Mocka ut helt?

P

PinaColada86

Hur ofta brukar ni helt tömma era boxar? Vad står era hästar på?

Sv: Mocka ut helt?

Mina hästar står på spån, mockar ut hela en gång varannan månad ungefär. Ibland oftare till skitgrisen.

Aldrig, har inte behövts på de två åren jag har haft pållen i nya stallet iaf. Mockar rätt så noga:p

Just ja, gubben står på spån.

En gång om året.

Permanentbäddar med spån och halm blandat.
Till nästa år ska jag testa att grunda med torv i botten ,har hört att det ska funka superbra!

Lite olika, skitgrisarna blir oftare än hos dom som är renliga, brukar göra det vid behov om man säger så. Mina står på spån

Vårat spån tog slut, så de fick stå lite för länge på den gamla bädden.
Därför mockade jag ut helt igår.
Annars brukar jag bara göra det en gång om året. Jag mockar jättenoga, det brukar ta mellan 20-30 min per box.

En gång om året blir det hel utmockning av bädd och allt.

Står på torvbädd och övre lagret som är "löst" blandas efter hand upp med spån för att får det lite mer lättmockat och något ljusare.

// M

En gång om året, på sommaren då dom går ute dygnet runt. Passar på att skrubba rent boen helt då.

Har halm med lite spån i mitten för att suga upp pinket.

Står på spån.

I princip mockar jag aldrig ur helt, men ibland när det är extra grisigt (inte ofta) tar jag ut mer än jag brukar och lägger i mer nytt spån, så att det blandas ut med det renaste av det gamla spånet.

Min häst står på spån som jag mockar ut både piss å skit ur varje dag. så det är torrt jämt. Tömmer boxen helt ändå några gånger om året för att skrubba ordentligt.

En gång om året och så står hästarna ute dygnet runt från ca april/maj till oktober.

Jag har blandat torv och spån.

Min pålle står på torv och jag har försöker i princip mocka ut allt som är smutsigt och blött.
Ibland kanske det behövs läggas på lite mer torv så gör jag det också.

Nu blir jag nyfiken...

Är det en lag eller är det en rekommendation?

Ligger det i djurskyddslagen eller var?

// M (nyfiken och vetgirig)

Lag eller inte så brukar vi i alla fall tömma våra boxar helt en gång om året och storstäda hela stallet. Har haft halm innan och har spån nu. Ingen permanentbädd utan tar ut bajs och blött spån varje dag.

Enligt lag skall ju alla djurstallar tvättas och decinfekteras en gång om året. Hur gör ni då?:confused:

Åh, så lätt det är att kasta ur sig sånt här. Var vänlig och lägg in en länk till lagen ifråga eller en källhänvisning så slipper du bli ifrågasatt efter såna här påståenden;)

Mina hästar står på torv (ej bädd) och jag mockar bara ut allt när hästarna är släppta på bete då vi skurar hela stallet. Annars så mockar jag väldigt noggrant, óch fyller på med nytt när det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka