga på att skita på samma ställe varje dag.

Enligt lag skall ju alla djurstallar tvättas och decinfekteras en gång om året. Hur gör ni då?:confused:

Den omtalade 27§ i DFS 2004:17:

"Renhållning
27 § Stallutrymme ska rengöras och utgödslas minst en gång dagligen, om inte systemet för djurhållning är uppbyggt för andra rutiner som ger god hygien.
Vid kontinuerlig djurhållning ska stall eller stallavdelning rengöras noggrant minst en gång årligen. Vid omgångsuppfödning ska stall eller stallavdelning rengöras noggrant före varje insättning av en ny omgång djur. Hönsstallar ska därtill desinficeras regelbundet och alltid innan ny omgång djur sätts in."

Detta läser jag som att stall ska rengöras noggrant minst en gång årligen och att hönsstallar dessutom ska desinficeras.

Det står ingenting om att häststallar ska desinficeras :cool:

Immer

Enligt lag skall ju alla djurstallar tvättas och decinfekteras en gång om året. Hur gör ni då?:confused:

Vi mockar ut alla boxar på sommaren, precis efter betesutsläppet och sen högtryckstvättas stallet med VirkonS. :)

Min häst står på spån, jag tömmer boxen helt på sommaren på våran "sommarrensning" då vi tömmer stallet helt och högtryckstvättar allt:bump:

lite halv off topic...

Jag har aldrig haft ngn häst på spån, men är sugen på att prova nu i vintermörkret när man kanske vill att det ska gå lite fortare...

Har mina på halm och mockar ut allt bajs och kiss varje dag.

Så, hur anlägger man en BRA bädd?? Ska jag lägga torv eller spån underst?? Och sne täcka med halm?? Hur mycket?

Tacksam för svar!

2-4 ggr/år, eller efter behov. Min häst står på halm och är mellan varven en riktig kisstratt :p .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka