Möblera liten balkong?

Otter

Trådstartare
Nu vankas våren och sommaren och jag vill ställa några mysiga möbler ute på min balkong. Problemet är att den är ganska liten! SÅ har ni några tips på vad man ska ställa ut för möbler?

Sv: Möblera liten balkong?

Vitt fällbart bord som hänger på räcket, och två snygga vita fällstolar. Om den är lika liten som min förra vill säga.

Fällstolar/bord för att man kan ställa upp de mot väggen/fälla ner dem mot räcket när man inte använder de och därmed slippa få regn och fågelskit i mängd på dem, små balkonger tenderar nämligen att vara genomfartsled för fåglar som inte ser de som människoområde, plus att balkongen ovanför inte ger mycket till regnskydd.

Men för att uppnå mysigt så rekommenderar jag minst två blomlådor också, som får ordna lite mys. Däri planteras sådant som man tror kan överleva och se frodigt ut. (Kan varna för citronmeliss, den gillar inte att bli torr. Eller blöt. Kinkig sak. Men den hämtar sig relativt fort iaf...)

Min bror har en liten (inglasad) balkong där de har lagt ett snyggt trallgolv, ett par blomlådor och en hängstol i rep. Det är jättemysigt :)

Tassetass: Tyvärr har jag inget att mäta med :o

Ullo: Jag har funderat i samma riktning så som du beskriver, det verkar mest praktiskt :)

eldione: Det där med hängstol lät jätte mysigt :love:

Ett A4 är nästan 30 cm på längden - ta fram ett och ge oss ca-mått nu. :D

Jag har också en liten balkong, skulle gissa att den mäter ca 1,5*1,5 m. I dagsläget är den helt omöblerad. Jag har spanat in Ikeas lilla balkongbord som hängs på balkongräcket (det är fällbart) och till det en eller två fällbara stolar (Åhléns har fina). Blomlådor har jag sett fina på Indiska.

Senast ändrad:

Jag har siktat in mig på en stol jag sett på Åhléns. Textil istället för trä och kommer i flerfärgat randigt utförande (samt svart och kanske även någon mer färg, kollade inte så noga). Hittar tyvärr ingen bild. Kostar 275 kr.

Vet du var man köper trallgolv (eller någon annan typ av golv som du kan rekommendera)?

Nope. Men om nån vet så är jag också intresserad. :D
Vill inte ha betong under tassarna, men är inte så förtjust i just trätrall heller, brukar alltid bli lite småvickigt med stolsbenen. Vad finns det för andra alternativ för en balkong som inte är inglasad?

Finns bra balkongmattor med "noppor" under för dränering, de möglar inte om de blir fuktiga och är oftast rätt behagliga. Billiga också. ;)

Det finns trall hos t ex Bauhaus (tryckt virke resp. "regnskogsträ"), www.rusta.se (akacia? resp. något annat sydländskt). Rusta har också något klinkersliknande som man kan lägga ihop. Jag har för mig att IKEA har trall tänkt till badrum, Molger?. Sådan borde gå att ha på balkong också. Annars kan man köpa reglar, plankor och spika själv.

Om jag har råd ska jag lägga trall i år på min balkong. Jag är i valet och kvalet mellan tryckt och sedan behandla det så att jag blir av med den gröna färgen eller köpa t ex Rustas akacia?. Det tryckta blir mycket billigare, men det andra är mycket snyggare. Sedan har vi miljöaspekten om man vill ta hänsyn till den och där känns det som pest eller kolera typ.

Det har jag på min balkong :) En matta i grönt så det ser ut som en liten gräsplätt och så lite växter till det. Skitsnyggt tycker jag. nackdelen är dock att det tar 1000 år innan det torkar så man måste gå ut med skorna på :(

Trall känns som att det blir så "kallt" på mågot vis på en liten balkong. :crazy:

Om trallen är av trä är det gudomligt att gå på. Trä blir aldrig kallt och snuskigt. Däremot lite halt om det är blött men trall torkar ju fort upp.

Senast ändrad:

Rusta, ÖB, K-rauta.. Ja dom flesta byggvaruhus säljer trätrall, Rusta & ÖB är dock billigast.. Men vet inte om dom är bäst däremot:p.

Oj oj jag är så virrig att jag glömmer bort min egen tråd :o

Nu är balkongen mätt, den är 2,5 kvm. Inte så stort alls.
Har läst tråden och det är många som har bra tips!
Läste dock en sak nu i mina papper för lägenheten och hittade en grej som gjorde mig lite putt. Jag får inte hänga en blomlåda utanför balkongräcket utan jag måste ha allting innanför. Blä.

Jag har en ganska litne balkong och valde att göra ett beachtema, ut med en pressenning, sedan på med en massa sand och en lite palm och ett par små sandstolar, enkelt.

Jag har också haft balkonglådorna innanför räcket eftersom jag hade en gång nedanför balkongen. Det är en säkerhetsgrej som smarta hyresvärdar ser till att skriva in i kontrakt eller regler eftersom balkonglådor kan blåsa loss och skada människor som passerar nedanför.

Det gäller helt enkelt att planera väl så att man kan sitta på en stol och läsa en bok med ett glas vin på ett bord bredvid utan att pelargonerna släpper blomblad i vare sig vinglas, bok eller hår. Välja blommor/plantor med omsorg.

Är det så att du bara kommer att kunna ha balkonglådor i ett hörn för att bord/stol tar all plats i den andra så välj yviga växter som ger mycket grönska på väldigt litet rot. En rad med små blommor ger inte mycket glädje utan ser mest lite bortkomna ut. Pelargon, citronmeliss och oregano ger mycket grönska. Och oreganon gör sig dessutom väldigt väl i köttfärssås. :D

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
785
Senast: Kirre
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 534
Senast: Bexzor
·
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke