Möblering för "äldre"...?

Thaliaste

Trådstartare
Jag är vilse i pannkakan...hjälp med infallsvinklar till detta i-landsproblem, tack!

Jag var på IKEA igår och fick ett infall. Jag ska skaffa en loftsäng! (En sån i form av våningingssäng men utan nedervångingssäng) Har alltid tänkt att det vore praktiskt eftersom jag bor så smått, men varit starkt emot det eftersom jag hade det under många år som barn och därmed trött på det.

Nu har jag tänkt på denna säng i ett dygn, och vill så gärna ha hem den :love: Har tänkt ut hur den nya möbleringen ska vara etc, och jag längtar efter att sätta igång! Men...det känns som att loftsäng framför allt används av yngre och studenter, när de bor trångt. Det känns lite "barnsligt" och ett steg bakåt i mitt liv (åldersrepresentationsmässigt då, om ni förstår hur jag menar) när i jag snarare borde ta ett steg framåt och blir mer "vuxen" i fråga om karriär- och familjlängtan. (Är nära 30-årsstrecket och ny på arbetsmarknaden efter lång utbildning) Det är ju inte så att sängen i sig påverkar mitt arbete, men jag har som sagt någon slags koppling mellan lofsängar och ungdom. Är detta bara en illusion? Finns det fler i 30-årsåldern eller över som har vångings-/loftsäng och som trivs med det?

Rent praktiskt så talar platsbesparingen i min lilla lägenhet för ett inköp. Att jag kommer att flytta inom en oklar tidsrymd, att känslan av luftighet i min lilla lägenhet minskar och att det är jobbigt att ta sig upp och ner (är det?) talar emot.

Det här är verkligen inte ett stort problem i världsliga mått mätt, säkert inte heller i mitt liv på lite sikt. Men just nu kan jag inte sluta tänka på det...:p

Så en liten rad om hur ni ser på vånings-/loftsäng som "vuxen" skulle uppskattas :bow:

Sv: Möblering för "äldre"...?

Mina två kombosar har en loftsäng, de är supernöjda! Blev mer plats i rummet.

Själv avskyr jag det, har andan i halsen både på vägen upp och vägen ner, lyckas ofta slå huvudet i taket och klarar rent praktiskt inte av att ta mig upp och ner i onyktert tillstånd. Mitt ex hade en sådan och jag somnade gärna på soffan :angel:

:crazy: Jag är ju rädd att jag ska tröttna på rännandet upp och ner efter typ 2 veckor och börja sova i soffan istället...1500 spänn i sjön :cool:

Åldersmässigt kan jag inte se att det skulle vara konstigt att vara runt 30. Trodde först när jag läste inlägget att du var i 70 års åldern;)
då kan det ju bli lite jobbigt att klättra upp och ner...

Gör inte mitt misstag bara och skaffa en för hög loftsäng. När min var färdigmonterad så hade jag bara drygt en halvmeter kvar till taket det var inte så lätt att ha kelstunder med killen i den sängen. Man fick göra sig väldigt platt...

Jag har en variant på det. Stommen är vanliga köksskåp på Ikea, en regel i väggen och en MDF på. Skåpen under sängen ger massa extraförvaring som man ofta behöver när man bor litet. :)

KL och lite OT

Detta är den andra tråden på kort tid som handlar om vad man "kan" ha eller göra som vuxen.

Vad är det i detta magiska "vuxen" som förorsakar så många grubblerier? Vuxen är väl en ålder och en inre mognad? Inte olika attribut?

Varför känns det som om man måste falla in i en roll, bete sig på speciella sätt, bara för att man nått en viss ålder?

Tänk på att loftsäng kan göra så det ser lite mycke ut å lägenheten. Jag hade loftsäng tidigare och införskaffade en vanlig och lägenheten ser bättre ut nu än med loftsängen.

När jag började läsa tråden tänkte jag "oj, vad riskabelt att skaffa loftsäng när man är gamal". Jag trodde du var i 70-årsåldern :rofl:.

Givetvis kan man ha loftsäng när man är runt 30. När risken för falltrauman och frakturer ökar med åldern kanske det är dags att skaffa "vanlig" säng.

Nu räknas jag förmodligen inte riktigt till den skaran äldre du är ute efter, men som 23-åring med sambo hade jag inte varit oäven att byta till loftsäng om det skulle bli aktuellt med en liten lya igen, om takhöjden tillåter att man bygger den med ordentlig ståhöjd undertill.
Har sovit i loftsäng innan, med madrassens höjd på ca 1,80 (IKEA-modell) och så länge takhöjden inte underskred 2,70 så var det inga direkta bekymmer. Men standarden i de flesta lägenheter ligger väl runt 2,40 och där kan jag absolut se klaustrofobiska tendenser komma krypande. Särskilt om man, som jag, rör sig mycket i sömnen.
Klättra upp var aldrig jobbigt, men kravla sig tillrätta var lite krångligt och bädda rent var allt annat än roligt.

Hur mycket platsbesparing är du ute efter? Vill du kunna klämma in soffa eller arbetshörna under sängen så kan en loftsäng vara ett bra alternativ, även om jag hade undvikit just soffa själv. Det fanns helt enkelt inte utrymme att stå upprätt under min loftsäng om man var över 1,65 (än mindre 1,80 :p) och just resa sig upp var ganska bökigt. Jag hade en 1,40-säng så man kunde inte bara ta sig uppåt-ut utan hamnade under loftsängen när man rest sig upp. Som arbetshörna funkade det bättre för min del eftersom man inte kommer så långt ner på en kontorsstol och kan snurra/rulla den på ett annat vis.

Gimlans alternativ med en säng ovanpå skåp är förmodligen ett enklare sätt att spara plats på och är inte lika bundet till takhöjd som en loftsäng. Det finns mängder av idéer på hur man kan göra sängar med förvaring och jag tror till och med att IKEA har egna förslag på lite olika alternativ. Det är nog enklare att få till en rymlig känsla på det viset än vad det är med en loftsäng, som i en liten lägenhet utan 3,5-4 meter i takhöjd gärna äter upp både ljus och utrymme, även om golvytan frigörs.

Jag är strax över 30 och har haft loftsäng rätt länge, men jag måste säga att jag tycker det är bra bökigt. :crazy: Det är jättebra platsmässigt, men hålla på och krypa i och ur... nä, jag vill inte ha det så igen. Jag slutade helt att använda loftsängen för 3-4 år sen. Min står kvar nere i förrådet, men jag ska göra mig av med den. Om jag så skulle börja bo trångt igen så vill jag inte ha den.

Men det är såklart individuellt! Det har nog inte så mycket med åldern att göra. Egentligen. Klart, är man 70 år och stel i lederna så vill man kanske inte ha en av den anledningen. :)

Tack för alla era infallsvinklar! :bow:

Jag har nog börjat släppa tanken på loftsängen nu, även om jag hemskt gärna skulle vilja prova. Men det är för dyrt och bökigt om jag nu inte är säker på att jag vill ha den.

Det var just att "luftigheten" försvinner i utbyte mot golvyta som jag var mest rädd för, vilket ni också tar upp. Lägenheten är en liten etta med öppen planlösning, ingen alkov eller så. Bäddningen är nog inte heller en dröm :grin:

Jag har hyllor under sängen nu, så det är egentligen inte skåpförvaring jag behöver, utan mer "plats" på ett luddigt sätt. (Egentligen vill jag nog ha en större lägenhet helt enkelt :angel:)

Så jag lägger tanken på is ett tag, tack igen för er input.

(Och så får jag väl se om jag ändrat mig till min 70-årsdag...:banana::rofl:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: Killaloe
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 606
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 431
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka